2013-10-16, 17:37
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Tack, ännu en små sak som man inte tänker på! Hur ser det ut annars? Något annat jag kan nämna på "övrigt" kanske?

Meriterna OMVÄND kronologisk ordning, senaste först.
Ange datum för utbildning.
Citera
2013-10-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Nu har jag tagit mig i kragen och sagt upp mig - dock inte tänkt i förväg och därmed inte skaffat jobb i förväg. Aldrig skrivit CV/PB heller, även om skrivande inte ska vara ett större problem (se Bloggfanskapet i signaturen, lovar att det inte är reklam )
Ska bara ha ett korttidskneg fram till mars när jag rycker in till Försvarsmakten, fast detta nämner jag givetvis inte.

Några saker jag fortfarande grubblar på är dock dessa:
  • Hur fan inleder man ett personligt brev utan klyschan "HEJJAGHETERÅKE OCH ÄR SI OCH SÅ GAMMAL"
  • Ska det vara formellt, eller har man utrymme att svänga med orden? Om ja, hur mycket?
  • Ska brevet vara svartvitt med en lämplig mall från Word (givetvis skickas det i .pdf) eller går det att snygga till det utan att rekryteraren ruggar tillbaka?
Brevet kommer i första hand skickas till lager som det finns gott om i närheten. Stresstålighet och noggranhet finns från tidigare jobb och kommer givetvis att nämnas. Jag saknar också truckkort men tänker skaffa det när jag gått från mitt nuvarande jobb. Kommer det se klyschigt ut att skriva att man faktiskt tycker det verkar vara kul att köra truck (för det gör jag) ?
Jag inleder alltid med att motivera varför jag skall anställas. Rubriken är ju "Ansökan till tjänst XX". Första meningen "Jag söker tjänst XX då jag YY och därför bör jag passa bra i rollen som XX." På ett ungefär. Det är ju det som är intressant för dem, varför skall de anställa dig? Observera att detta inte är samma sak som varför du söker jobbet, det skall du inte ta med, utan att du är intresserad visar du just genom din ansökan.

De tips och den information jag har fått skall vara att meriter skall vara bakåtblickande, vilket är ganska logiskt, så eventuellt framtida truckkort som vi inte vet om du kommer lyckas med bör alltså inte nämnas. Varvid jag skulle säga att du helt bör utelämna truckarna då du i dagsläget inte skulle få köra dem, vilket gör dem helt irrelevanta.

Lycka till.
Citera
2013-10-17, 15:12
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Jag inleder alltid med att motivera varför jag skall anställas. Rubriken är ju "Ansökan till tjänst XX". Första meningen "Jag söker tjänst XX då jag YY och därför bör jag passa bra i rollen som XX." På ett ungefär. Det är ju det som är intressant för dem, varför skall de anställa dig? Observera att detta inte är samma sak som varför du söker jobbet, det skall du inte ta med, utan att du är intresserad visar du just genom din ansökan.

De tips och den information jag har fått skall vara att meriter skall vara bakåtblickande, vilket är ganska logiskt, så eventuellt framtida truckkort som vi inte vet om du kommer lyckas med bör alltså inte nämnas. Varvid jag skulle säga att du helt bör utelämna truckarna då du i dagsläget inte skulle få köra dem, vilket gör dem helt irrelevanta.

Lycka till.

Som jag förstått det är truckkort krav på att ha. Dock är det luddigt, tidigare har denna arbetsplats stått för utbildningen men flera säger att han som håller i det inte gör det längre samtidigt som en annan säger att han gör det. Så jag nämner inget om truckkort helt enkelt.
Citera
2013-10-17, 22:45
Medlem
OggeOJs avatar
Första utkastet till en meritförteckning - http://i41.tinypic.com/33bmfqr.jpg

Ska skickas till ett vanligt lagerkneg (de står för truckutbildningen - prisa Gud!) Spontana tankar:
  • Är det för oseriöst med de mindre seriösa uttryck som finns?
  • Funkar versen på texten?
  • Jag gillar streck - är det för många?
  • Vad hittar ni för fel? Är det ens läsligt?

Tacksam för feedback!
Citera
2013-10-18, 01:16
Medlem
r0ckets avatar
Hej, det här kan vara fel tråd men tror ni har koll ändå.

När jag slutade på mitt senaste jobb bad jag mina två projektledare om att vara referenser i framtiden och både sade att de kunde vara det. Har nu i efterhand kommit på att jag borde frågat efter ett referenspapper. Så tänkte kontakta en av dem och fråga om de kunde fixa ett åt mig.

