Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-12, 09:42
Medlem
Med risk för att bli totalt utskrattad nu men...

Jag vill alltså tillsammans med den ideella förening jag är med i göra en dokumentär om vår verksamhet. Jag hade tänkt göra det mesta arbetet själv. Själva filmandet skulle ske under våren-hösten och redigeras nästa höst/vinter.

Vår bugdet är minst sagt begränsad. Jag har en helt vanlig digital videokamera (JVC GZMG21, ett par år gammal) som ju verkligen inte ger några proffsbilder, men kanske tillräckligt för att tjäna vårt syfte. Eller vad tror ni? Målet med dokumentären är att antingen bränna till dvd-skivor och sälja, eller, om kvaliten är urusel, endast visa på hemsidan.

Jag har ju filmat privat en hel del med kameran på t.ex. semesterresor och jag tycker nog att kvaliten (när man även anstränger sig med ljus och ljud) skulle kunna fungera. Om jag är helt ute och cyklar säg gärna till.

Så kamera finnes, men vad behöver vi mer?

1. Övrig utrustning. Mikrofoner, stativ, ljus? Filmandet sker i ett annat europeiskt land så att släpa med några jättestora strålkastare kan bli knepigt...

2. Redigeringsprogram. Vad jag vill göra är att lägga till en berättarröst, musik, leka med uppspelningshastigheter osv.

3. Musik. Hittade en rekommendation i en annan tråd om bl.a. soundsnap och royalty-free.tv. Men hur fungerar det med dessa siter? Får man alltsp genom att ladda ner eller köpa använda musiken även i kommersiellt syfte?

Det jag märkt på min videokamera är att den fångar upp allt brus-ljud jättelätt. Hur ska man motverka detta? En del av filmandet kommer att vara rena intervjuer och då avhjälps det säkert med mikrofon, men när man vill filma "gatulivet" så att säga?

Jättetacksam för alla råd.

Mvh
Jenny
Citera
2009-01-12, 09:59
Medlem
skullcombos avatar
Har du testat hur materialet filmat med din kamera blir om du spelar upp det på tv? vad jag ser på youtube så är det skapligt nice kvalle på din kamera.

Redigeringsprogram som du ska använda är helt klart adobe after effects och sony vegas mycket bra! råder att ladda hem dem eftersom dom är skapligt dyra .
Citera
2009-01-12, 10:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Det kommer intye bli lätt, men det kommer nog bli kul.

Mina erfarenheter av filmning ger att det viktigaste är att man har bra material när man sätter sig att redigera.

Ljudet är nästan det viktigaste för att det ska bli uthärdligt att titta på. Om filmen ska innehålla dialog, eller om någon öht ska prata i filmen kan du inte använda kamerans inbyggda mik. Köp bra myggor eller låt den som talar hålla i en mikrofon som skickas vidare till nästa som ska säga nåt. Inte så snyggt filmmässigt, men bättre än dåligt brusigt ljud. Tänk även på akustiken i lokalen ni befinner er i. Dämpa ev ekon med tyger etc.

Ljuset är nästan lika viktigt. Har ni inte råd att köpa eller frakta bra ljus får du helt enkelt filma när det råder bra ljusförhållanden. Kanske utomhus. Tänk på att för starkt solljus inte heller är så snyggt. En mulen dag eller nu på våren med ett snyggt släpljus kan bli bra.

Skriv ett manus så du vet precis vad det är du vill säga/visa i filmen. Filma mycket material, låt samma person säga samma saker ur olika vinklar etc.

Ta dig inte vatten över huvudet - gör filmen så kort som möjligt.

Var inte lat och slarva inte. Lycka till.
Citera
2009-01-12, 11:00
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
verkar riktigt spännande, vad är det för typ av förening?
Citera
2009-01-12, 11:06
Medlem
Förbannads avatar
url till hemsida?
Citera
2009-01-12, 15:00
Medlem
Föreningen (vi finns i Finland btw) arbetar för att hjälpa gatuhundar i Rumänien, kort och gott. Vår hemsida finns på www.koirienystavat.com

Någon frågade om jag sett filmat material med videokameran på TV, svar jo, från de semestrar vi varit på. Jag har tyckt det varit helt okej, men som sagt, man har olika förväntningar på material man filmat själv än en dokumentär man köpt.. Även om vi naturligtvis kommer att marknadsföra den som amatörmässig.

