• 1
  • 2
2009-01-08, 18:40
Medlem
Capo #3
Am f c g

Och om nån orkar får ni gärna förklara hur man avgör

Jag är rätt lost på muskteori :-)
Citera
2009-01-08, 18:43
Medlem
Sanctuss avatar
Låten går i C-moll, så ett munspel i Eb-dur då.
Citera
2009-01-08, 19:37
Medlem
Richie Apriles avatar
Ta ett kromatiskt så kan du lira allt! Även lira munspel i winnipeg jets...
Citera
2009-01-09, 00:04
Medlem
Det Sanctus säger stämmer.
Jag kan lite kort dra hur han visste det:
I klassisk västerländsk harmonilära benämner man ackordens förhållande till tonarten med romerska siffror, I, ii, iii, IV, V osv; där I är tonikan, IV subdominant och V dominanten. I en tonsamling (el skala) där man avser tonikan till att vara ett dur-ackord kommer följaktligen IV och V också vara i dur, detta för att ters och kvinter i dessa ackord ska hålla sig inom tonsamlingen. Däremot kommer ii (även kallad subdominantparallellen) vara i moll. För att förstå varför kan du titta på vilka toner ii skulle innehålla om den vore i dur. Om tonarten i exemplet är C-dur, skulle ii vara ett D-ackord. D-dur innehåller tonerna D, F# och A. F# ingår inte i en C-durskala och således kan inte ii vara ett durackord. Detta gäller för tre ackord i en given tonart, eftersom varje tonart innehåller tre durtreklanger och tre molltreklanger. I, IV och V är dur i en durskala, och skrivs ofta med stora bokstäver, medan ii, iii och vi är moll. Det sista ackordet, dvs vii, kan inte vara en treklangi en durtonart, eftersom kvinten i det ackordet skulle hamna utanför skalan.
Det samma gäller för låtar i moll, men det blir lite 3 halvtoner förskjutet (eftersom varje durtonart har en mollparallel med en 3 halvtoner lägre grundton). Så nu kan du det, bara å räkna på't själv nästa gång!
Citera
2009-01-09, 17:04
Medlem
PixiePunks avatar
musikteori e ganska så grovt överskattat...att lära sig själv e underskattat

btw heter du bara ljunghusen lr bor du här nere?några låtar man kan få höra kanske?
lirar oxå gura o munspel

Lycka Till
Citera
2009-01-09, 18:53
Medlem
Här har vi årets läxa.. Lära mig musikteori i grund och botten!

Tack så mkt för svaren

Jag heter Ljunghusen i efternamn! Bodde i Skåne förut men i Barsebäck. Åkte ner till Ljunghusen för att ta kort på stadsskylten en gång, hehe ..
Jag har precis köpt min recordingutrustning så jag har tyvär inget att spela upp

Kommer förhoppningsvis en låt om några veckor
Citera
2009-01-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Ta ett kromatiskt så kan du lira allt! Även lira munspel i winnipeg jets...

Ett kromatiskt är ett sånt enormt med en spak på va? Kanske borde investera i ett sånt.. Snarare, i will
Citera
2009-01-09, 20:06
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljunghusen
Ett kromatiskt är ett sånt enormt med en spak på va? Kanske borde investera i ett sånt.. Snarare, i will
Kromatiska spel är skojiga men komplettera med vanliga små bluesmunspel, de är lite svårare att spela fel på...
Citera
2009-01-10, 03:18
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylnegzmieer
Det Sanctus säger stämmer.
Jag kan lite kort dra hur han visste det:
I klassisk västerländsk harmonilära benämner man ackordens förhållande till tonarten med romerska siffror, I, ii, iii, IV, V osv; där I är tonikan, IV subdominant och V dominanten. I en tonsamling (el skala) där man avser tonikan till att vara ett dur-ackord kommer följaktligen IV och V också vara i dur, detta för att ters och kvinter i dessa ackord ska hålla sig inom tonsamlingen. Däremot kommer ii (även kallad subdominantparallellen) vara i moll. För att förstå varför kan du titta på vilka toner ii skulle innehålla om den vore i dur. Om tonarten i exemplet är C-dur, skulle ii vara ett D-ackord. D-dur innehåller tonerna D, F# och A. F# ingår inte i en C-durskala och således kan inte ii vara ett durackord. Detta gäller för tre ackord i en given tonart, eftersom varje tonart innehåller tre durtreklanger och tre molltreklanger. I, IV och V är dur i en durskala, och skrivs ofta med stora bokstäver, medan ii, iii och vi är moll. Det sista ackordet, dvs vii, kan inte vara en treklangi en durtonart, eftersom kvinten i det ackordet skulle hamna utanför skalan.
Det samma gäller för låtar i moll, men det blir lite 3 halvtoner förskjutet (eftersom varje durtonart har en mollparallel med en 3 halvtoner lägre grundton). Så nu kan du det, bara å räkna på't själv nästa gång!

Ser ut att stämma förutom att det inte heter "västerländsk klassisk harmonilära" utan att det heter "steganalys" och härstammar från USA.

Harmonilära är dessutom ett samlingsnamn för allt som har med harmonik att göra, den benämningen du var ute efter är "västerländsk klassisk funktionsanalys" vilket är Tonika, Subdominant, Dominant, paraleller, medianter, etc. (vilket det nu inte var, utan det var steganalys du illustrerade).

Det kallas förövrigt "tonmaterial" och inte tonsamling och Moll/Dur med stora/små bokstäver är gamla sättet att skriva i funktionsanalys och bör ICKE propageras eftersom det är på väg att dö ut.

Sista ackordet (VII) kallas ofullständigt dominant i klassisk funktionsanalys eftersom man ser det som ett dominant 7 utan grundton med tersen i basen och illustreras med D med strecköver och en 3:a under D:et. I afrogenren ses det emellertid som ett VIIm(b5), men förekommer i princip aldrig utan sin egen 7:e ton, dvs tonen A.

En nörd slår en annan på fingrarna
Citera
2009-01-10, 03:20
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixiePunk
musikteori e ganska så grovt överskattat...att lära sig själv e underskattat

En mycket vanligt kommentar från folk som inte kan musikteori. Ungefär lika rationellt som att säga att läkare inte behöver lära sig medicinska termer, utan det räcker utmärkt med att blanda preparat i sin källare.
Citera
2009-01-10, 07:50
Bannlyst
Man behöver inte veta teorin bakom musiken, även om det förvisso är bra att kunna. Fast, det är väl lite beroende på hur man närmat sig musiken. En kille/tjej som av nyfikenhet börjat plinka på gitarr, eller en person som av föräldrarna blivit tillsagd att börja spela piano med tillhörande teorilektioner.

Vem är den främsta musikern? Jag lutar åt det förstnämnda
Citera
2009-01-10, 13:39
Medlem
Kingen_kings avatar
Varför inte rent av köpa ett mollstämt munspel? Skitkul att spela på! Lee Oskar tillverkar i alla tonarter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in