2025-01-27, 22:03
Medlem
SteamOS kommer med stormsteg till PC. Snart är Microsofts dominans bruten. När det väl finns en stor kommersiell aktör kommer de att bli dominerande på Linux eftersom de har resurserna för kontinuerliga uppdateringar som kunderna upplever som kvalitetsmässiga och attraktiva.
Citera
2025-01-28, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDike
haha jaha.. Aningen subjektivt antagande samt tolkande. Och tror fortfarande inte du kan läsa med tanke på vad du just skrev.

Den var jag som tog upp flashigt, inte TS men visst, puss på dig.

Påhoppen fortsätter, nu är jag ej läskunning. Att lägga till listan över mina lögner och behov av att hävda mig, antar jag.
Allt för att jag påstår att senaste plasma är flashigare än näst senaste. Samt att ubuntu och mint är en dålig idé om man vill ha senaste och flashigaste plasma.
Senast redigerad av drKickass 2025-01-28 kl. 07:19. Anledning: stavfel
Citera
2025-01-28, 10:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är Arch det nya Gentoo?

Jag har använt Linux i 25+ år, men aldrig kört någon av de distarna. (Jag använder Ubuntu och Debian.)

Aldrig använt Gentoo men vet att det är ännu mer anpassningsbart än Arch. Jag kör precis som dig Ubuntu och Debian sedan flera år och tycker det är toppen. Körde Arch när jag var yngre enbart för att folk som jag kodade med gjorde det. Sett till mitt workflow och det som jag sitter och knackar på var/är det knappast en dist som jag står och faller med. Ville enbart vara "en av de hårda grabbarna" när det begav sig =)
Citera
2025-03-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xak
Tjafan, är sugen på nåt nytt os!

kör windows xp atm, och har alltid kört windows (95,98,xp)
jag kan lite om datorer (inge programering elr liknande)

det jag gör på datorn är :
musik
msn
surfa
WoW
Cs nån gång.

Har ni nåt tips för mej? på ett os som funkar bra till spel, och som är lätt att lära sej?

// xak

För mig funkar Windows 11 super bra för samma saker som cs wow ,film redigering mm
Citera
2025-03-23, 20:16
Medlem
hashs avatar
Har beställt en ny dator, medans jag väntar på den så gör jag lite research på vad marknaden kan erbjuda.

Jag har kört Archlinux nu de senaste 20 åren, sugen på att testa en ny dist.
Finns det några nya distar som kan locka en?

Någon som har testat CachyOS?
Förvisso också baserad på Archlinux, men har fokus på prestanda och säkerhet.

Fedora, Ubuntu och Mint går bort, inget som lockar mig.

Det är en desktop-dist jag letar efter, är öppen för tips
Citera
2025-04-21, 11:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Har beställt en ny dator, medans jag väntar på den så gör jag lite research på vad marknaden kan erbjuda.

Jag har kört Archlinux nu de senaste 20 åren, sugen på att testa en ny dist.
Finns det några nya distar som kan locka en?

Någon som har testat CachyOS?
Förvisso också baserad på Archlinux, men har fokus på prestanda och säkerhet.

Fedora, Ubuntu och Mint går bort, inget som lockar mig.

Det är en desktop-dist jag letar efter, är öppen för tips
Debian tycker du är typ tråkigt och arch kan du väl utan och innan. Tror du får svårt att hitta något intressant, kanske försöka lite hårdare att se operativsystemet som det basic verktyg det ändå bara är, som en billyft på en bilverkstad.
Citera
2025-04-21, 17:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Debian tycker du är typ tråkigt och arch kan du väl utan och innan. Tror du får svårt att hitta något intressant, kanske försöka lite hårdare att se operativsystemet som det basic verktyg det ändå bara är, som en billyft på en bilverkstad.
Provade CachyOS men det var för mycket kludd för min smak, så tråkig som jag är blev det Archlinux igen

Jag gillar Debian också men använder det endast på server.
Senast redigerad av hash 2025-04-21 kl. 17:22.
Citera
2025-04-24, 22:06
Medlem
Phobiazis avatar
Så jag har ledsnat på windows10 flera gånger om och w11 gillade inte min processor, provade dualboot med ubuntu och testat lite lätt i VM, min dator på den tiden tog inte dualboot med glädje och slutade fungera efter en tid och ställde till med lite random saker ibland...

Är det rekommenderat att hålla sig till 1 OS eller spelar det ingen roll? För tänkte antingen W10 på min HDD och Linux distro på SSD.

Jag vet inte vilken jag skall ha dock för det största skälet till att jag inte bytt är nog spel skulle jag säga faktiskt, men det kanske fungerar på vissa distros nu? Hur vet man om spelet man undrar över fungerar?
Jag antar exempelvis att Red Alert 2 inte fungerar eftersom man måste trixa för att ens få det fungerande på windows nu? Om man inte kör dualboot, är det möjligt att spela sånt via något eller omöjligt?

I övrigt så streamar jag mest, lyssnar på musik, hanterar bilder och liknande.
Jag är också väldigt intresserad av att lära mig om olika saker inom datorer som olika språk, mer om nätverk och kryptering/privacy, hacking... ja lite allt möjligt faktiskt, främst säkerhet då och sedan saker som java python osv då det verkar vara mest användbart att lära sig, jag är dock osäker på vad jag ska sitta o använda det till, har inte satt mig in i det så noga än så att jag vet vad exakt man kan göra med det, särskilt utanför yrkesvärlden. Men hjälper det med att kunna lära sig bygga appar till telefoner, sätta upp websidor eller göra egna program överlag är det något jag tänker hålla på med på den distro jag rekommenderas. Utöver det är det nog inte så mycket jag gör på en dator.

Så vad tror ni? Jag funderade på Linux mint vad sägs om det?

Några förslag på läsning särskilt när det kommer till att använda terminalen? Hade ubuntu förut och använde knappt den för jag inte kunde, resten jag bör veta får jag väl anta finns i deras dokumentation.
Senast redigerad av Phobiazi 2025-04-24 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in