Citat:
Ursprungligen postat av mojikanen
1: Undrar om dessa filer fortsätter ligga kvar tills jag tar bort dem eller tas det bort automatiskt när jag lämnar hemsidan?
Ja, dom ligger kvar tills du begär att dom ska tas bort (Rensa privat data i FF, t.ex.) eller en viss tid.
Citat:
2: Vad är dessa cookies och temp filer till för egentligen.
Cookies kommer ihåg ifall du är inloggad, vilken sida du var på sist, dina inställningar på en viss sida och sådan information. Temporära filer sparas för att du senare skall kunna ladda hemsidan mycket snabbare och möjligen även för att du skall kunna läsa hemsidan utan att vara uppkopplad.
Citat:
3: Alla bilder och klipp som finns på hemsidor, sparas det också som temp filer, och om det inte ligger sparade tillfälligt på datorn, hur kan jag då se dem på sidan?
I princip allt du surfar på sparas temporärt på datorn för en kortare tid. Om det inte sparas, eller finns där när du surfar dit nästa gång, laddas det hem från sidan - precis som man antar att det fungerar.
Temporära filer finns alltså till för att det skall gå snabbare att surfa, och för att kunna surfa offline. Cookies kommer ihåg dina inloggningar och inställningar.