Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-03-14, 15:32
  #85
Avstängd
Taffs avatar
En man som bör veta är Bear Grylls... Han sa i ett program att man bör backa långsamt, men om björnen kommer emot en, så kan man slänga sin jacka eller ryggsäck. Då kommer björnen att för några minuter nosa och intressera sig för det i stället.

Då får man lite tid att ta sig i säkerhet.
Citera
2015-03-14, 16:52
  #86
Avstängd
Plaguetongues avatar
håll dig lugn och backa, såvida du inte står mellan en björnhona och dess unge så kan du högst troligen skrämma bort den. Björnar är även väldigt skygga så du har antagligen skrämt iväg den långt innan du ens fattar att den var där, det ska till att du smyger dig på den om du ens ska se den, det räcker att du går i medvind för att skrämma dom.

förresten är inte björnar så farliga som du tror, älgar är betydligt farligare och dessutom aggressivare
Citera
2015-05-20, 18:32
  #87
Medlem
Alplandskaps avatar
Du gör en Ralph Macchio och kör en trana, så klart.

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyhet...n-till-attack/

(Jag tycker att det här talar för mitt jacktrick tidigare i tråden.)

/Alplandskap
Citera
2015-05-22, 13:14
  #88
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Du gör en Ralph Macchio och kör en trana, så klart.

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyhet...n-till-attack/

(Jag tycker att det här talar för mitt jacktrick tidigare i tråden.)

/Alplandskap

Alltså, det björnen gör är en skenattack. Med det menas att björnen ändå hade avbrutit.
Citera
2018-09-01, 15:32
  #89
Medlem
Europes avatar
Jag skulle försöka blåsa björnen på magen, ni vet, så att det låter som när någon pruttar. En 'magprutt', antar jag... Det brukar göra min tik helt vild och att hon försöker slita sig loss från mig (hon blir även väldigt uppspelt av det).

Nej, men seriöst skulle jag försöka kroppsspråks- och beteendemässigt övertyga om att jag verkligen inte utgör ett hot, att jag helt enkelt är en skön och laidback lirare som är trevlig att stöta på i skogen. Samt sedan det här:

Citat:
Ursprungligen postat av Dre
I första hand sakta backa undan.
I andra hand spela död.
Aldrig springa, det utlöser jaktinstinkter.

Edit: Sedan kan det finnas en fördel med att gå runt och småsjunga lite när man går i skogen, så att risken är mindre att man råkar överraska en björn. De har väl en hygglig hörsel, däremot har de (har jag för mig) taskig syn. Det är extra bra om man har vinden i ryggen, så att man både hörs och ens lukt sprids lättare framför en (vi människor är ett rätt stinkande djur), men det är så klart svårt att välja vindriktning om man nu ska mot ett bestämt håll. Man ser ofta i naturfilmer m.m. hur björnen ställer sig på bakbenen och vädrar när den råkar få hum om att det finns ett filmteam i närheten, då den försöker lukta och eventuellt se bättre vad det är frågan om.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-09-01 kl. 15:41. Anledning: Edit
Citera
2018-09-01, 15:35
  #90
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Björnen kanske tror det är en middags signal ?
Björnar matas sällan av folk med tutor.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback