2009-01-10, 07:46
Medlem
Ka-NiNs avatar
Dyslektiker (och liknande) finns det som bekant ett flertal av här på Flashback (nu inget ont sagt om dessa).
Jag vet inte om det enbart är jag som är fördomsfull (är detta fallet, ber jag samtliga läsare att bortse från detta ämne), men när jag läser ett inlägg skrivet som av en treåring, har jag svårt att ta den som skrivit inlägget ifråga, på allvar, även i framtiden.
Jag vill inte verka gnällig nu, men det är faktiskt en 18-årsåldersgräns på Flashback, och således förväntar man (bara jag?) sej lite högre standard än på somliga andra forum.

När man (bara jag?) förklarar för föregående talare, att denne skriver som en kratta, får man (igen, bara jag?) oftast en kommentar i stil med "ja har dysleksi" tillbaka. Då går det ju plötsligt upp för en, och man skäms en hel del, faktiskt.

Om dessa (och liknande) dyslektiker istället, på något vettigt vis, redan i sin signatur föklarade att de lider av ett tillstånd, som gör att de har svårare för ord och meningsuppbyggnad (finns kanske fler symptom?), skulle man (återigen, bara jag?) från början ta dem på allvar.

Många användare har valt att redan göra detta, vilket oftast stoppar (mina, åtminstone) förutfattade meningar.

Någon som förstår vad jag menar?
Någon som har någon åsikt om det hela?
Senast redigerad av Ka-NiN 2009-01-10 kl. 08:16. Anledning: "Presentation" byttes till "signatur"
Citera
2009-01-10, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-NiN
Om dessa (och liknande) dyslektiker istället, på något vettigt vis, redan i sin presentation föklarade att de lider av ett tillstånd, som gör att de har svårare för ord och meningsuppbyggnad (finns kanske fler symptom?), skulle man (återigen, bara jag?) från början ta dem på allvar.

Många användare har valt att redan göra detta, vilket oftast stoppar (mina, åtminstone) förutfattade meningar.

Tycker du har en viss poäng i det du säger, men jag har svårt att tänka mig hur detta med att folk måste förklara sig i sin presentation skulle kunna bli någon slags "standard". Jag vet att det finns exempel på användare som till och med har valt att skriva att de är dyslektiker i sin signatur, och det är ju nästan ännu bättre än att ha informationen i presentationen - men att få alla dyslektiker till att göra det är nog totalt omöjligt.

Vad fler dyslektiker däremot borde göra är att skriva en liten notering i sina huvudinlägg när de startar trådar. På så sätt minskar ju direkt "bashningen" av deras stavning också.
Citera
2009-01-10, 08:14
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Tycker du har en viss poäng i det du säger, men jag har svårt att tänka mig hur detta med att folk måste förklara sig i sin presentation skulle kunna bli någon slags "standard". Jag vet att det finns exempel på användare som till och med har valt att skriva att de är dyslektiker i sin signatur, och det är ju nästan ännu bättre än att ha informationen i presentationen - men att få alla dyslektiker till att göra det är nog totalt omöjligt.

Vad fler dyslektiker däremot borde göra är att skriva en liten notering i sina huvudinlägg när de startar trådar. På så sätt minskar ju direkt "bashningen" av deras stavning också.
Tack snälla för att du skrev "Jag vet att det finns exempel på användare som till och med har valt att skriva att de är dyslektiker i sin signatur, och det är ju nästan ännu bättre än att ha informationen i presentationen". Det är ju faktiskt just signaturen jag menar, detta ska ändras omgående!

Nej, att det skulle bli någon form av standard skulle jag inte kunna drömma om, men jag gillade initiativet från de som faktiskt har gjort så.
Att alla ska göra samma sak, ser jag som, mer eller mindre, omöjligt. Vad det än gäller.

Jag tänker mest högt för mej själv nu, men skulle det kunna gå att snickra ihop en liten "kryssaihäromduärdyslektiker-låda", på profilsidan?
Så att det skulle kunna finnas med i form av någon liten symbol?
Citera
2009-01-10, 09:14
Medlem
ojns avatar
Citat:
När man (bara jag?) förklarar för föregående talare, att denne skriver som en kratta, får man (igen, bara jag?) oftast en kommentar i stil med "ja har dysleksi" tillbaka. Då går det ju plötsligt upp för en, och man skäms en hel del, faktiskt.
Något de allra flesta inte gör, det har bara blivit en lätt utväg för att slippa bry sig om hur man skriver. Jag har sett mängder av inlägg där användaren inte vet skillnaden på t.ex. var/vart, han/honom, de/dem osv., och väljer att skylla detta på dyslexi, vilket naturligtvis är rent skitsnack. De dyslektiker jag känner till på forumet (3 bekräftade) skriver tvärtom mycket bättre inlägg än den stora massan, just för att de är medvetna om sitt problem och arbetar extra hårt med det.

Vad gäller förslaget: Jag är emot precis all info man måste/ska/bör/får fylla i. Detta leder bara till en communitykänsla, något jag inte vill förknippa Flashback med. Vad härnäst? Man/kvinna? Höger-/vänsterhänt? Choklad-/vaniljglass?

