• 1
  • 2
2009-01-08, 21:06
Medlem
efter att ha fått virus i datorn idag, så skulle jag starta om den efter att norton hade behandlat viruset... Problemet är att vid uppstart så hinner man knappt logga in o se en skymt av skrivbordet före datorn stängs ner o man får ett bluescreen meddelande som lyder såhär fast på svenska:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damaged to you computer.

If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. If a driver is identified in the Stop message, disable the driver or check with the manufacturer for driver updates. Try changing video adapaters.

Check with your hardware vendor for an Bios updates. Disable BIOS memory otpions such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your compure, press F8 to select Advanced Startup options, and then select Safe Mode.

Technical information:

*** Stop: 0x0000008E (0xC0000005 , 0xEE9E5B3A ,0xB7F1A728 , 0X00000000)

Beginning dump of p hysical memory
p hysical memory dump complete
Contact your system admin. Or technical support group for further assistance..

Någon vänlig själ som har ngn aning om vad man ska göra?
Senast redigerad av il ducce 2009-01-08 kl. 21:10.
Citera
2009-01-08, 21:17
Medlem
Aolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av il ducce

...

If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your compure, press F8 to select Advanced Startup options, and then select Safe Mode.

..

Någon vänlig själ som har ngn aning om vad man ska göra?

Har du provat att följa instruktionen (RTFM).
Vad händer när du startar i safe-mode
Citera
2009-01-08, 21:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Starta datorn i felsäkert läge och gör en systemåterställning till ett datum innan viruset tog överhanden...
Citera
2009-01-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aoli
Har du provat att följa instruktionen (RTFM).
Vad händer när du startar i safe-mode

Jag har testat o starta i felsäkert läge o det funkar, jag har kopierat över lite grejer på usb.. o raderat lite känsliga grejer ifall den måste på service.. När jag testar o göra systemåterställning i flesäkert läge så kraschar den igen o samma bluescreenmeddelande kommer upp fast med lite tillägg.. testade även o försöka installera en norton web scan men det går inte o få virusuppdateringarna heller..
Citera
2009-01-08, 21:26
Medlem
Aolis avatar
Livet efter en virus attack

Jag fick själv virus på datorn för några månader sedan och var tvungen att installera om Win XP. Sen dess köpte jag ett par feta hårdiskar och kör jag med Goodsync för att backa upp datorn med jämna mellanrum. Goodsync är super. Kostar lite men funkar ypperligt.

Fördelen med ett sync-program som goodsync är att det:
- Kopierar bara det som ändras och kan ta bort filer även på backupen om du tagit bort på orginalet.
- 2 mode: Backup eller sync.
- Du kan pausa ifall kopieringen av 300 gig filmer tar tid.

Skaffa picasa och google webalbum kontot för att lagra bilder ifall du fotar med digitalkamera. En extra backup utanför din kåk är inte så dumt. Det kostar inget och google är generös med utrymme, när man varit medlem ett tag. Det tar en stund att ladda upp all abilder, men sen den löpande uppladdningen är inget problem med picasa.

Givetvis har jag virusprogram, och hade det när jag drabbades men viruset disablade det. Smart virus. Det såg ut att fungera men alla funktioner vad avstängda. F-secure var programmet (det bästa).
Citera
2009-01-08, 21:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag har testat o starta i felsäkert läge o det funkar, jag har kopierat över lite grejer på usb.. o raderat lite känsliga grejer ifall den måste på service.. När jag testar o göra systemåterställning i flesäkert läge så kraschar den igen o samma bluescreenmeddelande kommer upp fast med lite tillägg.. testade även o försöka installera en norton web scan men det går inte o få virusuppdateringarna heller..
Om datorn fungerar i felsäkert läge prova att avinstallera drivrutinen för grafikkortet och starta om och se om det hjälper...
Senast redigerad av kimdah2002 2009-01-08 kl. 21:30.
Citera
2009-01-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om datorn fungerar i felsäkert läge prova att avinstallera drivrutinen för grafikkortet och starta om och se om det hjälper...

Hur avinstallerar man det då?o hur får man tillbaka det om man avinstallerar det .. Måste erkänna att mina färdigheter är begränsade på det här området o det gäller även att rota runt i registret
Citera
2009-01-09, 00:20
Medlem
927s avatar
i mappen windows finns det en mapp som heter minidump, i den finns en eller flera dmp filer. skicka upp den senaste hit och posta länken som visas efter uppladdningen, här.

http://fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload
Citera
2009-01-09, 00:30
Medlem
dobbelinas avatar
Om datorn startar i safemode betyder det att något utav dina startup
program/items är ansvarig för felet.

När du är i safemode skriv msconfig i kör rutan och tryck enter.

Bocka ifrån allt som med stor sannolikhet är/kan vara ansvarigt och starta om i "normalt läge".
Funkar det så använd uteslutnings metoden för att hitta den felande länken och gör dig av med den, alternativt uppdatera.
Tips att bocka av skulle kunna vara:
grafik driver, allt som har med antivirus att göra inklusive service/s

Fördelen med att använda ovanstående teknik är att ingenting behöver avinstalleras i onödan.
Det gäller bara att hitta den felande länken
Senast redigerad av dobbelina 2009-01-09 kl. 00:33.
Citera
2009-01-09, 00:53
Medlem
jag provade att ladda upp den men jag har ingen aning om det gick rätt till.. eller vart den tog vägen. o ngn länk såg ja inte till efteråt. om det inte var den här du mena:
C:\Users\Windows\Desktop\Mini010909-02.dmp

Citat:
Ursprungligen postat av 927
i mappen windows finns det en mapp som heter minidump, i den finns en eller flera dmp filer. skicka upp den senaste hit och posta länken som visas efter uppladdningen, här.

http://fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload
Citera
2009-01-09, 02:15
Medlem
927s avatar
Citat:
jag provade att ladda upp den men jag har ingen aning om det gick rätt till.. eller vart den tog vägen. o ngn länk såg ja inte till efteråt. om det inte var den här du mena:
C:\Users\Windows\Desktop\Mini010909-02.dmp

ja det är nog den fast en normal sökväg ser ut så här
C:\Windows\Minidump\xxxxxxxxxxx.dmp

verkar va nåt fel på fuskbuggsidan, den här funkar
http://www.speedyshare.com/
Citera
2009-01-09, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
ja det är nog den fast en normal sökväg ser ut så här
C:\Windows\Minidump\xxxxxxxxxxx.dmp