• 7
  • 8
2012-01-15, 01:17
Medlem
pederastens avatar
det beror så mycket på vad man har för affärer omkring sig också.
jag, tjejen och vår son på 1.5 år har en matbudget på 5000 i månaden, då ingår allt man köper i hemköp/ica som tandkräm, kattsand, blöjor och cola som jag dricker ett par liter om dan osv.
då äter vi aldrig mat som falukorv eller fiskpinnar och sånt utan lagar god, nyttig och lite lyxig mat. vi storhandlar aldrig utan handlar varje dag

idag åt vi pasta med hummer och räkor tex, i tordags mandelpotatis med rökt regnbåge och bladspenat , dan innan ugnsbakat sidfläsk med morotspure, innan dess gjorde jag en scheuzan-wok på entrecote och färska grönsaker.

detta klarar vi genom att våra affärer är sjukt billiga, man hittar alltid olika köttsorter för mellan 30-70 spänn kilot. har man bara ett brett register av vad man kan laga för mat så är det lätt att planera utefter vad som är billigt just nu.

innan vi flyttade så handlade vi allt på ica aspudden och då är frågan om vi ens hade klarat oss med 7500 spänn i månaden för att hålla samma standard.

så det bästa tipset är att hitta en billig affär och vara flexibel med vad man vill göra för mat utefter hur utbudet ser ut.

sen tillkommer lite pengar iofs för oss när maten inte räcker till matlåda, men det är inte ofta alls.
Citera
2012-01-15, 08:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
det beror så mycket på vad man har för affärer omkring sig också.
jag, tjejen och vår son på 1.5 år har en matbudget på 5000 i månaden,

...

Ouch, men då äter ni som kungar. Jag klarar mig nog på en tusenlapp inklusive snus och cigg per månad.
Men jag vågar inte räkna, sist jag gjorde det så insåg jag att bilen var minst 20kkr per år som jag hellre åker på semester för. (Så jag vet inte... )

Men käkar man inte matlåda, och har lite dyrare vanor så drar det ju iväg. (Dessutom anser jag att det är helt OK att bjuda sig själv på bra mat). Börjar man snåla på maten så går det nog åt...
Citera
2012-01-15, 09:03
Medlem
hashs avatar
Allt är ju relativt, jag tycker inte heller att 4k/månad för mat är extremt mycket för två personer.

Gjorde middag för mig och tjejen igår.
Två st entrecoté á 120kr
Rödvinssås, köpte en flaska rödvin, 70kr, till detta köpte jag färska morötter, gul lök, färsk timjan och färsk dragon, resten av kryddorna hade jag hemma.
Som ni förstår så kostar bara rödvinssåsen över 100kr utan att ens blinka.

Till detta gjorde jag en kantarellfylld risotto, smaksatt med färskriven västerbotten ost.
Osten fick jag inhandla, kan inte priset på den men minst 30kr kan jag tänka mig.
Kantarellerna hade jag plockat själv i höstas. 0kr
Avoris hade jag hemma.
Smör + kryddor hade jag hemma, men totalt för risotton kanske 40kr?

Färska haricoverts 20kr

Runt 300kr för en lördagmiddag.

Kan tilläggas att jag tar alltid med matlåda till jobbet, men jag fuskar aldrig med min mat.
Den görs alltid från grunden och färska råvaror gäller endast.

Sällan jag kommer under 100kr för en middag när jag köper färska råvaror.

Då är inte 4000kr särskilt mycket på en månad.
Citera
2012-01-15, 09:24
Bannlyst
2000 spänn i månaden per skalle är ju inte alls tight budget

käka vardagligt dvs. pasta, korv å mos, pannkakor, osv som alla andra.

skippa hummer, plankstek och fläskfile å dyra resturanger bara
Citera
2012-01-16, 12:02
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Nu ska det baskemig bli ändring på detta: kommer i denna tråden skriva vilka åtgärder jag gör samt rapportera om mina förmodade framsteg.
  • Spara alla kvitton så att vi kan överblicka våra inköp.
  • Storhandla 2 ggr i månaden och följa en inköpslista
  • Göra matlista
  • Göra ett par storkok
  • Inte tumma på kvalitén eller matglädjen
  • Ta med matlåda minst 2ggr i veckan till jobbet.
  • Baka bröd själva. (Sambon har ett stort bakintresse så det borde inte vara några problem).
  • Köpa kortdatum produkter på råvaror vi faktiskt vill ha när tillfälle ges.

