2009-01-10, 11:16
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag har en härlig schäfer som jag gärna är ute med både dag och kväll. Ibland möter jag människor som backar. går åt sidan osv. Antar att de är rädda för hundar, eller kanske just schäfrar. Så nu slog det mig, har folk även fördomar om schäferägare och vad i så fall?
Citera
2009-01-10, 11:29
Bannlyst
Att många människor är rädda för schäfrar visste du väl innan du skaffade dig den?
Min fördom blir alltså att schäferägare är egoistiska oh hänsynslösa som vill att människor skall vara rädda för deras hund och i förlängningen dem själva.
Citera
2009-01-10, 11:35
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlatonsButch
Att många människor är rädda för schäfrar visste du väl innan du skaffade dig den?
Min fördom blir alltså att schäferägare är egoistiska oh hänsynslösa som vill att människor skall vara rädda för deras hund och i förlängningen dem själva.

Hahaha, jag hade själv den fördomen när jag var liten att schäfrar var farliga. Men det gick över. När jag sen såg min som valp smälte jag direkt och farlig är han inte alls. Oj vilka fördomar du har om schäferägare.
Citera
2009-01-10, 11:36
Medlem
MisterToms avatar
Om jag tänker på mig själv är nog den enda fördomen jag har är det känns som att många inte kan tillfredsställa schäferns (så klart finns det individuella skillnader) behov av stimulering, och alltså att många schäfrar man träffar ute kan vara understimulerade och kanske jobbiga att möta med min egna hund.

Jag ser många barnfamiljer som har schäfer och som tar någon långsamm barnvangspromenad varje dag, känns inte riktigt som att det räcker liksom.
Citera
2009-01-10, 11:45
Bannlyst
Är själv stolt ägare av en Schäfer.
Och det är den 3 ja har i ordningen

Hos andra hundägare är det enbart att de är avensjuka för att vi har en hund som klassar ut alla andra hund raserna!

Och att de gammla hajjar till är enbart pga av att på 70-90 så var schäfern dåtidens Pittbull med allt vad de nu innebär!
Tror ja
Citera
2009-01-10, 12:16
Medlem
Mr. Flynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag har en härlig schäfer som jag gärna är ute med både dag och kväll. Ibland möter jag människor som backar. går åt sidan osv. Antar att de är rädda för hundar, eller kanske just schäfrar. Så nu slog det mig, har folk även fördomar om schäferägare och vad i så fall?

Jag tror nog de flesta enbart är rädda för hundar i allmänhet och inte en viss sort. Möjligtvis är de extra rädda för stora raser om ägaren ser ut på ett visst sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Hos andra hundägare är det enbart att de är avensjuka för att vi har en hund som klassar ut alla andra hund raserna!

Blir lite nyfiken här. I egenskap av att inte vara hundägare undrar jag vad schäferhunden klassar ut de andra raserna i och varför den gör det.
Citera
2009-01-10, 12:37
Medlem
My name is Earls avatar
Mina fördomar är att schäferägare är helt fanatiska gällande deras hund och att de menar att endast schäfer duger, även om det är hundvärldens mest sönderavlade ras.
Citera
2009-01-10, 12:41
Medlem
Kofis avatar
Jag vet att många har specifik hundfobi för schäfrar eftersom snuten använder den rasen.
Citera
2009-01-10, 12:57
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Mina fördomar är att schäferägare är helt fanatiska gällande deras hund och att de menar att endast schäfer duger, även om det är hundvärldens mest sönderavlade ras.

Gäller inte det bara den svenska varianten av schäfer? Jag har förstått det som att det är bara svenskar (de som tävlar med hundar) som anser att en missbildad schäfer med sluttande bak är snygg (därför får fler och fler svenska schäfrar höftfel)

Jag hade orealistisk respekt för hundar innan jag verkligen levde med en. Då förstod jag ganska snabbt att en hund kräver disiplin och att de inte är farliga. Jag tror på fullt allvar att en hund känner när man är rädd och försöker dominera då.

Jag levde ihop med en tjej som hade schäfer för en massa herrans år sen och då blev jag präglad på schäfer. Om jag skulle skaffa hund så måste det vara schäfer, jag vet inte varför. Någon gnälligare hund finns väl inte och den kräver som sagt mycket stimulans, men varje gång jag ser en schäfer så smälter jag innombords och får värsta hundfebern.
Citera
2009-01-10, 13:15
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Blir lite nyfiken här. I egenskap av att inte vara hundägare undrar jag vad schäferhunden klassar ut de andra raserna i och varför den gör det.

Jag blir oxå nyfiken.. Berätta för oss.
Citera
2009-01-10, 14:26
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa

Varför skulle andra hundägare vara avundsjuka?
Om man vill ha en schäfer köper man ju det, och inte nån annan ras.
Schäfer är ju lite som en Volvo, alla som VILL ha en kan köpa en, är man avundssjuk bruker det ju vara för nåt som är lite exklusivt.
Citera
2009-01-10, 15:10
Medlem
Ridgebacks avatar
Klart det finns det. Finns fördomar mot allt här i livet, även schäferägare.
Alkishund har man ju hört
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in