Citat:
Ursprungligen postat av
OggeOJ
Nu har jag tagit mig i kragen och sagt upp mig - dock inte tänkt i förväg och därmed inte skaffat jobb i förväg. Aldrig skrivit CV/PB heller, även om skrivande inte ska vara ett större problem (se
Bloggfanskapet i signaturen, lovar att det inte är reklam

)
Ska bara ha ett korttidskneg fram till mars när jag rycker in till Försvarsmakten, fast detta nämner jag givetvis inte.
Några saker jag fortfarande grubblar på är dock dessa:
- Hur fan inleder man ett personligt brev utan klyschan "HEJJAGHETERÅKE OCH ÄR SI OCH SÅ GAMMAL"
- Ska det vara formellt, eller har man utrymme att svänga med orden? Om ja, hur mycket?
- Ska brevet vara svartvitt med en lämplig mall från Word (givetvis skickas det i .pdf) eller går det att snygga till det utan att rekryteraren ruggar tillbaka?
Brevet kommer i första hand skickas till lager som det finns gott om i närheten. Stresstålighet och noggranhet finns från tidigare jobb och kommer givetvis att nämnas. Jag saknar också truckkort men tänker skaffa det när jag gått från mitt nuvarande jobb. Kommer det se klyschigt ut att skriva att man faktiskt tycker det verkar vara kul att köra truck (för det gör jag) ?
Jag inleder alltid med att motivera varför jag skall anställas. Rubriken är ju "Ansökan till tjänst XX". Första meningen "Jag söker tjänst XX då jag YY och därför bör jag passa bra i rollen som XX." På ett ungefär. Det är ju det som är intressant för dem, varför skall de anställa dig? Observera att detta inte är samma sak som varför du söker jobbet, det skall du inte ta med, utan att du är intresserad visar du just genom din ansökan.
De tips och den information jag har fått skall vara att meriter skall vara bakåtblickande, vilket är ganska logiskt, så eventuellt framtida truckkort som vi inte vet om du kommer lyckas med bör alltså inte nämnas. Varvid jag skulle säga att du helt bör utelämna truckarna då du i dagsläget inte skulle få köra dem, vilket gör dem helt irrelevanta.
Lycka till.