2009-01-08, 23:43
Medlem
flesks avatar
Hej!

Har problem nr jag vill ha ver ljudet till TVn frn min MacBook.
Har en mini-DVI --> VGA converter fr bilden till TVn, som funkar bra.
Problemet r dremot ljudet. Har en vanlig 3,5 mm sladd med hane i bda ndarna, som jag kopplar frn Ljud UT (headset iconen) p datorn, som jag stter i PC IN i tvn.
Ljudet kommer fotfarande bara frn datorn....
Har testat koppla frn datorn till mina andra datorhgtalare, d fungerar det bra.

Vad kan felet vara? Var knns det som det ligger? I TVn?

/ Tack
Citera
2009-01-08, 23:48
Medlem
Bajsmackans avatar
Knns la som att felet ligger hos TV:n, inte s att du mste g in och vlja i ngon meny p tv:n varifrn du ska hmta ljud? Kan ju se om de finns ngon sdan instllning.
Citera
2009-01-09, 11:16
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmackan
Knns la som att felet ligger hos TV:n, inte s att du mste g in och vlja i ngon meny p tv:n varifrn du ska hmta ljud? Kan ju se om de finns ngon sdan instllning.

Gjorde det igr med, hittade inget stlle att ndra input...
Citera
2009-01-09, 13:14
Medlem
flipper1446s avatar
Fel p kabeln?

Om det kommer ljud i din MacBook fastn du har en 3,5mm-plugg instoppad i ljudutgngen r det ngot galet. Det ska finnas en liten brytare inne i ljudutgngen som trycks in av kontakten och som bryter ljudet till de interna hgtalarna.
Ser sladden normal ut? Har du provat med en annan dator eller med en annan ljudsladd?
Citera
2009-01-09, 14:35
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Fel p kabeln?

Om det kommer ljud i din MacBook fastn du har en 3,5mm-plugg instoppad i ljudutgngen r det ngot galet. Det ska finnas en liten brytare inne i ljudutgngen som trycks in av kontakten och som bryter ljudet till de interna hgtalarna.
Ser sladden normal ut? Har du provat med en annan dator eller med en annan ljudsladd?

Allts, ja.. Som jag skrev s nr jag kopplar den till en mina andra datorhgtalare s kommer ljudet frn de externa hgtalarna istllet fr datorn (med samma sladd/kabel).
Citera
2009-01-10, 03:12
Medlem
Superganjas avatar
Har gjort p exakt samma stt sjlv (dock med DVI-ut -> VGA/HDMI frn min MBP) och det har fungerat jtte bra (med 2st olika TV-apparater).
Lter kanske idiotiskt men om det fortfarande kommer ljud frn datorns interna hgtalare nr du har kopplat in sladden i datorn s lter det som att ud har kopplat in den i fel uttag, typ mic-uttaget, fr r en sladd kopplad i datorns ljud-ut s ska det inte kunna komma ngot ljud ur datorns hgtalare (som ngon annan redan har nmnt).

Prova att nr du har kopplat in ljud-sladden mellan datorn och TVn att g in i system preferences och in i ljud och kolla s att output har ndrat om sig till "Headphones - Built-in Output" och inte lngre str p "Internal Speakers".

Personligen s har jag ett 5.1 sys. inkopplat till datorn och DVI -> HDMI till TVn.
Citera
2009-01-10, 17:45
Medlem
Durkslags avatar
Lter antingen som om du inte har hittat rtt input i TV'ns instllningar. D fr du g igenom dem och leta upp och vlja att ljudet ska komma frn PC-IN istllet fr kanske Scart1.

Sen kan det vara s att det kan fungera bttre med en 3.mm hane till 2 st RCA istllet d de r vanligare att koppla in datorn med. Om du inte hittar ngra instllningar i TVn skulle jag testa med en sn kabel istllet.
Citera
2009-01-10, 23:48
Medlem
flesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Lter antingen som om du inte har hittat rtt input i TV'ns instllningar. D fr du g igenom dem och leta upp och vlja att ljudet ska komma frn PC-IN istllet fr kanske Scart1.

Sen kan det vara s att det kan fungera bttre med en 3.mm hane till 2 st RCA istllet d de r vanligare att koppla in datorn med. Om du inte hittar ngra instllningar i TVn skulle jag testa med en sn kabel istllet.

Har en sdan sladd, ska ta och testa det med. terkommer med resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in