2009-01-09, 13:53
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Snarare tvärtom. Du kan inte gissa hur många RP:s, PM o.s.v. som kommer från detta forumet. Hur många felpostade trådar, hur många troll som dyker upp, hur många rättshaverister som spammar loss.

Viss är det många trådar som är felpostade osv men det är ju ett ämne som inte lämnar så mycket åt fantasin vad det gäller poster som passar in.
Vissa andra delar kan det ju va en tolkningsfråga vad som bör va i den forumsdelen medans i FB delen ska det handla om FB...

Att det sen är en hel del jobb pga folk som inte kan söka och alla troll är jag övertygad om.
Citera
2009-01-09, 14:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Aha. Flytta trådar till dess rätta plats. Bedöma om de är på rätt plats. Och liknande.

Detta borde jag ha förstått innan jag skrev mitt inlägg. Ibland (alltför ofta) tycks hjärnan vara på semester. Tack för svar!
Fast det handlar inte bara om flyttningar av trådar eftersom det görs regelbundet. Jag vet inte om du har märkt det med en del forum har blivit indelade i underforum och det är ofta modsen i det forumet som har tänkt till lite och funderat på hur det skulle kunna fungera bättre ovs.
Citera
2009-01-09, 16:27
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Då följer en intressant fråga, är de minst rapporterade avdelningarna oxå de lugnaste enligt er modds? Eller kan rentav skenet bedra?
Jag modererar Systemutveckling där 3 forum från bottenlistan förekommer. Det postas i stort sett aldrig något där, så visst är de lugna. Detta gäller dock hela den avdelningen. Vad det beror på man kan bara spekulera i, men jag gissar att det handlar om användarna där är något äldre, och därmed mognare. Förutom en och annan 1.01-tråd behövs det inte rensas mycket där.

Jag moderarar även spel, ett av forumen på topplistan. Det är inte heller speciellt svårmodererat, de flesta RP är för ganska snälla OT-inlägg, och även här en och annan 1.01:a.

Jag har nog tur som får möjligheten att moderera så pass "lätta" forum.
Citera
2009-01-09, 16:47
Medlem
snapcases avatar
Litteratur tyckte jag nog var den behagligaste delen att modda. Väldigt sällan några bråk att medla i och påfallande lite trams att radera.
Tyngst av de avdelningar jag haft var nog revisionism.
Citera
2009-01-09, 16:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Litteratur tyckte jag nog var den behagligaste delen att modda. Väldigt sällan några bråk att medla i och påfallande lite trams att radera.
Tyngst av de avdelningar jag haft var nog revisionism.

Ja, men nu fungerar Revisionism överlag mycket väl - där finns som bekant numer "specialregler" som föreskriver "god ton" i inläggen. Alltså slipper jag rycka ut och mala ner skitpratarna.

El Zorros lista på de mest och minst RP-täta forumen var intressant, och bekräftade väl i stort min uppfattning: det överraskande är att IT-säkerhet, Spel och Fildelning orsakar en massa report posts.
Citera
2009-01-09, 17:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag modererar Systemutveckling där 3 forum från bottenlistan förekommer. Det postas i stort sett aldrig något där, så visst är de lugna. Detta gäller dock hela den avdelningen. Vad det beror på man kan bara spekulera i, men jag gissar att det handlar om användarna där är något äldre, och därmed mognare. Förutom en och annan 1.01-tråd behövs det inte rensas mycket där.

Jag moderarar även spel, ett av forumen på topplistan. Det är inte heller speciellt svårmodererat, de flesta RP är för ganska snälla OT-inlägg, och även här en och annan 1.01:a.

Jag har nog tur som får möjligheten att moderera så pass "lätta" forum.
Är det långtråkigt ibland o ha hand om en såpass stillsam avdelning?

Tack för svaret.
Citera
2009-01-09, 17:42
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Är det långtråkigt ibland o ha hand om en såpass stillsam avdelning?
Inte det minsta. Jag får mer tid över till annat, samtidigt som jag ändå bidrar till underhåll av forumet. En win-win. Jag har varit stand-in i t.ex. Juridik och Övrigt - sista utvägen (betydligt jobbigare forum) tidigare, forum jag inte alls saknar. Jag föredrar definitivt att bara vara användare där.
Citera
2009-01-09, 18:10
Medlem
Troians avatar
Att moderera Organiserad brottslighet innebär väldigt mycket städning. Off topic och en hel del 1.06 och 1.08 som kräver åtgärder. Veckans brott innebär också mycket jobb, men det forumet är ju också större än Organiserad brottslighet.
Citera
2009-01-09, 20:39
Medlem
Carpe Diems avatar
Papperskorgen är nog det mest lätt-moddade forumet.
Citera
2009-01-09, 21:10
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Serietidningsdelen verkar jäkligt lugn också.

Det kan jag bekräfta mishimas bild, jag moddade Serier ett tag och det var verkligen extremt lugnt. Överhuvudtaget tror jag att det är de avdelningarna, med nördiga och okontroversiella ämnen och låg aktivitet som är lättast. Det blir på sin höjd nåt enstaka inflammerat bråk mellan några fanboys någon gång (ett bra exempel på det är Mac-forumet, som borde vara väldigt lättmoddat, men där jag ständigt fick radera en massa plattformskrigande).

Det värsta jag har moddat var gamla antropologi och rasbiologi-forumet, innan det stängdes förra gången. Det var extremt låg nivå emellanåt och ständigt en massa gränsdragningsproblem, eftersom nästan vad som helst kan passas in under antropologi.
Citera
2009-01-09, 21:21
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, men nu fungerar Revisionism överlag mycket väl - där finns som bekant numer "specialregler" som föreskriver "god ton" i inläggen. Alltså slipper jag rycka ut och mala ner skitpratarna.

El Zorros lista på de mest och minst RP-täta forumen var intressant, och bekräftade väl i stort min uppfattning: det överraskande är att IT-säkerhet, Spel och Fildelning orsakar en massa report posts.

Spels medelålder är skitlåg och därför så blir det mycket tonårshormoner i farten och aggressioner. Folk bråkar också ständigt om vem som har störst e-penis. IT-säkerhet har mängder av använder som vill ha hjälp med att "Haka min kåmpis". Det blir stridigheter mellan dom som kan något och dom som bara vill att allt ska vara skitenkelt och få allt upplagt på fat. Fildelning är jag väll lite sällan i men det är väll folk som ber på sina bara knän om invites hela tiden.
Citera
2009-01-09, 23:07
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det där undrar jag lite över. Någon annan moderator var inne på samma sak häromdagen i en annan tråd. Hur då utvecklar?

En moderator ska ju inte försöka styra debatten, menas det kanske att moderatorn skriver inlägg i syfte att få ett bra "gung" i tråden? Inte mig emot egentligen, jag tror att en del vanliga medlemmar gör samma sak. Det kan vara bra för en tråd att någon puttar på den lite i en bra riktning.

Eller menas det att moderatorn jobbar med att försöka komma på, och testa, olika sätt att sortera forumet, t.ex skapa underavdelningar o dyl.?

Vissa saker har redan nämnts men har man mycket tid över så finns det i vissa forum mycket man kan göra. Man kan försöka sammanställa FAQ och liknande över saker som ofta förekommer i just det delforumet. Man kan skapa interna länkarkiv så att man kan ha en sticky som länkar till existerande trådar om ofta förekommande inlägg eller annars exceptionellt bra trådar. Man kan skrapa ihop andra slags stickys med generella tips och tricks i ämnet eller med externa länkar så att intressenter snabbt och enkelt kan söka information på egen hand.

Det finns alltså massa saker man som mod kan göra (i och för sig kan man göra mycket av det som användare också).

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
det överraskande är att IT-säkerhet, Spel och Fildelning orsakar en massa report posts.

Det är väl ganska bra aktivitet i de forumen. Sen kan jag tänka mig att de dator- och internetvana användarna som frekventerar de forumen kan vara väldigt vana vid forum och är mer bekanta med RP-funktioner och därför är mer benägna att rapportera regelbrott när de uppstår. Det är inte nödvändigtvis så att det finns ett statisk kvot mellan rp:n och regelbrott i alla delforum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in