Citat:
Ursprungligen postat av bessie
schäfrar är väl fina hundar men jag har märkt där jag bor att ägarna inte verkar ha koll på sina hundar , schäfrar då , jag själv skulle aldrig skaffa en schäfer ,verkar för mig vara en hund att jobba extra med för att få den lydig, men jag kan ha fel?
Schäfrar är förarveka, dvs de är lätta att få lydiga. De är också lättlärda och kan lära sig saker efter bara några försök. Men en schäfer kräver också mycket mental stimulans för att inte bli uttråkad. Får den inte det så ökar risken för att hunden gör hyss eller blir aggressiv. En normalt sett lydig schäfer kan bli olydig om man inte låter den arbeta.
Schäfrar tenderar också att vara väldigt flockbenägna och är ofta mer reserverade mot människor än andra raser.
Man kan inte döma ut alla schäfrar efter några enstaka schäfrar. Vad är det som dessa schäfrar gör som du tolkar som att ägarna har dålig koll på dem?
Att schäfer är den överlägset populäraste tjänstehunden beror på att den är så lydig, lättlärd och mångsidig. Att ha en schäfer som en ren sällskapshund som inte får tillräcklig med mental och fysisk stimulans är inte att rekommendera.