2009-01-08, 11:46
Medlem
<Notera att jag inte är extremt datorkunnig, så ha lite överseende med detta, tack>

Jag fick då ett nytt grafikkort i julklapp, som dock än inte fungerar som det ska. I samband med detta nya grafikkort införskaffade jag mig ett nytt chassi som krävdes för extra plats för ett nytt nätaggregat för extra strömförsörjning då mitt gamla chassi inte hade tillräckligt med plats för detta. Efter att ha installerat allt i det nya chassit tänkte jag prova på att spela lite för att se att allting fungerade som det skulle.

Det fungerade väldigt bra i ungefär 30 minuter, men sedan började det komma upp en massa röda prickar mitt i skärmen.

Detta utvecklas dock och det blir allt värre och värre, till slut stängs skärmen av och jag tvingas starta om datorn <med power knappen>. Datorn vill inte starta när jag sedan försöker starta den, utan jag måste vänta ungefär tio minuter. Efter dessa tio minuter startas datorn upp igen och jag får meddelandet:

"'Overclocking failed! Please enter setup to reconfigure your system.
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue'"

Vad jag vet så har jag inte ändrat någonting i BIOS eller liknande, grafikkortet i sig är inte heller varmt och allting verkar vara som det ska. Om jag trycker på F2 kommer jag sedan in på datorn igen, allting fungerar som det ska i ungefär 30 minuter och sedan händer samma sak igen.

Använder mig utav XP Professional Service pack 3.
Nätagget : 740v
Det nya grafik kortet som jag fått är:
Asus Radeon HD 4870 512MB GDDR5
< http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361773 >

Väldigt tacksam för svar, skriv gärna också om jag har missat att skriva in viktig information som ni kan ha nytta av.

/ Rasmus
Citera
2009-01-08, 15:09
Medlem
Gissningsvis förhåller det sig så att ditt grafikkort blir lite för varmt, och möjligtvis (via all värme från grafikkortet) andra delar av din dator också. Datorn kraschar så hårt att du inte ens får en BSOD, utan får våldsstänga av via powerknappen. Detta förvirrar BIOS som tror att du har misslyckats med ett överklockningsförsök, därav "Press F1" bla bla.
Prova att ställa lådan lite mer fritt, ta av sidan, ställ en bordsfläkt som blåser i/på den osv. Försvinner problemen, så handlar det om överhettning.
Man kan manipulera fläkten på grafikkortet i AtiTool (http://www.techpowerup.com/atitool/), men jag har inte pillat med ATI-kort på ett tag, så jag kan inte ge dig närmare anvisningar.
Det du kan göra, som möjligtvis snabbar på processen mellan krascherna (tills du hittat lösningen) är att dra ur sladden ur väggen. Har du ett ASUS-moderkort, så "resettar" det sig efter typ 10 sek vid sådant förfarande.

Edit
Vad har du för datorlåda förresten?

/Hast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in