Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Nu ska det baskemig bli ändring på detta: kommer i denna tråden skriva vilka åtgärder jag gör samt rapportera om mina förmodade framsteg.
- Spara alla kvitton så att vi kan överblicka våra inköp.
- Storhandla 2 ggr i månaden och följa en inköpslista
- Göra matlista
- Göra ett par storkok
- Inte tumma på kvalitén eller matglädjen
- Ta med matlåda minst 2ggr i veckan till jobbet.
- Baka bröd själva. (Sambon har ett stort bakintresse så det borde inte vara några problem).
- Köpa kortdatum produkter på råvaror vi faktiskt vill ha när tillfälle ges.
Mål: Sänka matkostnaderna till 5000-6000 kr/mån exkl. restaurangbesök.
Nu har det gått ett par veckor och tänkte avlägga rapport:
Av listan ovan har jag/vi uppfyllt alla punkter förutom de två längst ner.
Det har gått jävligt bra, först och främst så har vi fått mer kvalitet i vardagarna då tiden vi tidigare lagt på att planera, handla, förbereda och laga maten sjunkit drastiskt. Bara en sådan sak som att ta fram de frysta råvaror man behöver på morgonen och låta dem tina i rumstemperatur. Slipa ågren och beslutsångest över "vad ska jag laga idag" har varit värd minst lika mycket som pengarna vi sparat.
Vi har handlat 2 gånger för totalt 1900:- vilket motsvara 3 veckors mat. Då har det även varit finare middagar, långkok och bjudningar inräknat. Genom att planera lite i förväg använda allt man handlar fast till olika rätter och inte bara använda ett halvt paket bacon till förrätten och sen slänga resten för att man inte är sugen på bacon de närmasta 4 dagarna (Dåligt exempel då man alltid är sugen på bacon, men ni förstår principen).
Storkok vi gjort: Oxsvansragu, Grönpepparkyckling samt texas chili. Två av dessa tre har varit extremt lyckade och ett tyvärr ett fatalt misslyckande. Oxsvansragu var bland det äckligaste jag lagat, vet inte om jag gjort fel på något sätt eller om det helt enkelt inte passade våra gommar.
I och med att vi lagar den mesta maten för 4 pers (är 2 i hushållet) har vi alltid matlådor att tillgå vilket gör att jag börjat äta låda 2-3 ggr i veckan och sparar i regel 80 kr per matlåda (exkl. tillverkningskostnaden av maten till lådan). I mitt jobb går vi ofta ut o äter vilket gör att jag medvetet valt att inte ta låda varje dag.
Hur som haver har jag haft mycket bra resultat av att planera min mat. Kan inte säga fullt ut hur mycket pengar o tid vi sparar men jag tror helt ärligt vi halverar våra matkostnader och tiden.