2009-01-09, 18:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Eftersom alla pengar i svensk ekonomie har en räntekostnad så uppstår obalans i penningmängden eftersom alla pengar som cirkulerar skapar enorma ränteintäkter i bankväsendet. Effekten av detta kan du se i form av konkurser och insolvens. Sambandet mellan räntekostnader och insolvens är väldigt enkelt och kan uttryckas så här:

Exempel: Det finns 1,000,000SEK i omlopp. Snittrantan på alla bankers utlåning till kunder utanför bankväsendet uppgår till 4%. Vi ignorerar ranta på ranta effekt för enkelhetens skull och antar ingen okning i penningmängd under aret.

P=Principal
I=Interest (Ranta)

P/(P+I) = Andel som kommer att klara av sina långttaganden cet par.

1,000,000/1,000,000+40,000 = 96,15% Kommer att klara av sina långttaganden.

Omvänt kan man rakna på hur många som kommer att bli insolventa.

I/(P+I) = Kommer att bli insolventa.

40,000/(1,040,000)= 3.85% av låntagarna som kan förvänta sig konkurs.

Som ni marker så kommer pengarna att ta slut och det innebär att alldeles för många kommer att gå i konkurs vilket inte är bra för ekonomin. För att förhindra detta så trycker man mera pengar som ökar mängden räntebärande skulder i omlopp och som i sin tur ökar kravet på ränteinbetalningar som i sin tur skapar större brist på pengar så mera pengar trycks o.s.v.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=8806011

Det är ett felaktigt resonemang som bygger på att skulder aldrig amorteras. Endast då måste skuldsättningen öka i samma takt som räntan.

Teoretiskt kan samtliga skulder i ett samhälle betalas av. Inte en enda kredit behöver avskrivas. Förutsättningen är att skuldsatta individer och företag har positiva kassaflöden. I en lågkonjunktur stryps dessa.

Känner jag Slupen rätt så kommer det även i fortsättningen heta att en räntebärande penningmängd måste ständigt växa. Är man religiös så är man.
Senast redigerad av jnilsson 2009-01-09 kl. 18:38.
Citera
2009-01-10, 06:04
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är ett felaktigt resonemang som bygger på att skulder aldrig amorteras. Endast då måste skuldsättningen öka i samma takt som räntan.

Teoretiskt kan samtliga skulder i ett samhälle betalas av. Inte en enda kredit behöver avskrivas. Förutsättningen är att skuldsatta individer och företag har positiva kassaflöden. I en lågkonjunktur stryps dessa.

Känner jag Slupen rätt så kommer det även i fortsättningen heta att en räntebärande penningmängd måste ständigt växa. Är man religiös så är man.

Ahh, diskussionen om debt virus, lika bra vi tar den ocksa da.

modellen ovanfor ar givetvis alldelens for enkel for att korrekt spegla en verklighet.

Man maste med lanen ta i beaktning bankernas cikulering av intakter for anstallda, kostnader etc, amorteringar, ranteniva som ar popular for tillfallet.

Klart star i alla fall att en hogre ranteniva direkt leder till hogre grad av insolvens i samhallet. Dett eftersom inkomsterna polariseras och koncentreras mot finansvasendet av olika anledningar Manga politiska men ocka mantrat och wealth creation och liknande.

Faktum ar att bankerna gar bra om kunderna gar bra. En okande penningmangd ger excess likviditet och battre kortsiktig betalningsformaga.

Deflationen ar sa fruktad av bankman eftersom minskande penningmagd ar extremt problematiskt och forstar vardet pa panten.

Avveckling av alla lan skulle kunna ske teoretiskt om marknaden varderade lanet till fullgod sakerhet, och hela tiden koptes kontant. Deflationen skulle dock bli total i samhallet eftersom vi i slutandan inte skulle ha en krona cirkulerandes hos allmanheten.

Sa teorin haller inte, den ar aven ointressant da det aldrig kommer att handa.

Det finns forovrigt manga lander som star och lange har statt i situationen med tvunget okad skuldsattning.

Om vi ska ta diskussionen teoretiskt mast vi prata om skulder som fungerar som pengar och skulder som inte fungerar som pengar.

Alla skulder kan monetariseras (dvs forvandlas till medium for handel).

Skulder som pengar understiger kraftigt skulder som inte fungerar som pengar. Detta har mycket att gora med moderna finansstrukturer som vardepapperisering och liknande innoviativa former av skuld.

DVS, skulder som cirkulerar som depositioner (intermediated debt) maste underhalla rantekostnaderna for sig sjalv och alla andra typer av skulder som vida overstiger nuvarande penningmangd (non intermediated debt).

