2009-01-10, 18:32
Medlem
Sälklubbarns avatar
Jag tror dom ska leta i vattnet vid Örnahusen.

Citat:
Det är med ilska Ann Heberlein vänder sig mot dem som moraliserar över psykisk sjukdom. I boken ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva” skildrar hon sin kamp mot sjukdomen bipolär typ 2 som hon lidit av sedan tjugoårsåldern. Ulrika Knutson har läst boken.

Ann Heberleins nya bok, ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”, har recensionsdag först idag, men hypertexten om boken har redan virkats med energi. Denna hypertext av intervjuer och utdrag, som är en så viktig del av marknadsföringen, och enligt en oskriven lag absolut förbjuden för recensenter att ta del av. En recensent möter texten, tar ställning till texten, och ingenting annat än texten, så hjälpe mig Gud.

Det är i förstone inte svårt. För texten är väl skriven, konkret, desperat och rytmisk. Ibland klipper den till med brutal humor:

”Jag tycker inte om kladd och oreda. Jag är något av en pedant. [ ...] Hotell är således uteslutet – och för övrigt, varför dra in en oskyldig hotellstäderska i min död?

Nej, en rejäl dos stilnoct, en halva vodka och sedan rakt ut i vattnet vid Örnahusen.

Etikdebattören och forskaren Ann Heberlein lider sedan tjugoårsåldern av en psykisk sjukdom, bipolär typ 2. Tidigare kallades den manodepressivitet, och sjukdomen yttrar sig i kraftiga depressioner varvade med *hypomana tillstånd.
http://sydsvenskan.se/kultur/article404752.ece
Citera
2009-01-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Tror knappast det handlar om det, men jag vill minnas att jag läst om att det där bara ska vara nys... kan det ha varit DN?

Jag förstår inte alls vad du syftar på med "det", men artikeln jag menar handlade om depressioner, och fanns i antingen Aftonbladet eller Expressen.
Citera
2009-01-10, 18:38
Medlem
I dagens Sydsvenskan kan man i slutet av recensionen av Heberleins bok läsa:

Ändå är jag ambivalent till slutet där huvudpersonen i självmordstankar suggererar sitt eget slut på historien, utanför pärmarna. Bland annat genom funderingar på hur mycket bättre denna lilla bok skulle ”sälja” om författaren verkligen tagit livet av sig.

http://sydsvenskan.se/kultur/article...h-vanmakt.html

Hoppas inte men det verkar inte bättre...
Citera
2009-01-10, 18:40
Citat:
Ursprungligen postat av lostwitness
Jag förstår inte alls vad du syftar på med "det", men artikeln jag menar handlade om depressioner, och fanns i antingen Aftonbladet eller Expressen.

Ska nog ändra mitt inlägg, såg själv att "det" inte är så tydligt... menade att detta med försvinnandet skulle vara nys. Men DN var det inte... Sydsvenskan har ingenting om att hon skulle vara försvunnen.

ETA: redan innan 2 januari ryktades det om att hon tagit sitt liv:
http://sydsvenskan.se/samtidigt/arti...dligt-hot.html

Citat:
Efterspel:
Dagen efter intervjun med Ann Heberlein ringer hon mig på morgonen. ”Du har varit med om min död”, säger hon. Och förtydligar: Samtidigt som vår intervju pågår sprider sig ryktet i Malmö-Lundregionen att Ann Heberlein denna förmiddag tagit sitt liv. En pensionerad kyrkoherde ringer till kyrkoherden i den församling där Ann Heberleins make är präst. Så får maken veta, senare på dagen också Ann Heberlein själv.

Hon blir först ledsen. Sen förbannad.
– Att jag skriver om självmordstankar och min ångest ger inte människor rätt att bete sig hur som helst, hitta på vad som helst. Tänk om mina barn fått höra rykten i skolan att deras mamma tagit livet av sig. Fy fan.
Senast redigerad av Sordid 2009-01-10 kl. 18:44.
Citera
2009-01-10, 18:42
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namn.efternamn
I dagens Sydsvenskan kan man i slutet av recensionen av Heberleins bok läsa:

Ändå är jag ambivalent till slutet där huvudpersonen i självmordstankar suggererar sitt eget slut på historien, utanför pärmarna. Bland annat genom funderingar på hur mycket bättre denna lilla bok skulle ”sälja” om författaren verkligen tagit livet av sig.

http://sydsvenskan.se/kultur/article...h-vanmakt.html

Hoppas inte men det verkar inte bättre...

Som sagt, även begåvade människor kan tänka i "fel" banor.
Citera
2009-01-10, 18:51
Medlem
pacemans avatar
Det här verkar utstuderat... planerat... och läskigt.

Läs följande ur SvDs recension:

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
I boken beskriver Ann Heberlein hur hon avvecklar sitt liv steg för steg. Hon lämnar sina uppdrag för Lunds universitet, Svenska kyrkan och Sydsvenska Dagbladet. I augusti 2008 handlar hon ordentligt med kläder till sina barn, hon anser att hon är bättre på sådant än maken. Hon litar dock på att maken kommer att kompensera barnen på ett känslomässigt plan för deras förlust; hon är av åsikten att barnens liv kommer att bli enklare utan en mor som under perioder ”gråter ögonen ur sig”.

Kallt resonerar hon – eftersom hon känner medierna – att boken kommer att sälja mycket mer om hon förverkligar sina självmordsplaner. När jag hade läst ut boken blev jag djupt osäker: lever Ann Heberlein? Men så såg jag en nyskriven artikel av henne i Expressen och när jag läste den kunde jag inte finna ett spår av den djupa kris hon befann sig i på höstkanten förra året, alltså då hon måste ha lagt sista handen vid sin bok.

http://www.svd.se/kulturnoje/littera...el_2295249.svd
Senast redigerad av paceman 2009-01-10 kl. 18:57. Anledning: fixat till citatet
Citera
2009-01-10, 18:52
Medlem
Den som tror det är ett PR-trick, har nog ingen aning om vad bipolär - 2 innebär, eller liknande diagnoser.

om det inte är en tidningsanka, så är det förjävligt trist!
Citera
2009-01-10, 18:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Enligt vad som skrivs om henne är hon visst självmordsbenägen.
Om hon nu begått självmord verkar det konstigt att göra i en tid som denna då hennes bok skall släppas.

Kanske för att hon känner att "nu har hon gjort sitt". Boken klar och då dags att avsluta livet.
Citera
2009-01-10, 18:55
Medlem
Troians avatar
Vad som kanske talar mot självmord är väl att man inte tycks hittat något självmordsbrev.
Citera
2009-01-10, 18:57
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alyzon
Den som tror det är ett PR-trick, har nog ingen aning om vad bipolär - 2 innebär, eller liknande diagnoser.

om det inte är en tidningsanka, så är det förjävligt trist!
Dock enligt recensioner så har hon själv funderat i banorna hur mycket bättre boken skulle sälja om hon skulle ta livet utav sig.

Om det är sjukdomen som talar eller inte går inte att svara på, men det är sagt, boken är publicerad och hon är försvunnen.
Det låter ju inte som en underlig ide att hon gjort sag i saken.
Citera
2009-01-10, 18:57
Är det så, vilken satans jävla förlust. Jag satt precis tidigare idag och funderade över hur många av de briljanta människor som finns därute som har psykproblem, kände en viss glädje över att Heberlein kommit ut med detta.

Fy fan, om det är så. Fy fan.
Citera
2009-01-10, 18:59
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad som kanske talar mot självmord är väl att man inte tycks hittat något självmordsbrev.

Förutom en hel jäkla bok, då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in