Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 15:56
  #1
Medlem
NeyCons avatar
Hej allihopa, första posten här när kontot äntligen blivit aktiverat.

Har en laptop med lite mer än ett år på nacken, nämligen en Sony VAIO FZ11E som införskaffades hösten 2007. Datorn är i originalskick förrutom minnet som efter hand uppgraderats från standard till 2GB.

Följande är nuvarande specifikationer för den (endast de komponeneter jag för tillfället anser relevanta):

Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7100 @ 1.80GHz
2.00 GB RAM
NVIDIA GeForce 8400M GT
~50 Wh 6-cells LiOn Batteri
Windows Vista Home Premium

Nu till problemet, upplever att jag får relativt dålig batteritid vid använding utan AC. Känns som att den drar onödigt mycket även vid "reducerande" inställningar. Vid vanlig användning på lektionstid skulle jag estimera att den totala tiden som uppnås är ungefär 1.5 timmar. Detta är då arbete i Word/Excel med dokument på usb-minne då WiFi är avstängt. Liknande tid uppnås vid enkel surfning.

Det som jag är mest förvånad över under denna använding är att jag ändå har skärmstyrkan nedsatt till minimum samt kör med medföljande schema VAIO Ultimate Battery som är inställt för bästa möjliga batteritid.

Har efter dessa observationer testat med mjukvaran BatteryEater Pro för att simulera tung användning. De inställningar som använts undera detta test är de som använts på http://www.tomshardware.com/reviews/...s,2060-13.html
Under detta test uppnådde jag ganska så exakt 41 minuter. Som synes på den länken är detta relativt dåligt jämfört med de som testats där.

Är det någon som har varit i samma eller liknande situation när det gäller batteritiden?

Skulle också uppskatta alla möjliga tips då jag anser att mina nuvarande resultat inte ger datorn skäl nog att kallas bärbar.

Tack på förhand, säg gärna till om ytterligare information skulle behövas.
Citera
2009-01-11, 16:42
  #2
Medlem
6 cells batterier brukar inte hålla mycket, det mer tunga program det mer processorn arbeta och det mera ström behöver den, du kan sänka lysning ljud och andra små saker för att förlänga batteri tid,

ofta är det max 2.5 timmar i 6 cells batterier och det betyder inte du kan köra allt möjligt i 2.5 timmar
Citera
2009-01-11, 17:06
  #3
Medlem
En fråga bara:

Hur använder du datorn när du kör med AC-adaptern? Plockar du ur batteriet eller låter du det sitta i?
Citera
2009-01-11, 17:07
  #4
Medlem
NeyCons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcel0
6 cells batterier brukar inte hålla mycket, det mer tunga program det mer processorn arbeta och det mera ström behöver den, du kan sänka lysning ljud och andra små saker för att förlänga batteri tid,

ofta är det max 2.5 timmar i 6 cells batterier och det betyder inte du kan köra allt möjligt i 2.5 timmar

Tack för så snabbt svar, självklart är jag fullt medveten om begränsningarna med endast 6 celler men tycker fortfarande att effektförbrukningen är lite väl hög. Andra faktorer som också bidrar till den höga förbrukninger som ordentligt grafikkort (d.v.s. inte integrerad grafik) och annat finns ju också, men tycker inte de borde påverka resultatet för mycket.

Dessa 2.5 timmar som max vore nånting jag hellre skulle uppnå, är som sagt endast minimum med saker jag gör på datorn under den tid den går på batteri. Bara som exempel kan jag ju ta häromdagen, då jag skrev i Word samt hade Excel uppe för att komma åt tabeller. WiFi samt ljud var avstängt plus att skärmstyrkan var nedragen till minimum. Har för mig att detta scenario inte skulle kunna bidra till en batteritid på ungefär 1.5 timmar men det verkar som den ändå gjorde det. Rätta mig om jag har fel, men ska den verkligen dra så mycket i normala fall?

Har under funderingar tänkt en del på en kompis som har en Macbook Pro. Med denna får han nästan 5 timmar och batteriet verkar vara lika stort som mitt. Efter lite snabb efterforskning verkar den enda tänkbara skillnaden vara skärmen där Macbook har LED, skulle detta verkligen kunna vara tillräckligt för sådan stor eller finns det andra tydligt umärkande faktorer?
Citera
2009-01-11, 17:12
  #5
Medlem
NeyCons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxenboy
En fråga bara:

Hur använder du datorn när du kör med AC-adaptern? Plockar du ur batteriet eller låter du det sitta i?