Detta kallas for "the debt overhead" och innebar att storre del av kapital i produktion anvands for att underhalla finansiellt kapital.

DVS, du far en polarisering i ekonomin och leder till hogre insolvensgrad om penningmangden forblir outokad. En hogre penningmangd lattar dock pa trycket.

Maste penningmangden oka?? Nej, men det ar i finansvasendets intresse att den gor det.
Citera
2009-01-10, 13:30
Medlem
jnilssons avatar
Fantastiskt många ord. Fantastiskt många avancerade uttryck. Fantastisk förmåga att prata om det ena och det andra. Fantastiskt lite innehåll.

Eftersom vi diskuterat i >1 år så är det uppenbarligen inte mig du pratar med utan du predikar för andra.

Nåja, det verkar inte längre heta att en räntebärande penningmängd måste växa.

Du har propagerat för ränteförbud tidigare. Om kravet på växande penningmängd var anledningen så är den nu borta.
Citera
2009-01-10, 20:32
Medlem
Slupens avatar
Citerar mig sjalv.

Citat:
Som ni marker så kommer pengarna att ta slut och det innebär att alldeles för många kommer att gå i konkurs vilket inte är bra för ekonomin. För att förhindra detta så trycker man mera pengar

DET STAR FORHINDRA, INTE MASTE.

Fantastiskt sakligt dravel av dig o andra sidan.

Av nagon anleding sa tror du religost att jag vill forbjuda ranta, krediter och allt annat haftigt.

Lycka till med det korstaget.
Senast redigerad av Slupen 2009-01-10 kl. 20:39.
Citera
2009-01-10, 21:00
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Av nagon anleding sa tror du religost att jag vill forbjuda ranta, krediter och allt annat haftigt.

Lycka till med det korstaget.
Inte svårt på ett forum där det går att söka:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=14101677
Citera
2009-01-10, 21:11
Medlem
jnilssons avatar
Kan vara värt att citera från den länken jag gav: "DVS en penningmangd baserad pa skulder, ar ohallbar."
Citera
2009-01-11, 17:34
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Kan vara värt att citera från den länken jag gav: "DVS en penningmangd baserad pa skulder, ar ohallbar."

Du har helt ratt, nuvarande CREDIT CRUNCH baseras inte pa att folk inte kan betala ranta TJOHOO, det holl anda, folk ar bara insolventa av nagon humbug anledning. Kan omojligen vara ett instabilt kredit pa kredit byggande (havstang) eller ohallabara tillgangspriser populart kallat wealt creation som har nagon effekt.
Senast redigerad av Slupen 2009-01-11 kl. 17:39.
Citera
2009-01-11, 17:36
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Inte svårt på ett forum där det går att söka:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=14101677

Ett antal kreditkollapser genom historien visar att det inte har varit hallbart. Monetarisering har varit losningen.

OM du med hallbart menar total systemkris sa hade det varit sa om centralbankerna inte hade haft gudomlig gava att skapa alla pengar som behovs genom dina alskade trash for cash program.

Hade det inte funnits oandlig tillgang till fiat sa hade vi haft en total kollaps i kreditsystemet idag. Det ar det fa som ifragasatter.
Citera
2009-01-11, 22:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
OM du med hallbart menar...
Jag citerar *dig* och du börjar spekulera i vad *jag* menar? Du får fråga dig själv vad du menade med hallbart.

Mitt citat var för att visa hur du spridit falska budskapet att en räntebärande penningmängd är ohållbar.

Berätta hur det blir med ränteförbudet, lilla folkpartist där! Bibeln och Aristoteles. Jojo.
Citera
2009-01-12, 05:00
Medlem
Slupens avatar
Hehe, det dar inlagget ar fran en trad pa da de vill ha forslag pa losning pa ekonomikrisen till nagot gymnasieprojekt.

Sa att ta aristotales och bibelns losning ar enkelt att att erbjuda nagot radikalt vilket jag ocksa skriver i inlagget.

Men du har sakert ratt, jag ar tydligen folkpartist, religos och marxist .

Finanskrisen har tydligt visat att en skuldbaserad ekonomi regelbundet imploderar sa att det inte ar hallbart ar inte motbevisat iaf.

Island ar ett ypperligt exempel!
Senast redigerad av Slupen 2009-01-12 kl. 05:13.
Citera
2009-01-12, 09:47
Medlem
jnilssons avatar
Skall du ha ränteförbud eller skall du det inte?
Citera
2009-01-19, 09:12
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Skall du ha ränteförbud eller skall du det inte?

Ursäkta sent svar, har varit bortrest.

Nej, ränta går inte att förbjuda och är inte heller önskvärt att förbjuda. För bra värdemätare av tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in