Undrar nu vad det ska stå på ett sådant? Jag antar att det är främst mina arbetsuppgifter och personens uppfattning av min arbetsinsats. Korrekt?
Citera
2013-10-18, 03:34
Medlem
KrAkrAs avatar
Citat:
Första utkastet till en meritförteckning - http://i41.tinypic.com/33bmfqr.jpg

Ska skickas till ett vanligt lagerkneg (de står för truckutbildningen - prisa Gud!) Spontana tankar:
  • Är det för oseriöst med de mindre seriösa uttryck som finns?
  • Funkar versen på texten?
  • Jag gillar streck - är det för många?
  • Vad hittar ni för fel? Är det ens läsligt?

Tacksam för feedback!

Utbildning: September - Maj.
Lokala dansk istället för lokale.

Sen är det upp till dig själv hur brödtexten ser ut men du lyckas få in gamla erfarenheter på ett bra sätt. Gillar även näst sista stycket där du refererar till ett gammalt yrke samtidigt som du skriver varför du söker det här.

Jag tycker det ser bra ut och inte allt för klyschigt.
Citera
2013-10-18, 13:47
Bannlyst
Tänkte bege mig till Norge och leta jobb på plats då jag kommit i underfund att det är större chans att få jobb då, nåja.

Vill dock inte exponera mitt CV i den här tråden, gör det via PM. Så finns det en kunnig person som har lust att ge mig kritik? Vill inte åka till Norge med ett uselt skrivet CV
Citera
2013-10-18, 14:01
Medlem
Brukar vanligtvis vara väldigt uppmärksam på hur jag författar texter osv. Men efter min senaste jobbansökan upptäckte jag ett slarvfel i mitt personliga brev. Ett slarvfel som jag inte hittar i originaldokumentet (innan jag konverterade till PDF). Ett ord är felstavat helt enkelt.

Hur skulle ni har gjort? Försöka få tag i rätt kontaktperson och förklara mitt misstag eller helt enkelt skämmas lite och hoppas att jag får chans att förklara mig vid ett personligt möte?

Trevlig helg.
Citera
2013-10-18, 14:03
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolsey
Brukar vanligtvis vara väldigt uppmärksam på hur jag författar texter osv. Men efter min senaste jobbansökan upptäckte jag ett slarvfel i mitt personliga brev. Ett slarvfel som jag inte hittar i originaldokumentet (innan jag konverterade till PDF). Ett ord är felstavat helt enkelt.

Hur skulle ni har gjort? Försöka få tag i rätt kontaktperson och förklara mitt misstag eller helt enkelt skämmas lite och hoppas att jag får chans att förklara mig vid ett personligt möte?

Trevlig helg.

Ett smärre stvafel som detta har ingen dött av. Å andra sidan är det här ett för jevligt doligt stavfel. Tvivlar på att du måste ringa upp och ursäkta dig över saken, så illa är det inte.
Citera
2013-10-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ett smärre stvafel som detta har ingen dött av. Å andra sidan är det här ett för jevligt doligt stavfel. Tvivlar på att du måste ringa upp och ursäkta dig över saken, så illa är det inte.

Härligt! Låter det bero. Det personliga brevet i deras databas är dock korrekt (där kan jag uppdatera bäst jag vill).
Citera
2013-10-18, 15:46
Bannlyst
Det är seriöst något fel på det här landet när man inte ens blir kallad på intervju för att man inte har arbetat med det man är utbildad till. Senaste året har jag skickat iväg ca 200 CV + riktade personliga brev och dessa har genererat exakt 0 positiva svar. Detta trots att jag har en magisterexamen med riktigt goda betyg samt tidigare utlandserfarenhet och språkkunskaper.

Samma CV genererade en telefonintervju på drygt en timme när jag sökte ett jobb i Schweiz och då uppfyllde jag inte ens de formella kraven (t.ex. ville de ha någon som kunde tyska även om det formella språket på arbetsplatsen var engelska). Det är dessutom det enda jobbet jag sökt utanför Sveriges gränser vilket gör det än mer absurt.

Svenska rekryterare verkar helt enkelt inte fatta vad de håller på med så jag ska göra dem en tjänst och bara skicka mitt CV fr.o.m. nu. Jag kan nästan slå vad om att det kommer leda till bättre resultat. Sämre kan det ju inte gå, eller hur?
Citera
2013-10-18, 16:37
Medlem
Hur långt ska ett personligt brev vara? Ska söka till lagerarbetare, fan ska man skriva i brevet egentligen? Söker endast arbetet på grund av cashen lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in