• 1
  • 2
2009-01-10, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag har stört mig länge på folk som säger "Seinfelt", men du är tamejfan den första som skriver det . Slängde in en smiley så att det inte verkar så argt. Men lite förbannad är jag trots allt.

Ingen äggvite-expert, så jag har tyvärr inget personligt smarrigt att komma med. Men en liten länk kan jag i alla fall bjuda på.

http://menumo.se/recept-med/306/aggvitor

*Fniss* Jag kan förstå dig. Hade du i egen hög person börjat snackat om mat dom hade i tv-serien "Friends" skulle jag nog ochså bli sur.. Dock är ju Seinfelt tv-historia. Så deså! Hoppas du inte tog illa upp!
Citera
2009-01-10, 22:26
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
*Fniss* Jag kan förstå dig. Hade du i egen hög person börjat snackat om mat dom hade i tv-serien "Friends" skulle jag nog ochså bli sur.. Dock är ju Seinfelt tv-historia. Så deså! Hoppas du inte tog illa upp!

Om jag hade snackat om mat i tv-serien "Fländs" så skulle jag förstå vad du menar . Obligatorisk smiley på den kommentaren. Skriv aldrig Seinfelt igen. Serien tillika komikern heter Seinfeld.
Både Friends och Seinfeld är förövrigt tv-historia.

OnT så innehåller en äggvita knappt 15 kalorier så som en lätt måltidsdryck funkar det alltid.
Citera
2009-01-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Gör gräddbullar!

Mmmmm! Väldigt bra tips. Det blir det nog. Tack övriga också.
Citera
2009-01-10, 22:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Om jag hade snackat om mat i tv-serien "Fländs" så skulle jag förstå vad du menar . Obligatorisk smiley på den kommentaren. Skriv aldrig Seinfelt igen. Serien tillika komikern heter Seinfeld.
Både Friends och Seinfeld är förövrigt tv-historia.

OnT så innehåller en äggvita knappt 15 kalorier så som en lätt måltidsdryck funkar det alltid.
quaerty tror du Nolliy prat funkar med äggvita
Citera
2009-01-10, 22:37
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
quaerty tror du Nolliy prat funkar med äggvita
Jag är fullständigt övertygad om att äggvita, Noilly Prat, mörk rom, sockerlag och en skvätt soda skulle bli en fantastisk drink. Men det vet du nog själv din gamla Noilly Prat-fetischist.
Citera
2009-01-10, 22:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag är fullständigt övertygad om att äggvita, Noilly Prat, mörk rom, sockerlag och en skvätt soda skulle bli en fantastisk drink. Men det vet du nog själv din gamla Noilly Prat-fetischist.
Kan inte säga emot för wippad äggvita har vi ju en del drinkar

Men svaghet när det kommer till pratten är rätt så tydlig

Edit:
För min del då
Citera
2009-07-27, 23:19
Bannlyst
Citat:
Jag har stört mig länge på folk som säger "Seinfelt", men du är tamejfan den första som skriver det . Slängde in en smiley så att det inte verkar så argt. Men lite förbannad är jag trots allt.

Ingen äggvite-expert, så jag har tyvärr inget personligt smarrigt att komma med. Men en liten länk kan jag i alla fall bjuda på.

jäjä.. var förbannad då! Själv har jag byggt en fågelholk idag
Citera
2009-07-28, 09:38
Bannlyst
Citat:

Och jag hatar dig bara för du påpekar att jag benämner Jerry Seinfeld som Jerry Seinfelt
Citera
2009-07-28, 14:50
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den mesta kinesiska matlagningen baseras på lättvispad äggvita.

I övrigt så finns användningen inom bakfronten. Något som undertecknad är värdelös på (bröd undantaget kanske )

~Paul~

Vad är det mer konkret kineserna gör med sina äggvitor? Blir lite nyfiken.

Nu var det ett gammalt inlägg, men dePaul är ju minst sagt aktiv fortfarande.
Citera
2009-07-28, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Vad är det mer konkret kineserna gör med sina äggvitor? Blir lite nyfiken.

Nu var det ett gammalt inlägg, men dePaul är ju minst sagt aktiv fortfarande.
Äggvitan är den som ger kinamaten den där klassiska glänsande och lite oljiga konsistens, ofta tillsammans med salt i någon form (t ex sojasås) och stärkelse (t ex Maizena eller vattenkastanjemjöl). Andra ingredienser är socker i någon form (Hoisin, Ostronsås eller honung) samt risvin, alt. torr sherry.

När man läser böcker av Deh-Ta-Hsiung och M. Cheng så kan man utläsa att dessa ämnen är essentiella i det kinesiska köket. I boken "Klassisk kinesisk matlagning" trycker man på vikten av att följa en viss tur och ordning när man tillför dessa ingredienser. Också mängdförhållandet är extremt viktigt. Det är det som kan göra skillnad på en helt underbar rätt och en obeskrivlig sörja på tallriken.

Vitan får ingredienserna att binda ihop utan att göra rätten för tung. Den ger en fin konsistens och hjälper till att balsamera smakerna tillsammans med stärkelsen.

~Paul~
Citera
2009-07-28, 18:44
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Äggvitan är den som ger kinamaten den där klassiska glänsande och lite oljiga konsistens, ofta tillsammans med salt i någon form (t ex sojasås) och stärkelse (t ex Maizena eller vattenkastanjemjöl). Andra ingredienser är socker i någon form (Hoisin, Ostronsås eller honung) samt risvin, alt. torr sherry.

När man läser böcker av Deh-Ta-Hsiung och M. Cheng så kan man utläsa att dessa ämnen är essentiella i det kinesiska köket. I boken "Klassisk kinesisk matlagning" trycker man på vikten av att följa en viss tur och ordning när man tillför dessa ingredienser. Också mängdförhållandet är extremt viktigt. Det är det som kan göra skillnad på en helt underbar rätt och en obeskrivlig sörja på tallriken.

Vitan får ingredienserna att binda ihop utan att göra rätten för tung. Den ger en fin konsistens och hjälper till att balsamera smakerna tillsammans med stärkelsen.

~Paul~

Vet att man har äggvita i Pekingsoppa, mkt god soppa förövrigt.
Citera
2009-07-28, 20:33
Bannlyst
*raderat*
Senast redigerad av Paraflex 2009-07-28 kl. 20:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in