När man filmar med videokamera blir klippen ju rejält stora. Man borde kanske ha med sig en laptop till Rumänien för att föra över materialet på emellan? Hur blir det när man klippt ihop allt, finns det risk för att det inte ryms på en vanlig dvd-skiva? Jag hade tänkt få ihop material till minst 20-30 minuter.

Tack för alla tips hittills!
Citera
2009-01-13, 21:50
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
fan va bra
Citera
2009-01-14, 20:27
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KKY
Med risk för att bli totalt utskrattad nu men...

Jag vill alltså tillsammans med den ideella förening jag är med i göra en dokumentär om vår verksamhet. Jag hade tänkt göra det mesta arbetet själv. Själva filmandet skulle ske under våren-hösten och redigeras nästa höst/vinter.

Vår bugdet är minst sagt begränsad. Jag har en helt vanlig digital videokamera (JVC GZMG21, ett par år gammal) som ju verkligen inte ger några proffsbilder, men kanske tillräckligt för att tjäna vårt syfte. Eller vad tror ni? Målet med dokumentären är att antingen bränna till dvd-skivor och sälja, eller, om kvaliten är urusel, endast visa på hemsidan.
Man kan alltid snygga upp bilder i redigeringen till viss del. Gäller främst färger och så. Men visst det kommer inte bli fantastiska bilder med en sådan kamera. Dock är min erfarenhet av JVC-kameror (och då har jag använt 2000, 10000 och 70000 kr varianter) är att de har skitbra manuella funktioner för priset, men är väldigt dåliga i sämre ljus. Filmar man i dagsljus är det inga problem, men inomhus behöver man i princip alltid separat ljussättning.

Citat:
1. Övrig utrustning. Mikrofoner, stativ, ljus? Filmandet sker i ett annat europeiskt land så att släpa med några jättestora strålkastare kan bli knepigt...
Försök låna så kallade redheads, de brukar vara relativt lätttransporterade och man får ner 3 st, med stativ i en bag. Stativ är också relativt lätttransporterat och ta med mic (gärna flera varianter, till intervjuer passar "myggor" bra, men de fungerar dåligt till miljöljud)

Citat:
2. Redigeringsprogram. Vad jag vill göra är att lägga till en berättarröst, musik, leka med uppspelningshastigheter osv.
Premiere Elements borde vara ganska enkelt att hantera, har inte använt det själv men använder den professionella varianten av programmet och tycker ganska bra om det.

Citat:
3. Musik. Hittade en rekommendation i en annan tråd om bl.a. soundsnap och royalty-free.tv. Men hur fungerar det med dessa siter? Får man alltsp genom att ladda ner eller köpa använda musiken även i kommersiellt syfte?
Royalt-free.tv är hur bra som helst. Man köper rättigheterna till musiken (det är billigt) och får använda dom kommersiellt. Lägger man ner lite tid kan man hitta riktigt välproducerad musik. Finns tom. episk "medeltidsfilmsmusik" med mystiska körer numera så där lär du hitta något som passar dig.

Citat:
Det jag märkt på min videokamera är att den fångar upp allt brus-ljud jättelätt. Hur ska man motverka detta? En del av filmandet kommer att vara rena intervjuer och då avhjälps det säkert med mikrofon, men när man vill filma "gatulivet" så att säga?
Använd inte microfonen på kameran. Använd en rundtagande extern mic istället för miljöljud.

Citat:
När man filmar med videokamera blir klippen ju rejält stora. Man borde kanske ha med sig en laptop till Rumänien för att föra över materialet på emellan? Hur blir det när man klippt ihop allt, finns det risk för att det inte ryms på en vanlig dvd-skiva? Jag hade tänkt få ihop material till minst 20-30 minuter.

Du komprimerar ju när du är färdig med redigeringen, ren DV-film är bra mycket större än vanligt DVD-format. Men att föra över till en laptop är absolut en bra idé.

Lycka till med din film
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in