Mål: Sänka matkostnaderna till 5000-6000 kr/mån exkl. restaurangbesök.

Nu har det gått ett par veckor och tänkte avlägga rapport:

Av listan ovan har jag/vi uppfyllt alla punkter förutom de två längst ner.
Det har gått jävligt bra, först och främst så har vi fått mer kvalitet i vardagarna då tiden vi tidigare lagt på att planera, handla, förbereda och laga maten sjunkit drastiskt. Bara en sådan sak som att ta fram de frysta råvaror man behöver på morgonen och låta dem tina i rumstemperatur. Slipa ågren och beslutsångest över "vad ska jag laga idag" har varit värd minst lika mycket som pengarna vi sparat.

Vi har handlat 2 gånger för totalt 1900:- vilket motsvara 3 veckors mat. Då har det även varit finare middagar, långkok och bjudningar inräknat. Genom att planera lite i förväg använda allt man handlar fast till olika rätter och inte bara använda ett halvt paket bacon till förrätten och sen slänga resten för att man inte är sugen på bacon de närmasta 4 dagarna (Dåligt exempel då man alltid är sugen på bacon, men ni förstår principen).

Storkok vi gjort: Oxsvansragu, Grönpepparkyckling samt texas chili. Två av dessa tre har varit extremt lyckade och ett tyvärr ett fatalt misslyckande. Oxsvansragu var bland det äckligaste jag lagat, vet inte om jag gjort fel på något sätt eller om det helt enkelt inte passade våra gommar.

I och med att vi lagar den mesta maten för 4 pers (är 2 i hushållet) har vi alltid matlådor att tillgå vilket gör att jag börjat äta låda 2-3 ggr i veckan och sparar i regel 80 kr per matlåda (exkl. tillverkningskostnaden av maten till lådan). I mitt jobb går vi ofta ut o äter vilket gör att jag medvetet valt att inte ta låda varje dag.

Hur som haver har jag haft mycket bra resultat av att planera min mat. Kan inte säga fullt ut hur mycket pengar o tid vi sparar men jag tror helt ärligt vi halverar våra matkostnader och tiden.
Citera
2012-01-16, 14:05
Medlem
Bylines avatar
Vad kul att höra att det gått bra för er. Jag är säker på att det kommer att gå ännu bättre om ni fortsätter på den inslagna vägen, för snart kommer det nya mattänket att sitta i ryggmärgen, och ni kanske även blir sporrade att spara in ännu mer så ni kan åka på en härlig drömsemester eller liknande.

Oxsvansragu är ju jättegott. Vad använde ni för recept? Kanske fick ni tag i svansen från någon bitter gammal tjur?
Citera
2012-09-02, 23:59
Medlem
Ngyuens avatar
Skulle vilja lämna tips som de flesta vet om men jag tror väldigt få tänker på.

Göra egen pytt i panna.
Oerhört enkelt och fungerar med allt. Nu har jag t.ex. köpt hem en falukorv som jag inte tänker äta varje dag. Därför tänker jag ta halva korven, kompleterat med lök och potatis jag redan har hemma. Kanske lägga till någon svamp eller något. Tärna ner detta och sedan FRYSA IN. Både godare och billigare än köpepytt. Dessutom blir det lika bekvämt att ta upp någon dag du är lat.

Ett annat tips är att du en dag i veckan blir vegetarian. Blir du vegetarian för en dag och inte tänker i salladsbanor (vilket inte mättar särskillt länge) utan istället lagar riktig mat kommer du inte bara få i dig mycket nyttigheter, det blir billigare och du lär dig dessutom att laga nya maträtter som du senare kan utveckla och använda kött om du skulle vilja det.

Det har ju redan skrivits en hel del om att göra storkok vilket naturligtvis är smart. Det jag inte sett någon skriva är att någon gång i veckan byta matlådor med varandra. Maten kommer att bli mer varierad och dessutom slipper du laga en extra måltid! Jag ska prova detta med en studiekamrat ett tag. Förhoppningsvis förgyller detta våra middagsstunder.

Simpla tips som förenklar och gör det roligare att leva under en matbudget!
Senast redigerad av Ngyuen 2012-09-03 kl. 00:03.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in