Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-11, 20:23
Medlem
Jag har fått problem med min PC på senaste tiden. Av någon anledning började internetanslutningen upphöra ca 1 gång i veckan, för att sedan bli en gång om dagen. Efter att ha provat alla möjligheter (ominstallera virusprogram etc) så omformaterade jag datorn. Nu verkar det fungera bra. Ett fel återstår dock: Allt på skärmen ser lite "suddigt" ut, eller snarare dubbelt. Webläsaren, program, foton, texter... ALLT. Det ser ut som att allt följs av en liten skugga. Vad kan detta bero på? Är det någon inställning som kan göras, eller är det skärmen som börjar lägga ner?

Tacksam för hjälp från datakunniga....
Citera
2009-01-11, 20:44
Medlem
GuitarPROs avatar
Gammal CRT eller?

Printa en screenshot, så ser ju vi om det är skärmen det är fel på!
Annars skulle jag rekommendera nya drivare till grafikkortet, men antar att du har nya då
du nyss formaterat!
Citera
2009-01-11, 20:49
Medlem
Squalos avatar
Tryck åt kabeln till skärmen. Kanske är lite lös.
Citera
2009-01-11, 20:52
Medlem
Jag skrev ut en printscreen, om det var det du syftade till. Den blev inte dubbel. När jag printar ut foton blir de inte dubbla heller. Det är uppenbarligen något med skärmen.
Datorn är ca 1,5 år gammal.
Citera
2009-01-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Tryck åt kabeln till skärmen. Kanske är lite lös.

Har tryckt så hårt det går... Fortfarande dubbelt....
Citera
2009-01-11, 21:08
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philipa

det är inte så att du kan trycka på nån knapp på skärmen, alternativt inne i skärmens meny, där du kan göra en auto-fix typ.som optimerar skärmens upplösning?

nej jag tror inte han menade att du skulle skriva ut skärmdumpen. utan posta den här så vi kan se hur det ser ut.
Citera
2009-01-11, 21:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
TFT eller CTR skärm ?

Har du installerat drivrutinerna för grafikkortet ?
Har du ställt in rätt upplösning om du har TFT skärm finns bara en som blir bra, övriga är alltid skalade = suddiga
Citera
2009-01-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
TFT eller CTR skärm ?

Har du installerat drivrutinerna för grafikkortet ?
Har du ställt in rätt upplösning om du har TFT skärm finns bara en som blir bra, övriga är alltid skalade = suddiga

Var och hur ställer man in rätt upplösning på skärmen?
Vet tyvärr inte vad för skärm jag har... en acer:/
Citera
2009-01-11, 21:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Var och hur ställer man in rätt upplösning på skärmen?
Vet tyvärr inte vad för skärm jag har... en acer:/

Står det inget på skärmen eller på baksidan av den vad modellbeteckningen på skärmen heter? Har du plattskärm eller bulltv?

Ställer rätt upplösning gör man genom att ta reda på vilken upplösning skärmen skall ha (ifall man har en tft) därefter högerklickar man på skrivbordet och väljer egenskaper -> Inställningar och ställer in den.

Förutsätter att man installerat rätt drivrutiner för grafikkortet först...
Citera
2009-01-11, 21:23
Medlem
Citat:
Står det inget på skärmen eller på baksidan av den vad modellbeteckningen på skärmen heter? Har du plattskärm eller bulltv?

Ställer rätt upplösning gör man genom att ta reda på vilken upplösning skärmen skall ha (ifall man har en tft) därefter högerklickar man på skrivbordet och väljer egenskaper -> Inställningar och ställer in den.

Förutsätter att man installerat rätt drivrutiner för grafikkortet först...

Hm. jag tror att jag installerat drivrutiner för grafikkortet... Jag har som sagt omformaterat burken och då hade jag ju alla skivor där.

Det är en LCD monitor jag har. TFT ser jag inget skrivet om.
Ska se om jag hittar några inställningar på skrivbordet. Provade att göra en autoinställning direkt på skärmens framsida och den rätade till den lite bättre, dock kvarstår oskärpa mest i övre vänstra hörnet...

Tack för supporten
Citera
2009-01-11, 21:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Ja är det en LCD skärm så är det viktigt att du ställer in skärmens verkliga upplösning, alla andra skalas och blir mer eller mindre suddiga.

Enklast är att ta reda på vad skärmen har för modellbeteckning och leta reda på den på goggle...
Citera
2009-01-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ja är det en LCD skärm så är det viktigt att du ställer in skärmens verkliga upplösning, alla andra skalas och blir mer eller mindre suddiga.

Enklast är att ta reda på vad skärmen har för modellbeteckning och leta reda på den på goggle...

Skärmens modell är AL 1917 C. Jag såg att den ska ha maxupplösning 1440X900 och jag provade ställa in det... Men det är fortfarande dubbelt..... Suck!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in