Så jävla svårt är det väl inte att överhuvudtaget inte påpeka användares svenskkunskaper i skrift? Det är ju knappast topic, åtminstone inte i majoriteten av trådar. Jag tycker användarna i ställe ska hålla sig till sakfrågan i diskussionerna och skicka RP på "du stavvar såm ätt jefla tåmmte"-inlägg.
Citera
2009-01-10, 09:31
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Något de allra flesta inte gör, det har bara blivit en lätt utväg för att slippa bry sig om hur man skriver.
Jag har sett mängder av inlägg där användaren inte vet skillnaden på t.ex. var/vart, han/honom, de/dem osv., och väljer att skylla detta på dyslexi, vilket naturligtvis är rent skitsnack.
Jag har också funderat över detta, och kommit fram till att somliga skyller sin bristande förståelse för det svenska språket (eller vad du nu väljer att kalla det), på att de är just dyslektiker.
Ungefär som att parkera på en handikappsruta, utan att vara handikappad?
Citat:
De dyslektiker jag känner till på forumet (3 bekräftade) skriver tvärtom mycket bättre inlägg än den stora massan, just för att de är medvetna om sitt problem och arbetar extra hårt med det.
Bekräftade? Känner du dem i den verkliga världen, menar du?
Citat:
Vad gäller förslaget: Jag är emot precis all info man måste/ska/bör/får fylla i. Detta leder bara till en communitykänsla, något jag inte vill förknippa Flashback med. Vad härnäst? Man/kvinna? Höger-/vänsterhänt? Choklad-/vaniljglass?
Jag hade nog tänkt att det inte skulle behöva gå så långt, och det ska ju endast ses som ett, i brist på bättre ord, hjälpmedel, för att slippa att ses ner på, av fördomsfulla individer, som mej själv.
Citat:
Så jävla svårt är det väl inte att överhuvudtaget inte påpeka användares svenskkunskaper i skrift? Det är ju knappast topic, åtminstone inte i majoriteten av trådar. Jag tycker användarna i ställe ska hålla sig till sakfrågan i diskussionerna och skicka RP på "du stavvar såm ätt jefla tåmmte"-inlägg.
Det går så att säga undermedvetet för mej. Jag är rädd att jag inte kan göra så mycket åt det egentligen.
Går detta förslag inte igenom, blir jag naturligtvis så illa tvungen att försöka.
Citera
2009-01-10, 10:10
Bannlyst
Citat:

Kan inget annat än att instämma i detta.

Även om som sagt Ka-NiN har en viss poäng med frågan, så är jag generellt sett emot förslag som tvingar användare att göra på ett visst sätt för att de avviker från mängden eller pga någon annan orsak. Och definitivt så ska ju community-känslan i alla lägen förhindras här på forumet.

Citat:
Jag tänker mest högt för mej själv nu, men skulle det kunna gå att snickra ihop en liten "kryssaihäromduärdyslektiker-låda", på profilsidan?
Så att det skulle kunna finnas med i form av någon liten symbol?

En sådan funktion lär du nog få titta i stjärnorna efter. Det kommer med största sannolikhet aldrig att ske, då teknikerna som arbetar med funktionsimplementationer troligtvis har ganska många högre prioriterade ärenden på lista.

Om en sådan kryssrutefunktion skulle införas så hade vi antagligen fått se en ganska strid ström av förfrågningar på annan mycket mer irrelevant information som folk ändå tycker ska finnas - som t. ex exemplet Man/Kvinna som ojn nämnde. Har t.o.m för mig att det tidigare har skapats trådar av användare som vill se dylik info implementeras, men är inte helt hundra.
Citera
2009-01-10, 10:15
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Dyslektiker (och liknande) finns det som bekant ett flertal av här på Flashback (nu inget ont sagt om dessa).
Jag vet inte om det enbart är jag som är fördomsfull (är detta fallet, ber jag samtliga läsare att bortse från detta ämne), men när jag läser ett inlägg skrivet som av en treåring, har jag svårt att ta den som skrivit inlägget ifråga, på allvar, även i framtiden.
Jag vill inte verka gnällig nu, men det är faktiskt en 18-årsåldersgräns på Flashback, och således förväntar man (bara jag?) sej lite högre standard än på somliga andra forum.

Om dessa (och liknande) dyslektiker istället, på något vettigt vis, redan i sin signatur föklarade att de lider av ett tillstånd, som gör att de har svårare för ord och meningsuppbyggnad (finns kanske fler symptom?), skulle man (återigen, bara jag?) från början ta dem på allvar.

Jag har en signatur och har haft den länge
Citera
2009-01-10, 10:34
Medlem
hundkokares avatar
Vissa bättre än andra...

Kan påstå att de som startar länkar av denna typ inte alltid har ett bättre språk än andra. Man kan även hos dessa se ett utbrett missbruk av till exempel kommatecken. Ord som "sig" stavas ibland "sej". Sej är en sorts fisk för dem som inte vet det.

