• 1
  • 2
2009-01-10, 23:51
Medlem
Cotillions avatar
Vi vet alla att oljan en vacker dag kommer ta slut.
Vi vet alla att det inte är en fråga om den kommer göra det utan när den kommer att göra det

Men krisen som ligger i framtiden kommer att slå mot oss mycket tidigare än när all olja är slut.
Och varför är det så då ? Jo av den enkla anledningen att krisen kommer inte att komma på grund av att den faktiska oljan tar slut utan att folks förtroende för oljan kommer att rubbas tidigare än oljan tar slut.
Ett exempel:

En människa innehåller 70% vatten i vårat exempel har vi en människa som väger 100 kilo alltså finns det 70 kilo vatten i den här människan.
Vi kommer nu att utsätta denna människan för uttorkning
MEN eftersom vatten är så viktigt för en människa kommer hon dö långt tidigare än när dom 70 kilo vatten är borta.

På ett liknande sätt är det med oljan.
Våran världs ekonomi bygger till stora delar av olja men om det sker en skillnad på tillgång och efterfrågan kommer det ske shockvågor över hela världen.
ALL olja behöver inte ta slut för att detta sker det enda som krävs är att större delen gör det.

PÅ det glada 70-talet krävdes det bara en 5% produktions förminskning av oljan för att oljepriset nästan skulle fyrdubblas.
Enligt visa modeller som har ritats upp så påpekas det att vi kommer att ha lika mycket olja 2030 som 1980, och det är väl bra eller ?
Nej rent katastrofalt skulle det vara och anledningen är enkel vi kommer att vara fler som använder oss av oljan 2030 än 1980
och vi kommer att ha mycket större industrier 2030 än 1980 som också kräver olja.

Som det ser ut idag så sker inte tillräckligt mycket för att minska vårat beroende av oljan.
Så min fråga till er kära FB:are

Vad kommer att ske när oljan tar slut ?
Citera
2009-01-10, 23:57
Medlem
Olja och naturgas är fortfarande det i särklass billigaste bränslet som existerar, och det till och med om priset flerdubblas. När oljan tar slut kommer det blir märkbart dyrare att leva.

Men i takt med att oljepriset höjs kommer andra alternativ att bli mer intressanta att utveckla när dom blir mer konkurrenskraftiga.
Citera
2009-01-11, 00:09
Medlem
Västkustskts avatar
Vi kommer sakta men säkert att bygga bort vårt oljeberoende.

Våra bilar kommer att bli effektivare, våra hushåll och industrier kommer att bli energisnålare osv.

Sen finns det ingen ny energikälla som på egen hand kommer att kunna ersätta oljan utan vi kommer att få utnyttja alla energikällor.

Kärnkraft, Älvar, Vindkraft, Biobränsle, Solpaneler, Alger osv.

Våra bilar kommer att bli mer behovsanpassade till körsträckan, behöver man en bil för att åka tre mil till jobbet så köper man en elbil, behöver man köra längre sträckor köper man en hybrid osv.

Jag anser inte att det är omöjligt för oss i västvärlden att anpassa oss till ett liv utan olja.

Därimot tror jag inte att arabvärlden kommer att klara sig utan oljeintäckterna.
Citera
2009-01-11, 00:11
Medlem
Imirons avatar
Förhoppningsvis har västvärldenr edan hittat ett annat sätt att utvinna energi, bränsleceller, vågkraft och annat användbart. Det som kommer hända då är att skitstater som bara lever på olja och naturgas (diverse MÖstater och Ryssland) kommer gå i konkurs, drabbas av inbördeskrig och sådant. Det kommer dock inte röra Europa nå värst.
Citera
2009-01-11, 00:22
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Vad kommer att ske när oljan tar slut ?

Har du sett Mad-Maxfilmerna? Så blir det nog.
Citera
2009-01-11, 00:30
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Förhoppningsvis har västvärldenr edan hittat ett annat sätt att utvinna energi, bränsleceller, vågkraft och annat användbart. Det som kommer hända då är att skitstater som bara lever på olja och naturgas (diverse MÖstater och Ryssland) kommer gå i konkurs, drabbas av inbördeskrig och sådant. Det kommer dock inte röra Europa nå värst.

Det min vän, förutsätter att hela västvärlden hinner anpassa sig till den nya formen av energi. Och vart tror du att vågen av flyktingar kommer att anlända som kommer komma efter alla krig/svält.
Grönland ? eller nej kanske inte ?`
Och dom "skitstater" som skulle infalla till inbördeskrig tror du inte dom staterna hellre skulle anfalla dom som faktiskt har den nya typen av energi och inte sina grannar som är lika illa ute ?
Citera
2009-01-11, 00:30
Bannlyst
På sikt kommer arabstaterna att säcka ihop och deras glansdagar blir ett minne blott - ty de har ju inte använt sina rikedomar till annat än att vältra sig i dem.
Citera
2009-01-11, 00:37
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi kommer sakta men säkert att bygga bort vårt oljeberoende.
Våra bilar kommer att bli effektivare, våra hushåll och industrier kommer att bli energisnålare osv.
Sen finns det ingen ny energikälla som på egen hand kommer att kunna ersätta oljan utan vi kommer att få utnyttja alla energikällor.
Kärnkraft, Älvar, Vindkraft, Biobränsle, Solpaneler, Alger osv.
Våra bilar kommer att bli mer behovsanpassade till körsträckan, behöver man en bil för att åka tre mil till jobbet så köper man en elbil, behöver man köra längre sträckor köper man en hybrid osv.
Jag anser inte att det är omöjligt för oss i västvärlden att anpassa oss till ett liv utan olja.
Därimot tror jag inte att arabvärlden kommer att klara sig utan oljeintäckterna.

