Har fått i uppdrag att göra en väldigt stor affisch, nu talar jag flera meter bred. Säg 5 * 2 meter. Företaget vill att det ska vara en målad illustration, inte vektor alltså. Är detta över huvud taget möjligt? Hur gör människor?
kollar med tryckeriet vilken upplösning de vill ha filen i och sätter igång. Troligtvis behövs det inte så jättehög. När affischen är så stor sitter den ju ofta rätt långt borta (högt uppe på husvägg tex) och upplösningen behöver vara väldigt låg. Tittar man närmare på tex Stadiums posters inne i affären som mäter kanske 3*4m så är de ju pixliga så in i helvete.
Man kan ju även fråga tryckeriet hur man bör arbeta med en så stor fil... jag skulle nog delat upp bilden i flera små som jag sedan sammanför när allt är klart.
Det verkar ju väldigt skumt att dom inte vill ha vector med tanke på att det genererar i bäst upplösning på en sådan stor yta. Men är det en utskrift som skall på en vägg eller är det att du skall måla på en vägg?
Dizel&sate håller på med på sådana väggar. Deras målningar finns i rätt mycket butiker runt om i sverige.
ja, det är sjukt, tror inte företaget vet själva hur krångligt det är att jobba med så stora bilder. Det är en stor poster som ska upp på en vägg på en mässa i Italien. Det ska vara en rätt detaljerad bild, nästan som en arkitekturvisualisering, fast målad som en matte painting. Jag ska höra om upplösningen.
Jag gjorde en backdrop som var 4x2 meter en gång. Har för mig att jag körde den i skala 1:10 i 1000 dpi, eller om det var skala 1:1 i 300 dpi. Slutfilen vägde i alla fall en jäkla massa, och den var tungjobbad som fan, men det gick. Snyggt blev det också. Men som sagt, hör med tryckeriet, de vet ju hur de vill ha filerna och oftast brukar de veta om deras "krav" är möjliga eller inte om de inte är amatörer.
Affischer i den storleken trycks aldrig på högbestruket papper, så du klarar dig alldeles utmärkt med en upplösning på 100 ppi utan att förlora kvalité. Frågan är hur mycket det hjälper för den kommer fortfarande vara sjukt stor.
tack för svaren! Det gick bra till slut. Det var lite svettigt när jag fick veta att affischen inte skulle vara 5*2 meter utan 16*5 meter (80 ppi) och att jag enbart hade några dagar på mig att göra alla 3d renderingar och bakgrunden. Räddningen blev en Mac på 16 Gb Ram som vi köpte in. Lite dynget-runt-jobb så löste det sig.
tack för svaren! Det gick bra till slut. Det var lite svettigt när jag fick veta att affischen inte skulle vara 5*2 meter utan 16*5 meter (80 ppi) och att jag enbart hade några dagar på mig att göra alla 3d renderingar och bakgrunden. Räddningen blev en Mac på 16 Gb Ram som vi köpte in. Lite dynget-runt-jobb så löste det sig.
Gör bilden typ 30% mindre med hög DPI (typ 300) så får dom sedan förstora upp det i rippen de använder för att printa det.
Det kommer bli pixligt, det är få fall det inte blir det men det gör oftast inget för det är inte menat att man skall stå med förstoringsglas och kika på sådanna bilder utan de skall skådas från typ 5-10 m avstånd om inte mer och då ser man inte pixlarna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!