2016-03-13, 21:52
Medlem
Autoziones avatar
Fy satan vad menlöst det här programmet har blivit. Mästarnas mästare skall det vara och så får man se när de simmar 25 meter under vattnet som man gjorde när man gick i mellanstadiet
Huset ser också rejält mycket tattigare ut än vad de gjorde de första säsongerna. Det märks att SVT inte längre ser detta som något att lägga pengarna på, allt går väl till musikbudgeten.
Citera
2016-03-13, 23:12
Medlem
EnLitenFryss avatar
Forsberg är den som gör den här säsongen så långt. Utöver hans fantastiska bedrifter i en ishockeyrink är han så otroligt tilltalande som person. Ödmjuk, lågmäld, självkritisk, extremt taktisk och med en vinnarskalle utan dess like. Surade till och med över en förlust i sten sax påse om bästa rummet, men var inte småaktig nog att ta tillbaka det fast han tog 5 bollar av Jörgen i pingis. Vem kan ogilla Forsberg?

Apropå rum motiverades det väl aldrig riktigt varför killarna fick gå upp och tjejerna ner, där de dessutom behövde dela på ett sovrum?

Jag funderar fortfarande på hur de lägger upp videovisningen på ett sådant sätt att de inte riskerar att en deltagare vars film inte visats blir eliminerad. Risken är såklart mindre nu, när de hunnit visa fyra filmer före första deltagaren ryker, men risken finns ju ändå.

Tycker formatet är lite tristare när de delat upp mästarna i två grupper. Undrar vad motiveringen är, intimare och större chans att lära känna alla deltagare? Planerings-mässigt för deltagarna (andra gruppen behöver väl vara på plats ca 4-5 dagar färre totalt sett gissar jag).

Sist men inte minst är det psykologiska spelet kring nattduellen roligt. De flesta deltagare väljer troligen den motståndare de tror de har bäst chans att slå oavsett vad de säger. Men de kan inte vara för ärliga med det eftersom de får medtävlare och tittarna emot sig om de säger det rakt ut. Säg att Jörgen hade hamnat sist och sen väljer han hon som åkte med motiveringen att "jag tror hon är sämst", då hade han blivit the bad guy.

Nu vann ju Forsberg immuniteten och det är han som gör programmet - men jag hade ändå haft en viss respekt för den deltagare som valt att möta Foppa i en nattduell i första programmet. Snacka om att göra sig impopulär bland alla, hade krävts stake.
Citera
2016-03-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag funderar fortfarande på hur de lägger upp videovisningen på ett sådant sätt att de inte riskerar att en deltagare vars film inte visats blir eliminerad. Risken är såklart mindre nu, när de hunnit visa fyra filmer före första deltagaren ryker, men risken finns ju ändå.

Tycker formatet är lite tristare när de delat upp mästarna i två grupper. Undrar vad motiveringen är, intimare och större chans att lära känna alla deltagare? Planerings-mässigt för deltagarna (andra gruppen behöver väl vara på plats ca 4-5 dagar färre totalt sett gissar jag).

Sist men inte minst är det psykologiska spelet kring nattduellen roligt. De flesta deltagare väljer troligen den motståndare de tror de har bäst chans att slå oavsett vad de säger. Men de kan inte vara för ärliga med det eftersom de får medtävlare och tittarna emot sig om de säger det rakt ut. Säg att Jörgen hade hamnat sist och sen väljer han hon som åkte med motiveringen att "jag tror hon är sämst", då hade han blivit the bad guy.

Nu vann ju Forsberg immuniteten och det är han som gör programmet - men jag hade ändå haft en viss respekt för den deltagare som valt att möta Foppa i en nattduell i första programmet. Snacka om att göra sig impopulär bland alla, hade krävts stake.

Kul med ett lite längre och mer analytiskt inlägg.

Vad gäller videovisningen så visar de nog samtliga deltagares videor, alltså för deltagarna, innan någon riskerar att slås ut. Då har alltså samtliga deltagare fått se varandras videor.
Däremot så presenterar man det hela på ett annat sätt för oss tittare, dvs man "håller" på ett par av videorna. Man ser helt enkelt till att vänta med att visa oss videorna med just de deltagare som kommer bli kvar. Det är åtminstone min gissning.
Således kunde man ha få känn att Foppa, vars video inte visats för oss tittare, skulle klara sig kvar. Hm, och Jihde är väl - om jag inte minns fel - den andra vars video inte visats ännu för oss tittare.

Vad gäller att göra sig impopulär hos tittarna så har jag för mig att just det hänt under tidigare säsonger. Den som valt kan ha valt den som inte kommit näst sist (som idag, fast idag var skillnaden inte så stor mellan 5:an och 4:an), vilket kan ha varit någon som presterat bra och som varit populär hos tittarna.

--

Vill även flika in att det är toppen att få se såpass olika idrotter presenteras. Jättebra att inte bara fotboll och ishockey, utan även mindre sporter som orientering ges plats. Sen kan var och en bedöma hur väl man tycker var och en presterar i själva tävlingarna.
Citera
2016-03-14, 00:28
Medlem
PingPongZongs avatar
videovisningen så kan det hända att någon som inte fått sin video visad slås ut i nattduell. George Scott boxaren åkte ju ut innan hans video visats. Därför fick han komma till huset dagen efter för att vara med när videon visas. Men efter det åkte han hem.
Citera
2016-03-14, 00:35
Medlem
Jag är väldigt förvånad över hur stor skillnad det är mellan sporterna när det kommer till hur långt tid det krävs för att bli bra. Caroline Ek hade bara tränat 8 månader när hon blev uttagen till VM och Karolina Højsgaard ägde sönder totalt året efter hon varit mammaledig. Det skulle knappast hända i större idrotter. Det är jättekul att MM presenterar olika idrotter, men det är ju en viss kvalitésskillnad mellan Foppa och Karolina, om man säger så. Men det blir väl knappast värre än när Anette Norberg var med i MM och körde WO på hälften av tävlingarna. Jag tror att min otränade morsa skulle prestera bättre.

Samtidigt är det väl så att MM är just ett underhållningsprogram och man kanske inte ska lägga alltför stor vikt vid vad de olika mästarna presterar. Den stora majoriteten av deltagarna tränar knappast inför MM och presterar därför lika dåligt som vilken annan Svensson som helst.

Vore kul att ha en säsong med riktiga mästare: Zlatan, Foppa, Stenmark, Björn Borg, Klûft, Gunde Svan etc. Det hade nog gjort TV
Citera
2016-03-14, 01:28
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Jag är väldigt förvånad över hur stor skillnad det är mellan sporterna när det kommer till hur långt tid det krävs för att bli bra. Caroline Ek hade bara tränat 8 månader när hon blev uttagen till VM och Karolina Højsgaard ägde sönder totalt året efter hon varit mammaledig. Det skulle knappast hända i större idrotter. Det är jättekul att MM presenterar olika idrotter, men det är ju en viss kvalitésskillnad mellan Foppa och Karolina, om man säger så. Men det blir väl knappast värre än när Anette Norberg var med i MM och körde WO på hälften av tävlingarna. Jag tror att min otränade morsa skulle prestera bättre.

Samtidigt är det väl så att MM är just ett underhållningsprogram och man kanske inte ska lägga alltför stor vikt vid vad de olika mästarna presterar. Den stora majoriteten av deltagarna tränar knappast inför MM och presterar därför lika dåligt som vilken annan Svensson som helst.

Vore kul att ha en säsong med riktiga mästare: Zlatan, Foppa, Stenmark, Björn Borg, Klûft, Gunde Svan etc. Det hade nog gjort TV

Är väl inget att ´vara förvånad över? Du skriver ju själv att det är en liten sport bland tjejer. Kvinnlig kampsport överhuvudtaget är lååångt ifrån den manliga när det gäller konkurrens. Kolla boxningen där det finns på gränsen till gamla kärringar som kan bli världsmästare efter några års träning. En kvinna med rätt gener och inställning kommer antagligen krossa dom flesta kvinnliga fighters efter lite träning.

All kvinnoidrott är ljusår från den manliga. Finns heller inte pengar i kvinnoidrotten på samma sätt.

Anette Norberg var ju nära döden i cancer månaderna innan MM. Men hon ställde upp. Gunde som du nämnde skulle ju vara med men vart sjuk och kommer nog aldrig vara med nu.

Zlatan får inte vara med då han inte avslutat sin karriär. Men när han gjort det får han vara med. Får väl se om han är med snart eller om +20år? Är en otrolig fördel att vara med tidigt efter sin karriär då MÅNGA idrottsmän slutar träna helt efteråt. Björn Borg vore kul att se, tror han skulle göra dig besviken då han fyller 60år nästa år och nog inte tränar speciellt mkt.
Citera
2016-03-14, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Är väl inget att ´vara förvånad över? Du skriver ju själv att det är en liten sport bland tjejer. Kvinnlig kampsport överhuvudtaget är lååångt ifrån den manliga när det gäller konkurrens. Kolla boxningen där det finns på gränsen till gamla kärringar som kan bli världsmästare efter några års träning. En kvinna med rätt gener och inställning kommer antagligen krossa dom flesta kvinnliga fighters efter lite träning.

All kvinnoidrott är ljusår från den manliga. Finns heller inte pengar i kvinnoidrotten på samma sätt.

Anette Norberg var ju nära döden i cancer månaderna innan MM. Men hon ställde upp. Gunde som du nämnde skulle ju vara med men vart sjuk och kommer nog aldrig vara med nu.