Du påpekar att våra bilar kommer att bli energi snålare
men det hjälper väl inte när den "insparade" delen äts upp av människor som faktiskt kan köpa in och vill ha den typen av energi som vi har just nu ?

Och vi snackar inte bara "vi får väl köpa nya bilar så småning om"
utan vi snackar om åkerier, olika typer av fraktfartyg och flyg
ja till och med våra cyklar är idag beroende av oljan.
Nästan allting som rör sig framåt är beroende av oljan skall vi konvertera bort allt det ?
Citera
2009-01-11, 00:47
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
men det hjälper väl inte när den "insparade" delen äts upp av människor som faktiskt kan köpa in och vill ha den typen av energi som vi har just nu ?

Nästan allting som rör sig framåt är beroende av oljan skall vi konvertera bort allt det ?
Finns det ingen olja så är vi ju så illa tvungna att konvertera allt.

Självklart kommer det innebära att vi får tänka om lite när det gäller transporter, förmodligen blir tåg betydligt mer ekonomiskt än lastbilar att transportera med i framtiden.
Sen går flygplan att köra på både biobränsle och vätgas, USA har faktiskt redan nu konverterat sina B-52'or till biobränsle.
http://www.kxmb.com/getArticle.asp?ArticleId=89178
Så man kan faktiskt säga att USA har tagit sitt ansvar och bombar miljövänligt.

Fartygen vet i fan hur man löser, men de lär väl gå att köra på biodiesel eller i värsta fall kärnkraft.
Citera
2009-01-11, 01:23
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Finns det ingen olja så är vi ju så illa tvungna att konvertera allt.

Självklart kommer det innebära att vi får tänka om lite när det gäller transporter, förmodligen blir tåg betydligt mer ekonomiskt än lastbilar att transportera med i framtiden.
Sen går flygplan att köra på både biobränsle och vätgas, USA har faktiskt redan nu konverterat sina B-52'or till biobränsle.
http://www.kxmb.com/getArticle.asp?ArticleId=89178
Så man kan faktiskt säga att USA har tagit sitt ansvar och bombar miljövänligt.

Fartygen vet i fan hur man löser, men de lär väl gå att köra på biodiesel eller i värsta fall kärnkraft.

När jag läste om mitt inlägg insåg jag att det lät ganska aggressivt ber om ursäkt för det .

Men du har många poänger och jag ger dig det, jag till skillnad från dig är mer negativt inställd till hela ämnet och tror inte på att vårat samhälle som sådant kommer att kunna förnya sig själv i den grad som det behövs.
Jag tror och misstänker men inte hoppas att det oljans uttåg ur vår värld kommer att ske med ännu en ekonomisk kris följt av ett energi krig.

Förhoppningsvis har jag fel men det är lika fullt så att det är det jag tror kommer ske.
Citera
2009-01-11, 01:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Det min vän, förutsätter att hela västvärlden hinner anpassa sig till den nya formen av energi. Och vart tror du att vågen av flyktingar kommer att anlända som kommer komma efter alla krig/svält.
Grönland ? eller nej kanske inte ?`
Och dom "skitstater" som skulle infalla till inbördeskrig tror du inte dom staterna hellre skulle anfalla dom som faktiskt har den nya typen av energi och inte sina grannar som är lika illa ute ?

MÖ och Afrika kan ju försöka anfalla Europa... Ryssarna torde skaffa sig teknologi nog att klara sig, även om stormaktsdrömmarna försvinner. Kineserna kan inte ta sig hit utan att gå igenom Ryssland. Så de blir våran buffert .

Tekniken håller redan nu på att tas fram. Finns redan i många fall. När man inte längre klarar av att använda olja får man snabbt om till något annat. Så kommer det hålla på. Medans oljan minskar kommer de tas över av något annat. När väl oljan är noll kommer oljeberoendet redan vara noll.

Alltså, många stater kommer ju klarar sig, men det knappt. Stater som egentligen bara har olja kommer få det rysligt svårt, och inte för att de inte får energi, utan för att de inte får pengar från energiexporten. När dessa stater väl förstår att det är slut, kommer deras ekonomi redan vara så kass att de knappast utgör ett hot. De utgör inte ens ett hot idag...

Vinsten går till västvärlden som vanligt. Eftersom vi är bäst, vackrast, starkast och duktigast. Det är bara erkänna
Citera
2009-01-11, 01:47
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Tids nog kommer vi göra det. Det enda som behövs för att skapa metanol är ju koldioxid och vatten... Det krävs bara energi. Således kan bilarna gå på sina egna avgaser och vatten. Energin fås från bilbatterier som fick sin energi från kärn-, vind-, sol-, vatten och vågkraft. Att uranet förr eller senare tar slut är inte heller något större problem, då fusionforskningen går framåt med stormsteg.

Försvinnandet av oljan kommer göra västvärlden ännu mäktigare än det är idag. Fan va bra det känns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in