Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-08, 23:43
Medlem
flesks avatar
Hej!

Har problem när jag vill ha över ljudet till TVn från min MacBook.
Har en mini-DVI --> VGA converter för bilden till TVn, som funkar bra.
Problemet är däremot ljudet. Har en vanlig 3,5 mm sladd med hane i båda ändarna, som jag kopplar från Ljud UT (headset iconen) på datorn, som jag sätter i PC IN i tvn.
Ljudet kommer fotfarande bara från datorn....
Har testat koppla från datorn till mina andra datorhögtalare, då fungerar det bra.

Vad kan felet vara? Var känns det som det ligger? I TVn?

/ Tack
Citera
2009-01-08, 23:48
Medlem
Bajsmackans avatar
Känns la som att felet ligger hos TV:n, inte så att du måste gå in och välja i någon meny på tv:n varifrån du ska hämta ljud? Kan ju se om de finns någon sådan inställning.
Citera
2009-01-09, 11:16
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmackan
Känns la som att felet ligger hos TV:n, inte så att du måste gå in och välja i någon meny på tv:n varifrån du ska hämta ljud? Kan ju se om de finns någon sådan inställning.

Gjorde det igår med, hittade inget ställe att ändra input...
Citera
2009-01-09, 13:14
Medlem
flipper1446s avatar
Fel på kabeln?

Om det kommer ljud i din MacBook fastän du har en 3,5mm-plugg instoppad i ljudutgången är det något galet. Det ska finnas en liten brytare inne i ljudutgången som trycks in av kontakten och som bryter ljudet till de interna högtalarna.
Ser sladden normal ut? Har du provat med en annan dator eller med en annan ljudsladd?
Citera
2009-01-09, 14:35
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Fel på kabeln?

Om det kommer ljud i din MacBook fastän du har en 3,5mm-plugg instoppad i ljudutgången är det något galet. Det ska finnas en liten brytare inne i ljudutgången som trycks in av kontakten och som bryter ljudet till de interna högtalarna.
Ser sladden normal ut? Har du provat med en annan dator eller med en annan ljudsladd?

Alltså, ja.. Som jag skrev så när jag kopplar den till en mina andra datorhögtalare så kommer ljudet från de externa högtalarna istället för datorn (med samma sladd/kabel).
Citera
2009-01-10, 03:12
Medlem
Superganjas avatar
Har gjort på exakt samma sätt själv (dock med DVI-ut -> VGA/HDMI från min MBP) och det har fungerat jätte bra (med 2st olika TV-apparater).
Låter kanske idiotiskt men om det fortfarande kommer ljud från datorns interna högtalare när du har kopplat in sladden i datorn så låter det som att ud har kopplat in den i fel uttag, typ mic-uttaget, för är en sladd kopplad i datorns ljud-ut så ska det inte kunna komma något ljud ur datorns högtalare (som någon annan redan har nämnt).

Prova att när du har kopplat in ljud-sladden mellan datorn och TVn att gå in i system preferences och in i ljud och kolla så att output har ändrat om sig till "Headphones - Built-in Output" och inte längre står på "Internal Speakers".

Personligen så har jag ett 5.1 sys. inkopplat till datorn och DVI -> HDMI till TVn.
Citera
2009-01-10, 17:45
Medlem
Durkslags avatar
Låter antingen som om du inte har hittat rätt input i TV'ns inställningar. Då får du gå igenom dem och leta upp och välja att ljudet ska komma från PC-IN istället för kanske Scart1.

Sen kan det vara så att det kan fungera bättre med en 3.mm hane till 2 st RCA istället då de är vanligare att koppla in datorn med. Om du inte hittar några inställningar i TVn skulle jag testa med en sån kabel istället.
Citera
2009-01-10, 23:48
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Låter antingen som om du inte har hittat rätt input i TV'ns inställningar. Då får du gå igenom dem och leta upp och välja att ljudet ska komma från PC-IN istället för kanske Scart1.

Sen kan det vara så att det kan fungera bättre med en 3.mm hane till 2 st RCA istället då de är vanligare att koppla in datorn med. Om du inte hittar några inställningar i TVn skulle jag testa med en sån kabel istället.

Har en sådan sladd, ska ta och testa det med. Återkommer med resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in