2009-01-11, 01:43
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Självklart men jag som person gillar inte försäljningsyrket i sig precis som att vissa utbildar sig i genusvetenskap. Men hans metoder är fortfarande bra.
Självklart har alla rätt till en egen åsikt, men jag skulle nog vilja påstå att de flesta som arbetar/har arbetat en tid med försäljning, har erfarenhet av yrket i sig och utbildat sig inom området skulle förkasta Silfwersvärds metoder. Det han gör är inte mer än enkelt översitteri och skulle jag någonsin som säljare stöta på en kund som beter sig på samma sätt som han gör skulle jag nog avsluta samtalet själv och vara nöjd med det - utan att ha sålt någonting.

Mannen saknar hyfs och respekt och jag gissar på att Micke Persbrandt i senaste Beckrullen, en micropizza och en ljummen folköl är någonting som skulle klassas som finkultur enligt honom.
Citera
2009-01-11, 02:00
Medlem
wises avatar
Av berättelsen att döma är han nyskapande och kreativ, det är lite det som krävs för att bli en bra entreprenör istället för en i mängden. Med tanke på att Kolter kommit upp som ett argument i diskussionen får jag väl tillägga att jag faktiskt läst hela Principles of Marketing och tenterat den.

Hur många gånger har man inte fått samtal ifrån telefonförsäljare som försöker utgå ifrån ett manus? Den mest troliga anledningen till misslyckade försäljningar är bristen av kreativitet och nyskapande hos dessa individer. Lösningen på detta problem blir naturligtvis att genomföra en process där de icke kreativa elementen elimineras. Den höga personalomsättningen i telemarketingföretag bör kunna ses som ett bevis på att många ansöker med förhoppningen om guld och gröna skogar för att senare förstå att de inte klarar av det.
Citera
2009-01-11, 02:18
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Av berättelsen att döma är han nyskapande och kreativ, det är lite det som krävs för att bli en bra entreprenör istället för en i mängden. Med tanke på att Kolter kommit upp som ett argument i diskussionen får jag väl tillägga att jag faktiskt läst hela Principles of Marketing och tenterat den.

Hur många gånger har man inte fått samtal ifrån telefonförsäljare som försöker utgå ifrån ett manus? Den mest troliga anledningen till misslyckade försäljningar är bristen av kreativitet och nyskapande hos dessa individer. Lösningen på detta problem blir naturligtvis att genomföra en process där de icke kreativa elementen elimineras. Den höga personalomsättningen i telemarketingföretag bör kunna ses som ett bevis på att många ansöker med förhoppningen om guld och gröna skogar för att senare förstå att de inte klarar av det.
Eller för att de hittar bättre jobb när de vidareutbildat sig?
Citera
2009-01-11, 02:27
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Eller för att de hittar bättre jobb när de vidareutbildat sig?

Den möjligheten föreligger alltid men jag åsyftar naturligtvis att telemarketing kännetecknas av väldigt kortvariga anställningar. Det kan liknas lite vid guldgrävartiden i USA där många söker lyckan men bara ett fåtal lyckas. Ang. Transcom Norrköping så känner jag faktiskt två personer som slutade relativt snabbt där.
Citera
2009-01-11, 11:36
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Den möjligheten föreligger alltid men jag åsyftar naturligtvis att telemarketing kännetecknas av väldigt kortvariga anställningar. Det kan liknas lite vid guldgrävartiden i USA där många söker lyckan men bara ett fåtal lyckas. Ang. Transcom Norrköping så känner jag faktiskt två personer som slutade relativt snabbt där.
Själv jobbade jag där i cirka ett halvår, vilket är långt i TM-världen, men det hör egentligen till en egen tråd.
Citera
2012-03-06, 21:43
Medlem
För några år sedan gick jag på vad som skulle vara någon anställningsintervju hos Bokningsservice. Det visade sig dock vara ett informationsmöte med tjugotalet andra sökande. Christian Silfwersvärd började med att dela ut ett häfte till var och en och vi anmodades att noga följa med i texten samtidigt som han gick igenom samma sak muntligt. Han förklarade att de bokade kunder för ekonomisk rådgivning och de vände sig bara till rika personer, underförstått att "vanliga" människor har inte så mycket pengar och därmed är de inte intressanta. Vi fick veta att i stort sett alla människor var idioter och eftersom de inte fattar hur saker och ting funkar förtjänar de inget att annat än att bli blåsta. När någon frågade något svarade han otroligt nedlåtande och arrogant och det var helt uppenbart att han njöt av det.
Vid ett tillfälle skrek han rakt ut mot en fiktiv person i rummet: "Har jag sagt åt er att vända sida än? Här gäller det att följa instruktionerna...." osv.) Det var helt uppenbart bara ett taskspeleri för att visa lite fiktiv makt - ingen hade vänt något papper, alla tittade sig omkring för att hitta den skyldige och när de sedan förstod att det inte fanns någon tittade alla förvånat på varandra. Jag förstod då att alla hade fått besannat vilken fjant Christian Silfwersvärd egentligen var.
Vi fick veta att en eller två av oss hade den kapacitet som krävdes för att klara av jobbet; han ville få det att framstå som en hjärnornas kamp att ringa upp kunder för att boka in ett simpelt möte. Han ville nog gärna tro att det var så - i själva verket var det inte svårt att räkna ut att det stora omsättningen bland anställda berodde på hans egen person.