Zlatan får inte vara med då han inte avslutat sin karriär. Men när han gjort det får han vara med. Får väl se om han är med snart eller om +20år? Är en otrolig fördel att vara med tidigt efter sin karriär då MÅNGA idrottsmän slutar träna helt efteråt. Björn Borg vore kul att se, tror han skulle göra dig besviken då han fyller 60år nästa år och nog inte tränar speciellt mkt.

Zlatan kommer aldrig ställa upp i Mästarnas Mästare. Det kan jag garantera dig.
Citera
2016-03-14, 03:45
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Märktes vem som hållit på med en riktig sport och inte om man säger så.
En orienterar i detta fallet har stabila fotleder tack vare det ojämna före som finns i skogen, och borde därav klara av att så läng utan att få kramp.
En fotbollsplan är ju som bekant platt. Så det bevisar inte alls ''vem som hållit på med en riktig sport och inte''
Citera
2016-03-14, 03:50
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lianinho
Fantastisk kvalité på straffarna under Hanna Marklunds flashback-video...
Filmerna överlag detta avsnitt kändes väldigt.. ''B-iga''.
Citera
2016-03-14, 04:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Zlatan kommer aldrig ställa upp i Mästarnas Mästare. Det kan jag garantera dig.
Ge Zlatan 10-15 år utanför strålkastarna så kommer han garanterat tacka ja.
Citera
2016-03-14, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Forsberg är den som gör den här säsongen så långt. Utöver hans fantastiska bedrifter i en ishockeyrink är han så otroligt tilltalande som person. Ödmjuk, lågmäld, självkritisk, extremt taktisk och med en vinnarskalle utan dess like. Surade till och med över en förlust i sten sax påse om bästa rummet, men var inte småaktig nog att ta tillbaka det fast han tog 5 bollar av Jörgen i pingis. Vem kan ogilla Forsberg?

Apropå rum motiverades det väl aldrig riktigt varför killarna fick gå upp och tjejerna ner, där de dessutom behövde dela på ett sovrum?

.

I tidigare säsonger har de löst det genom att om den som är eliminerad ska få sin video spelad så får denne komma tilbaka och spela upp den
Citera
2016-03-14, 06:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Kul med ett lite längre och mer analytiskt inlägg.

Tack! Om jag väl ska skriva något, lika bra att skriva alla tankar tänker jag

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
videovisningen så kan det hända att någon som inte fått sin video visad slås ut i nattduell. George Scott boxaren åkte ju ut innan hans video visats. Därför fick han komma till huset dagen efter för att vara med när videon visas. Men efter det åkte han hem.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
I tidigare säsonger har de löst det genom att om den som är eliminerad ska få sin video spelad så får denne komma tilbaka och spela upp den

Ok, tackar! Hade missat det, då är jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Vad gäller att göra sig impopulär hos tittarna så har jag för mig att just det hänt under tidigare säsonger. Den som valt kan ha valt den som inte kommit näst sist (som idag, fast idag var skillnaden inte så stor mellan 5:an och 4:an), vilket kan ha varit någon som presterat bra och som varit populär hos tittarna.

Ja, det har jag sett. Men jag syftade på att verkligen gå för det stora lejonet i säsongen. Stenmark, Forsberg - i framtiden J-O Waldner, Zlatan (?), Björn Borg osv. Alternativt bara den som ser ut att vara favorit pga inställning och allmän form, typ Elofsson eller Jörgen Jönsson. Ska man väl till nattduell, lika bra att gå för den man ser som ett stort hot? Nattduell är ju hyfsat random ändå tycker jag.

Vad gäller diskussionen om Zlatans eventuella framtida medverkan, så är det en intressant tanke. Å ena sidan tror jag Zlatans ego är alldeles för stort för att utsätta sig för risken att förlora mot någon okänd person från en okänd sport (särskilt en kvinna). Å andra sidan tror jag Zlatans vinnarskalle och taktiska sida skulle passa utmärkt i MM, han skulle säkert prestera bra. Jag tror han kommer ställa upp och jag tror han kommer göra det ganska kort efter avslutad karriär. Av två skäl - han vill vara i hyfsad fysisk form för att maximera chansen att vinna och marknadsföringsskäl. Zlatan har redan nu börjat curla inför en karriär efter fotbollen med att sälja energidryck och parfym och att exponera sig själv och därmed sitt varumärke i ett av Sveriges största underhållningsprogram kommer han hugga på. Sist men inte minst - redan denna säsong ser man ju att Foppa får allt strålkastarljus eftersom han är en så pass mycket större stjärna än sina konkurrenter. En säsong med Zlatan skulle verkligen allt handla om Zlatan, vår förmodat störste idrottare genom tiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in