2009-01-09, 02:30
Medlem
kakashi-sans avatar
Undrar om man på något snabbt sätt kan ändra filformat på alla mina png bilder (Och nej inte var för sig i photoshop utan helst med ett knapptryck). ska framkalla och på nått sätt har idioterna på fujifilm tyckt att jpg passar bäst.

Mkt tacksam för svar!

/// ANDREE
Citera
2009-01-09, 02:41
Medlem
Kanske för att jpeg är bättre för foton än png?

Gör en sökning på Mihov ImageResizer på google och ladda ner, med det kan du även förminska många bilder på en gång
Citera
2009-01-09, 02:50
Medlem
b0gfettos avatar
Jag kör ACDSee som finns att tanka på valfri torrentsida, där är det bara att markera bilderna och sen konvertera dom med ett knapptryck.
Citera
2009-01-09, 02:55
Medlem
Givetvis är .jpg bättre än .png för foton!

Men kan inte photoshop batcha det?
Citera
2009-01-09, 03:47
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Givetvis är .jpg bättre än .png för foton!

Intressant. Det visste jag faktiskt inte. På vilket sätt är jpg bättre? Alltid kul att lära sig nåt nytt
Citera
2009-01-09, 08:37
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Intressant. Det visste jag faktiskt inte. På vilket sätt är jpg bättre? Alltid kul att lära sig nåt nytt

Det undrar jag också. Nu är jag väldigt dåligt insatt i fotografering, men JPG och PNG stödjer ju samma färgantal, med skillnaden att JPG förkastar en del information när den sparas. På vilket sätt är JPG överlägset? Storleksmässigt?
Citera
2009-01-09, 12:14
Medlem
kakashi-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Jag kör ACDSee som finns att tanka på valfri torrentsida, där är det bara att markera bilderna och sen konvertera dom med ett knapptryck.

Tackar funkade perfekt!

Sen det här med att jpg är bättre för foton? skulle vilja ha lite hårt bevis för det. Om det är så har jag lärt mig något nytt eftersom i grafikbranchen är de tvärt om.
Citera
2009-01-09, 12:24
Medlem
Allra oftast används jpg på foton pga storleken. Annars är inte jpg bättre än png på nåt sätt. Själv sitter jag ganska ofta med photoshop och sparar alltid som png, gör man däremot en grymt stor bild och ska ladda upp den på internet så kan det hända att man får spara som jpg för att den inte ska bli gigantisk.
Citera
2009-01-09, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Allra oftast används jpg på foton pga storleken. Annars är inte jpg bättre än png på nåt sätt. Själv sitter jag ganska ofta med photoshop och sparar alltid som png, gör man däremot en grymt stor bild och ska ladda upp den på internet så kan det hända att man får spara som jpg för att den inte ska bli gigantisk.
Gör samma sak, och tycker att JPG inte är en ren försämring om man ställer samma bild sida vid sida, JPG vs PNG.
Detta på grund av att JPG, som nämnts tidigare, förkastar vissa information om bilder så att den blir suddigare.
Citera
2009-01-10, 01:37
Medlem
Cmykos avatar
Låter ju onekligen korkat av fujifilm. Spara om PNG till TIFF istället så lär de ju inte klaga, plus att du får behålla kvalitén
Citera
2009-01-10, 14:33
Medlem
Askess avatar
Tiff är det bästa komprimerade formatet då man kan bestämma om den ska vara förstörande eller ej men kör man full upplösning och hög dpi på jpeg så brukar förstöringen inte synas speciellt mycket ändå. De filerna väger ju flera ggr mindre än tif, så allt beror ju på omständigheterna, hur perfekt slutresultatet måste vara, hur stor bilden är, om det ens kommer märkas i tryck/utskrift osv.

En redan komprimerad bild, en bild sparad i jpg eller liknande, blir ju inte bättre av att du spar om den i tif så jag fattar inte varför du skulle göra det.

Och så till frågan - Skapa ett arbetsflöde eller en droplet så fixar datorn resten.
Citera
2009-01-10, 18:23
Medlem
Mr_currys avatar
Print screen kanske men blir nog inte så bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in