Låter det sitta i då det oftast finns behov till laddning när jag ändå har tillgång till AC.

Om det är så att du tror batteriet skulle ha tagit någon skada av felaktigt användande, borde det inte isåfall visa en mindre kapacitet? (Provat med flera program och de har alla visat samma värde)
Har också för mig att moderna LiOn batterier har någon sorts inbyggt skydd, kommer inte ihåg var jag läste detta, någon med insikt som kan rätta mig?
Citera
2009-01-11, 17:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeyCon
Låter det sitta i då det oftast finns behov till laddning när jag ändå har tillgång till AC.

Om det är så att du tror batteriet skulle ha tagit någon skada av felaktigt användande, borde det inte isåfall visa en mindre kapacitet? (Provat med flera program och de har alla visat samma värde)
Har också för mig att moderna LiOn batterier har någon sorts inbyggt skydd, kommer inte ihåg var jag läste detta, någon med insikt som kan rätta mig?
Alltså, även ett lion-batteri tar skada av att hela tiden sitta under ständig försörjning. Visst, det finns "skydd" i de flesta moderna produkter, men jag tror inte det går att jämföra t.ex en uppladdningsbar hemtelefon och en laptop riktigt på det sättet, men jag låter det vara osagt då jag inte riktigt har den batteri-kunskapen i bagaget, utan bara talar av egen och andras erfarenhet. Mitt ex hade alltid sitt batteri i sin dator och den var också alltid ansluten till med AC-adapter. Sen kanske det även blir någon skillnad på detta "skydd" huruvida du har datorn på- eller avslagen när du har AC-adaptern i.

Ponera att du sitter en hel dag med din dator med såväl batteri och AC-adapter inkopplade. Batteriet måste ju alla fall få genomgående ström och kanske inte laddas "optimalt". När du sedan stänger av datorn med samma saker inkopplade borde ju datorn ladda "optimalt" istället, och då bara ger kräm åt batteriet. Nja, det är i alla fall min teori, då mitt ex batteritid verkligen låg nere på en kvart efter ett års användande ungefär. Nu var det ju ingen Sony å andra sidan, men jag tycker det borde ligga nånting i det i alla fall.
Citera
2009-01-11, 19:05
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Alla utlovade drifttider är bullshit - precis som hårddisk tillverkarna mäter storlekar i 1000 bytes istället för 1024 så mäter laptop tillverkarna energiförbrukning utan att maskinen används.
"maskinen kan vara på skrivbordet utan att något arbete utförs i x antal timmar utan att stängas av".

Apple utlovade att macbooken skulle ha en drifttid på 5 timmar, det var det första jag testade.
Utan wifi och med bara enkel ordbehandling så låg den någonstans omkring 2,5 timmar med ljusstyrkan på 2/3 ungefär och nu såhär efter 2 år så håller batteriet inte ens 2/3 av det - trots att battery health skall ligga på 80% och jag har bara kört 158 cycles.

Att batteriet minskar i kapacitet är fullt naturligt, är det så pass långt gånget att det verkligen hindrar dig så överväg att skaffa ett nytt batteri, gärna ett med bättre kapacitet.
Citera
2009-01-11, 19:21
  #8
Medlem
NeyCons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Alla utlovade drifttider är bullshit - precis som hårddisk tillverkarna mäter storlekar i 1000 bytes istället för 1024 så mäter laptop tillverkarna energiförbrukning utan att maskinen används.
"maskinen kan vara på skrivbordet utan att något arbete utförs i x antal timmar utan att stängas av".

Apple utlovade att macbooken skulle ha en drifttid på 5 timmar, det var det första jag testade.
Utan wifi och med bara enkel ordbehandling så låg den någonstans omkring 2,5 timmar med ljusstyrkan på 2/3 ungefär och nu såhär efter 2 år så håller batteriet inte ens 2/3 av det - trots att battery health skall ligga på 80% och jag har bara kört 158 cycles.

Att batteriet minskar i kapacitet är fullt naturligt, är det så pass långt gånget att det verkligen hindrar dig så överväg att skaffa ett nytt batteri, gärna ett med bättre kapacitet.