Jag har inga problem med att läsa det mesta som personer skriver här på Flashback. Det problemet som jag kan känna är mycket irriterande och gör att jag inte tar inlägg på allvar är frekvens av särskrivingar. Regeln är: Om du säger ordet som helhet, skriv det som helhet. Det är skillnad på att:

Sätta på en skygglapp och sätta på en skygg lapp.

Det Ni skriver särskrivet kan få en helt annan innebörd än vad som egentligen var tänkt. Då måste texten tolkas. Detta ger i sin tur mindre flyt i texten. Flyt är bra. Jättebra, inte jätte bra!
Citera
2009-01-10, 10:36
Medlem
Bluebeast72s avatar
Idiotisk ide. Vad är nästa steg, redovisa sina sjukdomar med intyg från försäkringskassan i sin profil ?
Citera
2009-01-10, 10:58
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Kan inget annat än att instämma i detta.

Även om som sagt Ka-NiN har en viss poäng med frågan, så är jag generellt sett emot förslag som tvingar användare att göra på ett visst sätt för att de avviker från mängden eller pga någon annan orsak. Och definitivt så ska ju community-känslan i alla lägen förhindras här på forumet.

En sådan funktion lär du nog få titta i stjärnorna efter. Det kommer med största sannolikhet aldrig att ske, då teknikerna som arbetar med funktionsimplementationer troligtvis har ganska många högre prioriterade ärenden på lista.

Om en sådan kryssrutefunktion skulle införas så hade vi antagligen fått se en ganska strid ström av förfrågningar på annan mycket mer irrelevant information som folk ändå tycker ska finnas - som t. ex exemplet Man/Kvinna som ojn nämnde. Har t.o.m för mig att det tidigare har skapats trådar av användare som vill se dylik info implementeras, men är inte helt hundra.
För det första; Tack för att du var storsint nog att erkänna att du tycker att jag har en poäng.
För det andra; Det är självfallet inte något tvång, på något sätt.
För det tredje; Jag trodde självklart inte att detta skulle prioriteras. Det var enbart en tanke som slog mej, och efter det spann det vidare.
För det fjärde; Då det endast handlade om att uttrycka sej, ser jag ingen anledning att införa liknande, märk väl, valbara alternativ.
För det femte; Jag har inte varit här på Flashback så fruktansvärt länge, så jag kan varken rätta dej eller hålla med dej, men tror att liknande försök med säkerhet gjorts förut.

Jag ber för övrigt om ursäkt för sättet jag svarat på, jag hade varken tid eller ork att hugga ditt inlägg i bitar, och svara på var del för sej.
Citera
2009-01-10, 11:06
Medlem
ojns avatar
Citat:
Bekräftade? Känner du dem i den verkliga världen, menar du?
Korrekt.
Citat:
Det går så att säga undermedvetet för mej. Jag är rädd att jag inte kan göra så mycket åt det egentligen.
Går detta förslag inte igenom, blir jag naturligtvis så illa tvungen att försöka.
Det tycker jag du ska. Ju färre OT-inlägg på forumet, desto bättre.
Citera
2009-01-10, 11:12
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundkokare
Kan påstå att de som startar länkar av denna typ inte alltid har ett bättre språk än andra. Man kan även hos dessa se ett utbrett missbruk av till exempel kommatecken. Ord som "sig" stavas ibland "sej". Sej är en sorts fisk för dem som inte vet det.

Jag har inga problem med att läsa det mesta som personer skriver här på Flashback. Det problemet som jag kan känna är mycket irriterande och gör att jag inte tar inlägg på allvar är frekvens av särskrivingar. Regeln är: Om du säger ordet som helhet, skriv det som helhet. Det är skillnad på att:

Sätta på en skygglapp och sätta på en skygg lapp.

Det Ni skriver särskrivet kan få en helt annan innebörd än vad som egentligen var tänkt. Då måste texten tolkas. Detta ger i sin tur mindre flyt i texten. Flyt är bra. Jättebra, inte jätte bra!

Nej, vi som startar trådar av denna typ behöver inte ha ett bättre språk än andra, korrekt. Jag tror inte att jag har påstått så heller. Jag vill bara inte att mina förutfattade meningar ska få förstöra en potentiellt givande diskussion.

Angående kommatecken, lever jag efter samma regel här, som min körskolelärare hade för blinkersanvändning; "För mycket är bättre än för lite".

Ja, sej är, som du säger, "en sorts fisk". Du är dock inte den enda av oss två som stört sej på att folk skriver "sej" då det borde stå "sig". Jag frågade en lärare om just detta en gång (jag skulle tro att han undervisade i svenska, men jag kommer inte ihåg), och han påstod att det faktiskt var allmänt "accepterat" att skriva just "sej".
Sen dess har jag helt enkelt gjort så, då det känns mer rätt, eftersom det då(för mej i alla fall) stavas som det låter.
Är detta fel, ber jag om ursäkt för både mej själv, och min lärare.

Särskrivningar är inget som jag direkt stör mej på, det enda problem jag har med dessa är att tyda dem när jag egentligen är för trött för att sitta vaken och läsa saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in