Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-08, 15:37
  #1
Medlem
Moots avatar
Tjenare!

Startade igår TrueCrypt på en av mina hårddiskar (läs: ej systemdisk). Pausade, stängde av TC samt datorn, för att idag upptäcka att den inte ville starta allt.

Okej, tänkte jag, BIOS har spelat mig spratt innan - bootar manuellt ifrån rätt hårddisk. Jag kommer nu in i GRUB.

Jag installerade Ubuntu på partition 2 på min systemdisk, för ett tag sedan. Då hade jag problem att boota skiten, så jag sket i det. Nu vill dock Grub helt plötsligt boota istället för Windows egna.

Hursomhelst så kommer jag in i GRUB, och väljer att boota Vista. Minns inte till fullo mitt felmeddelande här, men det löd något i stil med att GRUB inte kunde boota filen pga format eller typ. Något sådant, kan återkomma om exakt meddelande.

Detta med bootmgr verkar vara fyllt med hokus pokus, ingen vet något. Har sökt och funnit ett antal trådar som säger i princip noll om detta, kan man inte manuellt bara kopiera en fil? Jag kanske misstag mig.

Vista Ultimate (Genuin. . .), vägrar reparera.
Ska tilläggas att jag just nu befinenr mig i Ubuntu, och jag hatar det. Så datorn startar, bara Vista som inte kan boota.
Citera
2009-01-08, 15:55
  #2
Medlem
kanulas avatar
Prova att göra en reperations installation av Vista!
Citera
2009-01-08, 16:13
  #3
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Prova att göra en reperations installation av Vista!

Tack för det snabba bidraget, kanula, men jag sa att Vista vägrar reparera. Har kört in DVD:n men den kan inget göra.

Invalid execut... format säger den. Både GRUB och GParted (bootcd).

Kan man inte bara skriva tillbaka Windows egna?
Citera
2009-01-08, 19:49
  #4
Medlem
Moots avatar
*Dubbelpost*

Vistas DVD säger:

Root cause found: Boot sector for system disk partition is corrupt.
Repair Action: Boot Sector repair
Result: Failed. Error code = 0x490

Inget mer. Ska det vara så svårt att skriva om en fil?
Citera
2009-01-08, 19:53
  #5
Medlem
Caputskis avatar
Hade en FIXBOOT eller CHKDSK /r kunnat hjälpa?
Citera
2009-01-08, 20:10
  #6
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
Hade en FIXBOOT eller CHKDSK /r kunnat hjälpa?

Bootrec ...
/FixMbr
/FixBoot
/ScanOs (gav 1 träff, G:\Windows .. rätt)
/RebuildBcd (sa åt mig att den inte kunde skriva, disken var korrupt bla bla, men vad vet jag, kanske den ville skriva på X:\ (Vistaskivan, som jag bootar ifrån).

Nu efter att ha lekt med det, så vägrar skiten fortfarande starta. GRUB ger mig inget error, och om jag startar datorn utan att välja disk så står den bara och tuggar på. Så nu verkar det som om att jag har en bootmgr, men den är tom. Typ. Vad vet jag.

Var mer kan man köra? Ska prova checkdisk, om den finns på min DVD villsäga

ADDED:
Chkdisk finns inte med på min DVD.

Det verkar, säger jag som oerfaren, att min DVD vill skriva mbr på min krypterade disk. Detta skulle klart sätta käppar i hjulet eftersom att TrueCrypt dödade min MBR. Dock förstår jag inte varför vista skulle vilja lägga sin MBR på en helt annan disk. Oh, well.
Kan inte skriva en ny MBR via Bootrec.exe iaf.

Förslag?
__________________
Senast redigerad av Moot 2009-01-08 kl. 20:23.
Citera
2009-01-08, 21:17
  #7
Medlem
Moots avatar
Får inte ändra mitt inlägg, så post så att ingen grver ner sig ännu mer i detta.

PROBLEMET LÖST

Kopplade ur två diskar, varav en var den jag höll på att kryptera. In med DVD'n, den hittade själv min Vistainstallation, sen fixade den allt. Krävdes dock fyra reboot's, men nu går det som smort.

Tack för all hjälp!
Citera
2009-01-08, 21:38
  #8
Medlem
Caputskis avatar
Trevligt att problemet är löst..men borde inte chkdsk gå oavsett skiva eller windows ? Fått för mej det. Och fick även för mej att man inte skrev / före FIXBOOT
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback