• 6
  • 7
2009-01-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kolla vilket IP du får när du kör DHCP.

Om du får samma ip som du får när du går in här: www.myip.dk
Då har du bryggat läge och då kanske du bara får 1 IP-adress från din ISP.

Lösning: Sätt routern i DHCP-läge.

Annars om det är ett lokalt IP låter det väldigt konstigt.

Testa köra med ethernet-kabel till en av datorerna och trådlöst till den andra.
Växla sedan och kolla om det blir samma sak.

Kolla också om du har skrivit in samma IP på båda, den borde väl klaga på samma IP då, kanske.

Skriv vilka IP:n du får på respektive dator.

Yes, jag får samma adress. Hur sätter jag routern i DHCP-läge? Vet inte riktigt hur man gör. Jag testade även att gå in på "fildelning" och dela Internet. Vare sig min eller den andra datorn ville fungera.
Tack på förhand.
Citera
2009-01-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Menar du inställningen under Trådlösa Alternativ?

Vet inte riktigt vad den gör, men låt den stå på USA. Det fungerar lika bra ändå.

Det beroende på vilket land den står på så kan man inte vara på alla kanaler, t.ex i US country code så fungerar inte channel 12 å 13 :P
Citera
2009-01-30, 16:40
Medlem
OP vad har du för router? =)
Citera
2009-01-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
OP vad har du för router? =)

Inteno x5258-P2
Citera
2009-01-31, 16:38
Medlem
Ztrikes avatar
har läst igenom denna tråd och har väl ett liknande problem, sitter på grannens ÖPPNA nätverk, och det har fungerat fint i alla dessa dagar men nu på sistone blir jag bara uppkopplad mot nätverket utan tillgång till internet... fast jag ser att paket fortfarande skickas med jämna mellanrum...

Vad bör man göra, förutom att knacka på hos grannen..?
Citera
2009-02-03, 22:32
Medlem
Ztrikes avatar
folk - svara!!!!
Citera
2009-02-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztrike
har läst igenom denna tråd och har väl ett liknande problem, sitter på grannens ÖPPNA nätverk, och det har fungerat fint i alla dessa dagar men nu på sistone blir jag bara uppkopplad mot nätverket utan tillgång till internet... fast jag ser att paket fortfarande skickas med jämna mellanrum...

Vad bör man göra, förutom att knacka på hos grannen..?

Vad har du för dator, specs, vad är det för slags nätverk? Vilken router är det som nätverket hostas på?

Skulle vara grymmt om du kan ge lite mer info, gärna så en 5åring kan förstå jag är lite dum ibland

Spruttis, ska se om jag kan kika lite om routern... inte så hajj på den men ska kika runt lite =)
Citera
2009-02-04, 09:55
Medlem
Spruttis:

Citat:
PonGot!!

Portarna är låsta i denna router. Ftp-klient använder väl port 20 eller 21.
Active mode. Denna router är inget för dig. Tror jag.

Hittade detta på nätet:

Xavi5258 är visserliggen en fullt fungerande Router men de som delas ut av ISP's tex BBB och Glocalnet är låsta och i bryggat läge. Man kan inte använda de inbyggda Routerfunktionerna vilket verkligen suger!

Source:
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=63592

OM det nu är så att den står i bryggat läge, så kommer du inte kunna andvända den routern att ha två datorer på trådlöst, däremot om du har en annan router som du kopplar via denna kan du slå igång ett DHCP-Routing protokoll och få internet på flera datorer, inte så konstigt faktist.

Prova disconnecta din vanliga dator, powercycla modemet (stänga av det i 20min eller så med alla elsladdar osv utdragna) sen dra igång din äldre dator och ansluta trådlöst, fungerar internet då så har vi hittat problemet
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in