2009-01-10, 13:08
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, det var fan magstarkt av gnällkäringen att skriva så om Bergman. Edvardsons bok om sina "upplevelser i Auschwitz" är på de avgörande punkterna ("gaskammarna" osv.) enfaldigt lögnaktig och självömkanssentimental - och helgonförklaringen av henne bland godtrogna gojim är tämligen osmaklig. Den historiska judiska skuldbördan är enorm - germanska folk har överhuvudtaget ingen skuld gentemot den bisarra sekt som kallar sig judar. Vad Edvardson som journalist sagt om Palestinakonflikten (stationerad under åratal i den sionistiska ockupationsentiteten) har jag inget samlat grepp om - men det torde väl vara ett enda långt försök till damage control och att legitimera "Israels" illgärningar genom att skuldbelägga palestinierna (samtidigt som hon kanske gjort någon eftergift för snyftsentimentaliteten även på den punkten).

Antar att det är "Bränt barn söker sig till elden" du syftar på? Bara titeln på boken visar vad uppsåtet är. Förutom att bära falsk vittnesbörd och frossa i självömkan verkar denna batikhäxa vara sprängfylld av dödssynder. Hon skulle förmodligen explodera i direkt solljus. Hennes son är tydligen fallskärmsjägare i den israeliska armén och det visar väl med all önskvärd tydlighet vilken judinna det här är.

Ska försöka hitta boken och jag utgår ifrån att den är underbyggd med samma lögner som "dokumentären". PDF eller mp3 tips mottages tacksamt, som torrenter naturligtvis.
Citera
2009-01-10, 14:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Ja, tänk om allt vore så enkelt. Om vi utgår ifrån det vi vet att tyskarna ville och planerade för, dvs. det som kan beläggas, att man ville flytta judarna ur riket, så blir det plötsligt inte alls särskilt märkligt att hela familjer internerades i läger just österut.
Fast Cordelia Edvardson sändes till Auschwitz utan sin familj. Och dessutom sändes ungerska judar till Polen... Västerut! Varför?
Citat:
Som 12-åring borde hon ju ha gasats omedelbart. Det kan ju inte rimligen ha funnits något skäl att hålla en 12-åring vid liv i ett förintelseläger, så varför överlevde hon, och andra som var barn vid den tiden, såsom Mietek Groscher och Elie Wiesel?
Hon måste väl ha verkat tillräckligt stor och stark för att slippa gaskammaren. Ett godtycke styrde urvalet.

Edit:
Felia har givit oss fel info:
Cordelia Edvardson är född 1 januari 1929, och måste således ha varit mellan 15 och 16 år när hon anlände till Auschwitz.
Det är så det funkar här, Surfingbird_swe. Man får alltid kolla upp fakta själv. Men när man väl har gjort det så vägrar revisionisterna ändå att tro på det man funnit...
Senast redigerad av FritzDaCat 2009-01-10 kl. 14:27.
Citera
2009-01-10, 14:34
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast Cordelia Edvardson sändes till Auschwitz utan sin familj. Och dessutom sändes ungerska judar till Polen... Västerut! Varför?

Hon måste väl ha verkat tillräckligt stor och stark för att slippa gaskammaren. Ett godtycke styrde urvalet.

Edit:
Felia har givit oss fel info:
Cordelia Edvardson är född 1 januari 1929, och måste således ha varit mellan 15 och 16 år när hon anlände till Auschwitz.
Ja, det verkar ju märkligt att hon skickades utan föräldrarna, men det bevisar ju ingenting alls egentligen. Vi kan bara spekulera.

Majoriteten spekulerar i, på rätt lösa boliner, att det förekom förintelse. En minoritet vill inte spekulera utan vill att man stöder sig på tunga belägg för en så allvarlig anklagelse.

Sen vad gäller judar från Ungern. Ta dig en titt på en karta från Andra Världs, inte fan ligger Polen väster om Ungern. Inte ens med mycket vilja och vaselin ligger det nordväst.
Citera
2009-01-10, 14:48
Medlem
Förkastlig Tants avatar
Citat:
Nu är det här inte rätt tråd för denna diskussion, men du är alldeles för oinsatt för att diskutera det här ämnet. De som kan sin Förintelse vet mycket väl att det du beskriver inte är gasade offer, utan döda från de läger som amerikanerna befriade, som dött av tyfus eller svält. Alltså är det långt ifrån nåt som bevisar Förintelsen.

Själv är du ingen hejare på att läsa igenom inlägg. Titta efter avataren av en arg gammal tant, så vet du att det är jag som skrivit. Jag tänker nämligen inte citera mig själv.
Läs om, läs allt.

Annars har du rätt, det här är fel ämne för diskussion. Du kan ju skicka mig ett PM med bekräftelse om att du läst alla mina inlägg eller nåt.
Citera
2009-01-10, 15:01
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ja, tänk om allt vore så enkelt. Om vi utgår ifrån det vi vet att tyskarna ville och planerade för, dvs. det som kan beläggas, att man ville flytta judarna ur riket, så blir det plötsligt inte alls särskilt märkligt att hela familjer internerades i läger just österut. Den frågan du borde ställa dig är: varför överlevde hon alls? Som 12-åring borde hon ju ha gasats omedelbart. Det kan ju inte rimligen ha funnits något skäl att hålla en 12-åring vid liv i ett förintelseläger, så varför överlevde hon, och andra som var barn vid den tiden, såsom Mietek Groscher och Elie Wiesel?

Det finns obekväma och obesvarade frågor från båda håll.

jag tycker inte att dina frågor är obekväma, utan i allra hösgta grad intressanta. jag har också ofta funderat på varför vissa överlevde, medan andra inte gjorde det. Jag tror att svaret är detsamma som på frågan varför vissa vinner på Triss. Tur, helt enkelt.

Men jag har även en annan teori. Nämligen att alla som arbetade åt nazisterna, inte ställde upp på deras idéer fullt ut.
Citera
2009-01-10, 15:07
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfingbird_swe
jag tycker inte att dina frågor är obekväma, utan i allra hösgta grad intressanta. jag har också ofta funderat på varför vissa överlevde, medan andra inte gjorde det. Jag tror att svaret är detsamma som på frågan varför vissa vinner på Triss. Tur, helt enkelt.

Men jag har även en annan teori. Nämligen att alla som arbetade åt nazisterna, inte ställde upp på deras idéer fullt ut.
Så kan det naturligtvis vara. Vissa överlevde, vissa dog. Den stora frågan är dock, överlevde de en planerad utrotning, eller överlevde de snarare svåra umbäranden, svält, hårt arbete och allt annat som judarna bevisligen utsattes för av tyskarna?
Citera
2009-01-10, 15:10
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ja, det verkar ju märkligt att hon skickades utan föräldrarna, men det bevisar ju ingenting alls egentligen. Vi kan bara spekulera.

Majoriteten spekulerar i, på rätt lösa boliner, att det förekom förintelse. En minoritet vill inte spekulera utan vill att man stöder sig på tunga belägg för en så allvarlig anklagelse.

Sen vad gäller judar från Ungern. Ta dig en titt på en karta från Andra Världs, inte fan ligger Polen väster om Ungern. Inte ens med mycket vilja och vaselin ligger det nordväst.

Polen ligger norrut, från Ungern sett, men fortfarande inte österut.

Men den stora frågan måste väl ändå vara varför man över huvudtaget ska förlytta så många människor? Man måste ju vara medveten om att det kan orsaka problem med logistik, mat, läkemel osv.... Hur hade man tänkt lösa detta? Och varför skulle man försätta sig i denna logistiskt sett svåra situation samtidigt som man är mitt uppe i ett krig ?
Citera
2009-01-10, 15:13
Medlem
felias avatar
Ingen timme noll med Cordelia.

Lyssna på radiointervjun med batikhäxan/lipjudinnan Edvardson:
http://www.sr.se/webbradio/webbradio...=db&id=1443550

Man får höra Cordelia dregla över sin bedragarprofession och förklara hur hennes existens bygger på numret hon fick i Auschwitz, helt sjukt. Ca 6:16 in i den groteska intervjun kommer då germanernas eviga skuld in och hur den ska bevaras, konserveras till eftervärlden. Den rabiata häxan kommer driva hetsen och lögnen in i absurdum ty detta hat är sprunget ur ett mindervärdeskomplex. När hennes eget ursprung förs på tal svävar hon på målet. Hon är judinna men inte hennes familj som bodde i ett lugnt radhusområde. Kan det vara så att hon adopterades av en tysk familj och att familjen undkom deportation (spekulerar), detta kan vara en förklaring till hennes besinningslösa germanhat.
Citera
2009-01-10, 15:20
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Lyssna på radiointervjun med batikhäxan/lipjudinnan Edvardson:
http://www.sr.se/webbradio/webbradio...=db&id=1443550

Man får höra Cordelia dregla över sin bedragarprofession och förklara hur hennes existens bygger på numret hon fick i Auschwitz, helt sjukt. Ca 6:16 in i den groteska intervjun kommer då germanernas eviga skuld in och hur den ska bevaras, konserveras till eftervärlden. Den rabiata häxan kommer driva hetsen och lögnen in i absurdum ty detta hat är sprunget ur ett mindervärdeskomplex. När hennes eget ursprung förs på tal svävar hon på målet. Hon är judinna men inte hennes familj som bodde i ett lugnt radhusområde. Kan det vara så att hon adopterades av en tysk familj och att familjen undkom deportation (spekulerar), detta kan vara en förklaring till hennes besinningslösa germanhat.

Mycket spekulationer, men lita fakta i ditt inlägg. Dessutom innehåller ditt inlägg många adjektiv. Men det intressanta är att du i inlägget lägger en psykologisk aspekt på Cordelias bettende.

Betänk nu att Cordelias historia är sann.... hur beter sig människor som har varit med om dessa fasor som hon beskriver?
Citera
2009-01-10, 15:33
Medlem
felias avatar
Citat:
Mycket spekulationer, men lita fakta i ditt inlägg. Dessutom innehåller ditt inlägg många adjektiv. Men det intressanta är att du i inlägget lägger en psykologisk aspekt på Cordelias bettende.

Betänk nu att Cordelias historia är sann.... hur beter sig människor som har varit med om dessa fasor som hon beskriver?

Eftersom du inte har läst revisionistiskt material kan jag på goda grunder utgå ifrån att du varken sett dokumentären, hört intervjun eller på annat vis bildat dig en uppfattning om Cordelia. Vill du diskutera trauman föreslår jag att du startar en tråd i ämnet i rätt forum.
Citera
2009-01-10, 17:36
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Hur gick det sedan? Hur många dog i lägren? Under vilka omständigheter levde de i lägren?
Det är ju inte relevant i sammanhanget eftersom frågan handlade om varför man skickar en 12-åring till ett läger överhuvudtaget. En fråga som du själv applåderade eftersom den enligt dig "fångar in allt".

Uppenbarligen var det inte främmande för amerikanerna att skicka barn till läger och inte heller att dela upp familjer, så varför då hetsa upp sig över att tyskarna gjorde detsamma? Argumentet faller således.
Citera
2009-01-10, 19:46
Medlem
jerkuss avatar
Bara för att det är kul har jag valt att ta ett par minuter till att redigera bort allt subjektivt snack i trådstarten. Som experiment ska vi nu se vad som blir kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av felia
Flickan från Auschwitz.

Såg härförleden Stefan Jarls dokumentär om Cordelia Edvardson. Vad Cordelias storhet som journalist bestod i är för mig fortfarande höljt i dunkel. Det enda jag kunde uttyda var att hon befunnit sig i Auschwitz. Hon kritiserade andra judar och Israels framfart på ockuperade områden.

Porträttet av Cordelia Edvardson varvades kontinuerligt med svartvita bilder från den förintelsen. En del av hennes kommentarer gällde hennes relation med Maria Mandl.

Hon visade ett fotografi på sin moder när hon klev ur bingen i baracken en morgon. Min teori är att det är falskt. Då SS-lägervakten Maria Mandl uppenbarligen hade ett gott öga till Cordelia gasades hon inte ihjäl. Cordelias arbetsuppgifter bestod i att ropa upp numret på de fångar som skulle gasas och här blev det tid för eftertanke. Enligt Cordelia visste de fångar som ropades upp att de skulle gasas! Om man utgår ifrån att dessa dödsdömda gaskandidater inte var sinneslöa infinner sig en del frågor; varför stod de kvar och varför ställde de upp på led? Var inte hela gasningsprocessen ett överraskningsmoment där gaskammaren var förklädd till dusch? Varför utbröt inte panik om det var känt att döden väntade i en gaskammare? Varför tatuerar man in ett nr på någon som ska avlivas? Jag antar att bara Cordelia vet det och vi andra får bara lyssna på hennes historia och bilda vår egen uppfattning.

30 minuter in i dokumentären hävdar hon att hon fått en dödlig dos tårgas av Israelisk militär. Jag ställer mig tvivlande till detta.

Trådens ämne är nu följande. Cordelia Edvardson åtnjuter statusen som författare och journalist som prisats av Svenska akadamien med dess kungliga pris. Vad mer kring Auschwitz och förintelsen har Cordelia Edvardsson berättat om?

Plötsligt blev det liksom lättare att andas här....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in