Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-08, 17:30
Medlem
I huset fungerar internet till alla andra datorer förutom min. Att det skulle vara fel på kabeln eller router/modem är uteslutet. Vad är det som hänt min stackars MacBook? Internet är helt dött och antingen beror det på att porten är trasig eller så är det något "i datorn". Jag har inte pilat på några nätverksinställningar och diagnosen hjälpte inte alls.

Snälla hjälp mig, är trött på att sitta på iBook och se min fina dator inte fungera. Snabba svar om vad jag kan göra för att förändra läget skulle uppskattas otroligt mycket!
Citera
2009-01-08, 18:43
Medlem
Nu tvingas jag blåsa disken.
Ett tips inom 5 min skulle dock kunna ändra det.
Citera
2009-01-08, 18:50
Medlem
du gör helt rätt!
Citera
2009-01-08, 21:03
Medlem
smurfehs avatar
Är du helt bränd? Blåste du disken för att ditt internet inte fungerade?
Citera
2009-01-08, 21:08
Medlem
Are-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
I huset fungerar internet till alla andra datorer förutom min. Att det skulle vara fel på kabeln eller router/modem är uteslutet. Vad är det som hänt min stackars MacBook? Internet är helt dött och antingen beror det på att porten är trasig eller så är det något "i datorn". Jag har inte pilat på några nätverksinställningar och diagnosen hjälpte inte alls.

Snälla hjälp mig, är trött på att sitta på iBook och se min fina dator inte fungera. Snabba svar om vad jag kan göra för att förändra läget skulle uppskattas otroligt mycket!

Det är en MacBook, där är felet.
Citera
2009-01-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Är du helt bränd? Blåste du disken för att ditt internet inte fungerade?

Jag kan inte speciellt mycket om detta. Om du hade hjälpt mig eller hållit käften så hade du gjort mig en tjänst. Ge mig något konstruktivt jag kan göra då istället?
Citera
2009-01-09, 11:18
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Jag kan inte speciellt mycket om detta. Om du hade hjälpt mig eller hållit käften så hade du gjort mig en tjänst. Ge mig något konstruktivt jag kan göra då istället?

Fine.

Vad får du för IP? Ev. Provat förnya DHCP?

Prova annan användare.
Ny nätverksplats
Ändra tjänstordning.
Prova från installationsskivan, se om du ev. får ip/kan pinga.
Prova annat nätverk.

Nu har du lite att prova, om du inte vet hur du gör detta så får du använda dig av google.

Puss.
Citera
2009-01-09, 13:10
Medlem
flipper1446s avatar
Stänga av IPv6 kan också vara en bra idé.
Citera
2009-01-09, 13:18
Medlem
Får inte ens någon IP-adress. Tack för tipsen men ingenting verkar hjälpa. Idag ska jag köpa en "USB-nätverkskabel" och testa det istället. Fattar inte vad som hänt, allt har fungerat felfritt i 1 år och sedan la det bara ner utan några varningar. Uppdaterar sen hur det gått om ni vill veta..

Tack.
Citera
2009-01-09, 15:05
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla modemet/routern då.

Gör en reset och ställ in den, kolla om den får ett IP från "väggen".

Om du inte får det så är det inget fel på din MacBook utan på modemet/routern alt. din ISP.
Citera
2009-01-09, 18:33
Medlem
Ztrikes avatar
men helvete har samma problem på min nya aluminium macbook, asså det är airport som krånglar, kollar upp nätverket med n95.an som har tillgång till wifi och där funkar det som det ska men via macbooken så fakkar den upp sig... via ethernet sladd så funkar det dock...

hjälp någon?
Citera
2009-01-09, 19:47
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztrike
men helvete har samma problem på min nya aluminium macbook, asså det är airport som krånglar, kollar upp nätverket med n95.an som har tillgång till wifi och där funkar det som det ska men via macbooken så fakkar den upp sig... via ethernet sladd så funkar det dock...

hjälp någon?

Ok, du får ingen ip eller?

Skrev några rader upp, prova på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in