2009-01-08, 21:42
Medlem
Har en gammal labtop med Windows XP Professional.
När jag startar datorn loggar den in som vanligt på det kontot som finns.
Men när man väl kommit in så långt så man ser skrivbordet så kraschar processen "explorer.exe", så man ser varken startmenyn eller ikonerna på skrivbordet, det ända man ser är bakgrundsbilden.

Jag kan fortfarande köra vissa program genom aktivitetshanteraren, men så fort jag försöker starta explorer.exe så kraschar den processen.
Jag hinner se startmenyn och skrivbordsikonerna under några hundradelar, men sedan försvinner de och processen finns inte i listan för aktiva processer.

Någon som vet varför explorer.exe kraschar och vad kan jag göra åt det?
Citera
2009-01-08, 21:47
Medlem
prova att installera om XP om inte det funkar gissar jag på att minnet är kasst??

hur gammal är datorn ?
Citera
2009-01-08, 22:05
Medlem
Datorn är 6-7 år gammal, så det är inte den senaste direkt!
Datan har ingen cd-läsare, men kopplade in en extern men av någon anledning kunde den inte läsa skivan.
Skulle man kunna lägga in filerna som ligger på xp-skivan på ett usb minne och starta datan från det?
Citera
2009-01-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spattmupp
Datorn är 6-7 år gammal, så det är inte den senaste direkt!
Datan har ingen cd-läsare, men kopplade in en extern men av någon anledning kunde den inte läsa skivan.
Skulle man kunna lägga in filerna som ligger på xp-skivan på ett usb minne och starta datan från det?

kan funka?! dock aldrig provat själv..testa så får du se men det verkar som du har för lite minne i datorn..men jag har ingen aning om vad det är för hårdvara så det blir lite svårt att svara exakt

edit: Du har väl ställt in i bios att cd ska starta från den externa cd enheten
Senast redigerad av MaxMartin 2009-01-08 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in