Antar att det nästan är lika bra att finna mig i situationen då, samt möjligtvis införskaffa nytt batteri.

Tack för info om macbooken, skulle nog inte kunna tänka mig att skaffa en mac alls men använde det som exempel där det verkade fungera.
Citera
2009-01-11, 20:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeyCon
Hej allihopa, första posten här när kontot äntligen blivit aktiverat.

Har en laptop med lite mer än ett år på nacken, nämligen en Sony VAIO FZ11E som införskaffades hösten 2007. Datorn är i originalskick förrutom minnet som efter hand uppgraderats från standard till 2GB.

Följande är nuvarande specifikationer för den (endast de komponeneter jag för tillfället anser relevanta):

Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7100 @ 1.80GHz
2.00 GB RAM
NVIDIA GeForce 8400M GT
~50 Wh 6-cells LiOn Batteri
Windows Vista Home Premium

Nu till problemet, upplever att jag får relativt dålig batteritid vid använding utan AC. Känns som att den drar onödigt mycket även vid "reducerande" inställningar. Vid vanlig användning på lektionstid skulle jag estimera att den totala tiden som uppnås är ungefär 1.5 timmar. Detta är då arbete i Word/Excel med dokument på usb-minne då WiFi är avstängt. Liknande tid uppnås vid enkel surfning.

Det som jag är mest förvånad över under denna använding är att jag ändå har skärmstyrkan nedsatt till minimum samt kör med medföljande schema VAIO Ultimate Battery som är inställt för bästa möjliga batteritid.

Har efter dessa observationer testat med mjukvaran BatteryEater Pro för att simulera tung användning. De inställningar som använts undera detta test är de som använts på http://www.tomshardware.com/reviews/...s,2060-13.html
Under detta test uppnådde jag ganska så exakt 41 minuter. Som synes på den länken är detta relativt dåligt jämfört med de som testats där.

Är det någon som har varit i samma eller liknande situation när det gäller batteritiden?

Skulle också uppskatta alla möjliga tips då jag anser att mina nuvarande resultat inte ger datorn skäl nog att kallas bärbar.

Tack på förhand, säg gärna till om ytterligare information skulle behövas.

Vänta 1-2 år till så ska du få se på riktigt bra batteritid. Jag har en knappt 3 år gammal Vaio själv och batteritiden på den är omkring 10min. Vaio är en riktigt skitdator jag inte kan rekommendera till någon alls.
Citera
2009-01-11, 21:58
  #10
Medlem
10 min !?
Jag har alltid förväntat mig att batteri tiden skulle gå ned men att de skulle gå enda ned till 10 min. Wow.

För flera år sedan när jag läste flera recensioner på mac bärbara fick jag lära mig att batteri tiden normalt var 2/3 av det Apple angav när de är nya. Så jag trodde att det gällde alla företags bärbara.

Vår bärbara Dell blir 5 år om mindre än 3 mån. Vi kör på batterier när vi är bortresta (semester), hos bekanta eller färdas lång väg (bil, bus). Senast jag körde med batterier var för 5-6 mån sedan och batterierna kändes ungefär som när den var ny. Vi som t.o.m köpte ett extra batteri för flera år sedan för vi var rädda att vi inte skulle kunna få tag på en senare och för att köra båda samtidigt.

Har jag bara haft tur eller har vi inte använt bara batterier tillräckligt ofta? insåg inte hur gammal den var förrän nu och då har vi andra snabbare datorer i huset.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2009-01-11 kl. 22:02.
Citera
2009-04-22, 12:45
  #11
Medlem
stofflers avatar
ursäkta liten bump men måste bara instämma, har en Vaio drygt ett år gammal, batteriet räcker i absolut max 12 minuter. riktigt ruggigt, dåligt.. kunde när datorn var helt ny kolla på en hel film ca 1.5 timmar med bara batteridrift.
Citera
2009-04-22, 13:44
  #12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffler
ursäkta liten bump men måste bara instämma, har en Vaio drygt ett år gammal, batteriet räcker i absolut max 12 minuter. riktigt ruggigt, dåligt.. kunde när datorn var helt ny kolla på en hel film ca 1.5 timmar med bara batteridrift.


Batteriet har väl åkt på stryk i samband med in/ut av strömadaptern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback