2009-01-09, 03:49
Medlem
binics avatar
från terminalen:

$ groupadd medlemmar
$ useradd användare1
$ passwd användare1

dessa körs utan några felmeddelanden, men när jag sedan loggar in eller försöker använda kontot för tex ftp inloggning så går det inte. skapar jag nytt konto via det grafiska fungerar det dock.

lösning?
Citera
2009-01-09, 13:11
Medlem
Sconemans avatar
Vad är det du försöker göra?
Först skapar du gruppen medlemmar, sen skapar du en användare och sätter lösenord på densamma. Använder du åäö i användarnamnet så är det en dålig idé till att börja med. För att inloggning ska vara tillåten kan det krävas att du har satt ett skal på användaren, FTP brukar vara kinkig med sånt, Beroende på vad du kör för dist så kan det hända att användaren måste vara medlem i någon grupp som inte är default osv osv osv.
Vad får du för felmeddelande?

/ Sconeman.
Citera
2009-01-09, 13:31
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binic
$ groupadd medlemmar
$ useradd användare1
$ passwd användare1
Kör du det som root? Du kan annars testa adduser, om det finns på systemet.
Citera
2009-01-09, 13:35
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Kör du det som root? Du kan annars testa adduser, om det finns på systemet.

Körde han inte som root så skulle han få ett felm på varje kommando. Och adduser är bara ett script som i sin tur kör useradd, iaf på de system som jag kör.

/ Sconeman.
Citera
2009-01-09, 21:25
Medlem
binics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Vad är det du försöker göra?
Först skapar du gruppen medlemmar, sen skapar du en användare och sätter lösenord på densamma. Använder du åäö i användarnamnet så är det en dålig idé till att börja med. För att inloggning ska vara tillåten kan det krävas att du har satt ett skal på användaren, FTP brukar vara kinkig med sånt, Beroende på vad du kör för dist så kan det hända att användaren måste vara medlem i någon grupp som inte är default osv osv osv.
Vad får du för felmeddelande?

/ Sconeman.

ja det är precis så, behöver ett skal till användare för att han skall kunna logga in till ftp servern. kör proftpd och har inställt att användarna ska vara låsta till sina hem mappar så jag tror det är där felet ligger. jag tänkte att det kanske fungerar såhär:

1) skapa en grupp: ftpgroup
2) skapa en anv. : user1
3) skapa en mapp: /ftp/user1/downloads

user1 vill jag inte ska ha något skal heller för han är ju bara en ftp användare, utan jag vill skapa en mapp, säg, /ftp/user1/downloads som den här användaren kommer att låsas till när han ansluter till proftpd servern. jag antar att jag ska använda <Directory> ..... <Limit> i proftpd.conf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in