Jag har träffat många otrevliga/arroganta/fåfänga människor men Christian Silfwersvärd tar priset i dessa och säkert många fler kategorier.

Har ofta funderat på vad han är för människa och vad bakgrunden är till att han beter sig så här. Antagligen något svårt komplex, kanske från barndomen.

Tragiskt att han inte själv förstår att han försvårar sitt företags utveckling (annars skulle han inte suttit i något kyffé på en bakgata).
Citera
2012-03-06, 23:57
Medlem
Antar att TS är en ung människa. För jag kan bara säga välkommen till verkligheten!

Sen måste jag fråga TS. Varför söker du jobb på ett telemarketingbolag? Telemarketing är ju känt över hela världen att det är ett smutsigt jobb.

Skönt nog så hade du bollar att i alla fall inte fortsätta jobba fär. Den där Silfwer-mannen hade lätt fått smaka på en höger av mig.
Citera
2012-03-07, 00:10
Medlem
Garneringsmannens avatar
Till TS; du har i ditt förstainlägg stoftet till en riktigt bra novell. Mycket angenäm läsning!

Har själv jobbat i TM ett tag, och det finns riktigt mycket pack där. Lycka till med att hitta ett bättre jobb, TS!
Citera
2012-03-07, 00:18
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combat
Sen måste jag fråga TS. Varför söker du jobb på ett telemarketingbolag? Telemarketing är ju känt över hela världen att det är ett smutsigt jobb.
Vad finns det annars för val om inga andra jobb finns? Kunskap och yrkeserfarenheter saknas? Arbetsförmedlingen kräver det?

TM är uppenbarligen en bransch som fungerar, trots ofantlig personalomsättning. Inte helt otroligt pga att folk behöver snabba jobb och pengar...
Citera
2012-03-07, 03:34
Medlem
Slutatbrymigs avatar
TS: Imponerade att du fick mig att läsa hela texten. Riktigt underhållande

Någon som är intresserad av att haka på mig och söka jobb hos Christian och dra dit och trolla honom under gruppintervjun?
Citera
2012-03-07, 09:31
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combat
Antar att TS är en ung människa. För jag kan bara säga välkommen till verkligheten!

Skönt nog så hade du bollar att i alla fall inte fortsätta jobba fär. Den där Silfwer-mannen hade lätt fått smaka på en höger av mig.
Ska jag tacka för att du välkomnar mig till "verkligheten"? Jag måste säga att jag tycker synd om dig ifall jobbet du går till på morgonen på något sätt liknar Bokningsservice i Sverige AB. Det går ta mig fan emot FNs konventioner om mänskliga rättigheter. Om din "verklighet" ser ut som Silfwerswärds vill jag inte ha med den att göra. Alls.

Att jag sökte TM-jobb den våren berodde på att jag kände till den branschen eftersom jag extraknäckt med dylikt trams under gymnasiet. Därför trodde jag också att jag på ett ungefär åtminstone skulle veta vad jag gav mig in på när jag knackade på dörren till det ruffiga skjul som dolde Bokningsservice i Sverige AB:s kontorslandskap innanför sina cementblock till väggar.

När jag skrev den här texten var jag verkligen desperat på jobb, för det var verkligen en krisig period både för mig, antagligen dig också, men framförallt för Sverige. Det var i princip omöjligt att få jobb trots utbildning (akademiker slogs med socialfall om diskplockarjobb). Men, precis som jag skrivit tidigare, kommer jag aldrig att bli så pass desperat att jag tar anställning hos någon som Silfwersvärd. Så pass mycket stolthet har jag i kroppen.

EDIT: Nu läser jag på universitet och extraknäcker med annat vid sidan om studierna.
Senast redigerad av Bob Lunta 2012-03-07 kl. 09:35.
Citera
2012-03-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Ska jag tacka för att du välkomnar mig till "verkligheten"? Jag måste säga att jag tycker synd om dig ifall jobbet du går till på morgonen på något sätt liknar Bokningsservice i Sverige AB. Det går ta mig fan emot FNs konventioner om mänskliga rättigheter. Om din "verklighet" ser ut som Silfwerswärds vill jag inte ha med den att göra. Alls.

Att jag sökte TM-jobb den våren berodde på att jag kände till den branschen eftersom jag extraknäckt med dylikt trams under gymnasiet. Därför trodde jag också att jag på ett ungefär åtminstone skulle veta vad jag gav mig in på när jag knackade på dörren till det ruffiga skjul som dolde Bokningsservice i Sverige AB:s kontorslandskap innanför sina cementblock till väggar.

När jag skrev den här texten var jag verkligen desperat på jobb, för det var verkligen en krisig period både för mig, antagligen dig också, men framförallt för Sverige. Det var i princip omöjligt att få jobb trots utbildning (akademiker slogs med socialfall om diskplockarjobb). Men, precis som jag skrivit tidigare, kommer jag aldrig att bli så pass desperat att jag tar anställning hos någon som Silfwersvärd. Så pass mycket stolthet har jag i kroppen.

EDIT: Nu läser jag på universitet och extraknäcker med annat vid sidan om studierna.

Nädu, Svamp Bob. Något telemarketingjobb kommer det aldrig bli för mig det kan jag lova. Förstår nu att du inte kan vara mer än 20 år och jag förstår att du var desperat efter jobb men att du är så oerfaren att du inte fattar att telemarketing är helt värdelöst är skrämmande.

Tur för dig att du insåg att det finns andra saker att göra än att suga kuk på ett telemarketingkontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in