Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Jag funderar fortfarande på hur de lägger upp videovisningen på ett sådant sätt att de inte riskerar att en deltagare vars film inte visats blir eliminerad. Risken är såklart mindre nu, när de hunnit visa fyra filmer före första deltagaren ryker, men risken finns ju ändå.
Tycker formatet är lite tristare när de delat upp mästarna i två grupper. Undrar vad motiveringen är, intimare och större chans att lära känna alla deltagare? Planerings-mässigt för deltagarna (andra gruppen behöver väl vara på plats ca 4-5 dagar färre totalt sett gissar jag).
Sist men inte minst är det psykologiska spelet kring nattduellen roligt. De flesta deltagare väljer troligen den motståndare de tror de har bäst chans att slå oavsett vad de säger. Men de kan inte vara för ärliga med det eftersom de får medtävlare och tittarna emot sig om de säger det rakt ut. Säg att Jörgen hade hamnat sist och sen väljer han hon som åkte med motiveringen att "jag tror hon är sämst", då hade han blivit the bad guy.
Nu vann ju Forsberg immuniteten och det är han som gör programmet - men jag hade ändå haft en viss respekt för den deltagare som valt att möta Foppa i en nattduell i första programmet. Snacka om att göra sig impopulär bland alla, hade krävts stake.
Kul med ett lite längre och mer analytiskt inlägg.
Vad gäller videovisningen så visar de nog samtliga deltagares videor, alltså för deltagarna, innan någon riskerar att slås ut. Då har alltså samtliga deltagare fått se varandras videor.
Däremot så presenterar man det hela på ett annat sätt för oss tittare, dvs man "håller" på ett par av videorna. Man ser helt enkelt till att vänta med att visa oss videorna med just de deltagare som kommer bli kvar. Det är åtminstone min gissning.
Således kunde man ha få känn att Foppa, vars video inte visats för oss tittare, skulle klara sig kvar. Hm, och Jihde är väl - om jag inte minns fel - den andra vars video inte visats ännu för oss tittare.
Vad gäller att göra sig impopulär hos tittarna så har jag för mig att just det hänt under tidigare säsonger. Den som valt kan ha valt den som inte kommit näst sist (som idag, fast idag var skillnaden inte så stor mellan 5:an och 4:an), vilket kan ha varit någon som presterat bra och som varit populär hos tittarna.
--
Vill även flika in att det är toppen att få se såpass olika idrotter presenteras. Jättebra att inte bara fotboll och ishockey, utan även mindre sporter som orientering ges plats. Sen kan var och en bedöma hur väl man tycker var och en presterar i själva tävlingarna.