2009-01-12, 00:28
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Sant!

Kanske inte av er som tävlar i bruks och så, men för er är ju rasstandarden viktig, väktare, försvaret och polisen (vet inte hur de e med narkotikahundar o så) Har ju ofta stora tunga hundar, och i mina ögon har EN seriös hundförare ur polis- eller väktarkåren mer att säga till om än tio brukstävlare..

Fast det är bara en av våra som tävlar och det är samma standard som för tjänst, förutom mentaliteten. En tävlingshund måste vara vekare än en tjänstehund för att få till precisionen. Min käre råkar ju tillhöra en av de grupperna du tar upp och är alltså professionell hundförare. Han tävlar lilla stumpan för skojs skull. Den optimala tjänstehunden är inte stor och tung. Den är ganska liten och kompakt (liten, nu inte att jämföra med yorkshire terrier, utan snarare inte mycket mer än 60 cm i mankhöjd). Med kompakt menar jag i folkmun "kort". Alltså, att kroppen är ungefär kvadratisk. Det kan förstås innebära att den väger en del, men i alla fall inte mycket över 40 kilo.
Citera
2009-01-12, 00:30
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du bryr dig inte om den procent som faller bort, avliva skiten bara. bättre att få behålla nuvarande exteriörstandard som vi har idag, än att ändra något så precious och slippa avliva/plåga x antal procent valpar.

Ja men då så då vet jag vem du är no more comments

Skillnaden i förhållningssättet är väl att du vill få fisk, medan jag vill lära folk att fiska.
Citera
2009-01-12, 00:32
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Skillnaden i förhållningssättet är väl att du vill få fisk, medan jag vill lära folk att fiska.

nej, du är precis den typen av djurägare som jag klassar som oempatiska och sätter sitt eget bästa framför djurens väl och ve.
Citera
2009-01-12, 00:33
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Fast det är bara en av våra som tävlar och det är samma standard som för tjänst, förutom mentaliteten. En tävlingshund måste vara vekare än en tjänstehund för att få till precisionen. Min käre råkar ju tillhöra en av de grupperna du tar upp och är alltså professionell hundförare. Han tävlar lilla stumpan för skojs skull. Den optimala tjänstehunden är inte stor och tung. Den är ganska liten och kompakt (liten, nu inte att jämföra med yorkshire terrier, utan snarare inte mycket mer än 60 cm i mankhöjd). Med kompakt menar jag i folkmun "kort". Alltså, att kroppen är ungefär kvadratisk. Det kan förstås innebära att den väger en del, men i alla fall inte mycket över 40 kilo.

Ok, självklart finns det olika åsikter i den här frågan oxå, även bland hundförare, men överlag alla hundar jag ser hos polis och väktare och i försvaret är avvikande från rasstandarden. Det kan du inte argumentera mot..
Citera
2009-01-12, 00:35
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Säg vad du vill i frågan, de svankande hundarna har ofta svårare o röra sig än brukshundar. Fast brukshundar går ju, utställningshundar "flyger" alltså fram.

Svankar de nu också?
Ja, de har olika språng. Brukshundar ska ju vara mer kompakta och då får de ett annat språng, som är mer "studsande". Det var språng jag pratade om. Inte gång. Har du sett en rottweilers språng bakifrån någon gång?
Ungefär så menar jag med "studsande" och "klumpigare" gång.

Citat:
Det är klart att utställningsschäfrar kan bli arbetande schäfrar, men de går inte att jämföra med en riktig bruksschäfer som är avlad för det.

Jag har ändrat mig, jag tyckte Molson verkade seriös först, jag är ny här, jag inser mitt misstag..

Givetvis inte. Vad jag ville ha sagt är att jag är betydligt mer oroad över schäferaveln där man plockar bort drifterna än avel på friröntgade schäfrar med sluttande rygg. I det ena fallet förstör man helt schäferns bruksegenskaper och i det andra fallet är det bara exteriört och för bruksfolk är drifterna viktigare.
Senast redigerad av Molson Canadian 2009-01-12 kl. 00:39.
Citera
2009-01-12, 00:38
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ok, självklart finns det olika åsikter i den här frågan oxå, även bland hundförare, men överlag alla hundar jag ser hos polis och väktare och i försvaret är avvikande från rasstandarden. Det kan du inte argumentera mot..

Nej, jag kan inte argumentera emot vad du har sett. Däremot kan jag förhålla med skeptisk till att det faktiskt ligger till så. Jag misstänker att du uppfattat att de ser större ut än vad de är. Min käres hanne ser närmast enorm ut - han har ett grovt huvud och en grov kropp - men han är faktiskt inte särskilt hög. Man tror att han är det pga att han är så kompakt, men icke. Kan lägga upp en bild imorrn så får du se vad jag menar. Men nu ska jag ut med valpen innan jag måste sova.
Citera
2009-01-12, 00:39
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Givetvis inte. Vad jag ville ha sagt är att jag är betydligt mer oroad över schäferaveln där man plockar bort drifterna än avel på friröntgade schäfrar med sluttande rygg. I det ena fallet förstör man helt schäferns bruksegenskaper och i det andra fallet är det bara exteriört och för bruksfolk är drifterna viktigare.

Dåså, dela upp dem i brukshundar, med bevarade drifter, som du vill ha det. Samt utställnings/sällskapshundar, vilkas drifter redan reducerats och kommer att fortsätta degenereras. Problem solved?

Sen vilken storlek de blivande brukshundarna bör få.. Om rasstandarden här skulle vara "lösare" så skulle de som köper hundarna få välja. Ledsen men jag tror större hundar skulle vara mer eftertraktade. Annars köper man en Belgare..
Citera
2009-01-12, 00:49
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Dåså, dela upp dem i brukshundar, med bevarade drifter, som du vill ha det. Samt utställnings/sällskapshundar, vilkas drifter redan reducerats och kommer att fortsätta degenereras. Problem solved?

Sen vilken storlek de blivande brukshundarna bör få.. Om rasstandarden här skulle vara "lösare" så skulle de som köper hundarna få välja. Ledsen men jag tror större hundar skulle vara mer eftertraktade. Annars köper man en Belgare..

Nej, jag tycker inte att man ska dela upp dem. Jag tycker att schäfern ska vara schäfer.

Man köper inte tjänsteschäfer för storleken utan för att schäfern driftväxlar snabbare än alla andra raser. Vore det storleken man var ute efter hade du förstås sett en massa bullmastiff som tjänstehundar.

Här får du en bild på hannen jag talade om. Hittade den medan jag borstade tänderna. Ska rota fram några bättre imorrn. http://www.sportdog.se/assets/galleries/20/picture-210.jpg

Cheers.
Citera
2009-01-12, 00:57
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Nej, jag tycker inte att man ska dela upp dem. Jag tycker att schäfern ska vara schäfer.

Man köper inte tjänsteschäfer för storleken utan för att schäfern driftväxlar snabbare än alla andra raser. Vore det storleken man var ute efter hade du förstås sett en massa bullmastiff som tjänstehundar.

Här får du en bild på hannen jag talade om. Hittade den medan jag borstade tänderna. Ska rota fram några bättre imorrn. http://www.sportdog.se/assets/galleries/20/picture-210.jpg

Cheers.

Och jag tycker det skulle vara dödsstraff på att korsa in en räk-schäfer i brukslinjer. Vilket inte heller händer i de mer seriösa linjerna, typ på FHTE o liknande. Skulle du vilja korsa in en sånt utställningsobjekt som du själv menat har avtrubbade drifter? Nej, men det finns massor av människor som vill fortsätta med sina utställningslinjer, därför anser jag att man borde dela upp rasen, så att de olika (i praktiken) hundraserna inte blandas med varandra.

Sov gott Molson..
Citera
2009-01-12, 06:54
Medlem
Förbannads avatar
De enda fördomarna jag har gentemot schäferägare är de gjort ett mycket bra val utav hundras! Det är en underbar hundras som det inte ska hysas rädsla för.

/En gång schäferägare
Citera
2009-01-12, 08:27
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Sedan när har forskning bitit på Molson Canadian? Det hon och hennes "hundpolarexperter" har bestämt sig är det som gäller, allt annat är bara "hittepå", oavsett var det kommer ifrån.

För att svara på TS, så är min fördom mot schäferägare att de i större utsträckning (än ägare av andra hundraser) är väldigt trångsynta. De (trångsynta ägarna) anser att schäfer är den enda sanna rasen, allt annat är skräp och dåligt av olika orsaker. Skulle någon annan tycka annat, ha andra önskemål i en hund osv klassas man som dum och okunnig. Alla andra hundraser är ingen "riktig hund".

Och så inte någon behöver påpeka det; ja, jag är medveten om att det finns många vettiga schäferägare också. Om det är så att antalet trångsynta människor som skaffar schäfer är större eller om också så att andelen är större eller om jag bara råkat springa på alla rötägg, vet jag inte.

Hahaha, jag är ingen trångsynt schäferägare men jag förstår vad du menar. Det finns exempel i tråden på detta. Så jag kan nog hålla med ang. din fördom till viss del.
Citera
2009-01-12, 08:59
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
schäfrar är väl fina hundar men jag har märkt där jag bor att ägarna inte verkar ha koll på sina hundar , schäfrar då , jag själv skulle aldrig skaffa en schäfer ,verkar för mig vara en hund att jobba extra med för att få den lydig, men jag kan ha fel?
Schäfrar är förarveka, dvs de är lätta att få lydiga. De är också lättlärda och kan lära sig saker efter bara några försök. Men en schäfer kräver också mycket mental stimulans för att inte bli uttråkad. Får den inte det så ökar risken för att hunden gör hyss eller blir aggressiv. En normalt sett lydig schäfer kan bli olydig om man inte låter den arbeta.

Schäfrar tenderar också att vara väldigt flockbenägna och är ofta mer reserverade mot människor än andra raser.

Man kan inte döma ut alla schäfrar efter några enstaka schäfrar. Vad är det som dessa schäfrar gör som du tolkar som att ägarna har dålig koll på dem?

Att schäfer är den överlägset populäraste tjänstehunden beror på att den är så lydig, lättlärd och mångsidig. Att ha en schäfer som en ren sällskapshund som inte får tillräcklig med mental och fysisk stimulans är inte att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in