2013-04-15, 20:10
Medlem
DemiJjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Ursäkta min okunnighet angående Beep- testet. Men vad menas med tex 19,2?. Är det inte typ nivåer man går efter. Typ nivå 1,2,3 osv. Så 19 det är väl nivå 19? Men komma 2 då?

Två streckor avklarade på den 19e nivån. (tror det totalt är 10 streckor på varje nivå)
Citera
2013-04-16, 11:58
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemiJjurgen
Två streckor avklarade på den 19e nivån. (tror det totalt är 10 streckor på varje nivå)

Det är ca 1 minut på varje nivå. Det innebär att högre nivå-desto fler löpningar på respektive nivå.

Och det är bara ytterst seglivade myter att Mild, Ingesson etc klarat beeptestet. Ingen har gjort det.
Citera
2013-04-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danmack
Det är ca 1 minut på varje nivå. Det innebär att högre nivå-desto fler löpningar på respektive nivå.

Och det är bara ytterst seglivade myter att Mild, Ingesson etc klarat beeptestet. Ingen har gjort det.

Elitskidåkare då? Eller springer de aldrig Beep- test?
Citera
2013-04-16, 13:36
Medlem
Esposito1887s avatar
Hade varit mer intressant att se förra gruppen köra beep-test. Helena Jonsson skall ju enligt henne själv springa milen på 38.00 vilket är väldigt bra.

Länge sedan man körde testet nu men kommer ihåg att jag för över tio år sedan i högstadiet låg mellan 12 och 13. De mest otränade (tjockisar, datanördar osv) klev av efter 6-7 har jag för mig....

Skall nog köra ett beep-test någon dag. 15 borde man klara....
Citera
2013-04-16, 15:39
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Elitskidåkare då? Eller springer de aldrig Beep- test?

De har säkert mycket bra resultat, men mot elitlöpare har de ingen chans. Och inte ens de springer hela testet. Av de som provat i alla fall.
Citera
2013-04-16, 18:52
Moderator
Dr Kings avatar
I slutet på denna artikel finns en tabell med alla nivåer i beeptestet inkl. total sträcka man springer på varje nivå och tid man har på sig för resp. nivå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beep_test

Att Mild skulle ha klarat hela beeptestet är givetvis en myt. Däremot tycker jag riktiga världsklasslöpare på 5000 meter av typen Kenenisa Bekele borde klara det sett till den hastighet man måste hålla. Lite svårt att bedöma hur mycket start och stopp i alla vändningar påverkar dock.
Citera
2013-04-16, 22:02
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
I slutet på denna artikel finns en tabell med alla nivåer i beeptestet inkl. total sträcka man springer på varje nivå och tid man har på sig för resp. nivå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beep_test

Att Mild skulle ha klarat hela beeptestet är givetvis en myt. Däremot tycker jag riktiga världsklasslöpare på 5000 meter av typen Kenenisa Bekele borde klara det sett till den hastighet man måste hålla. Lite svårt att bedöma hur mycket start och stopp i alla vändningar påverkar dock.

Det är mycket riktigt vändningarna som är svårigheten. Sett till maxhastigheten klarar Bekele det lätt, men lägg till inbromsning-vändning-acc så blir det i princip omöjligt. Men skulle han grenspeca sig på beeptest skulle han kanske klara det.
Citera
2013-04-16, 22:16
Medlem
Esposito1887s avatar
Hade onekligen var extremt intressant att se ett beep-test med en skara världsatleter från olika sporter/distanser.

Hur hade ställningen blivit mellan Usain Bolt, Mo Farrah, David Rudisha, Bradley Wiggins, Petter Northug, Marit Björgen, Michael Phelps, Messi och Sidney Crosby?
Citera
2013-04-16, 22:37
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esposito1887
Hade onekligen var extremt intressant att se ett beep-test med en skara världsatleter från olika sporter/distanser.

Hur hade ställningen blivit mellan Usain Bolt, Mo Farrah, David Rudisha, Bradley Wiggins, Petter Northug, Marit Björgen, Michael Phelps, Messi och Sidney Crosby?

Jag skulle tippa på följande ordning:

1. David Rudisha (bäst kombination av acceleration, maxhastighet och uthållighet)
2. Mo Farrah (något sämre acc än Rudisha)
3. Bradley Wiggins (grym syreupptagningsförmåga)
4. Petter Northug (också grym syreupptagningsförmåga men lever mycket på teknik i skidor som han inte får nytta av här)
5. Marit Björgen (se Northug)
6. Messi (får vila mycket under en match men det får han inte göra här)
7. Sidney Crosby (van att bara köra hårt 30-50 sekunder och sedan vila ett par minuter)
8. Usain Bolt (detta blir för långt för honom)
9. Michael Phelps (grym simteknik i vattnet men troligen halvkass kondis som löpare)
Citera
2013-04-17, 02:29
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Det är kul att ett program kan samla så olika människor, det var många på den där listan som jag aldrig har hört talas om
Citera
2013-04-17, 08:41
Medlem
Esposito1887s avatar
Citat:

1. David Rudisha (bäst kombination av acceleration, maxhastighet och uthållighet)
2. Mo Farrah (något sämre acc än Rudisha)
3. Bradley Wiggins (grym syreupptagningsförmåga)
4. Petter Northug (också grym syreupptagningsförmåga men lever mycket på teknik i skidor som han inte får nytta av här)
5. Marit Björgen (se Northug)
6. Messi (får vila mycket under en match men det får han inte göra här)
7. Sidney Crosby (van att bara köra hårt 30-50 sekunder och sedan vila ett par minuter)
8. Usain Bolt (detta blir för långt för honom)
9. Michael Phelps (grym simteknik i vattnet men troligen halvkass kondis som löpare)

Det är en mkt bra gissning i mina ögon. Frågan är om inte Messi hade kunnat placera sig något bättre. Fotbollsspelare brukar vara rätt hyfsade på beep-test. Vore även hyperintressant att se hur Bolt hade klarat sig. Han har ju farten och accelerationen men stort frågetecken för flåset. Är det någon som skall fixa att köra hela bandet i världen så borde det vara Rudisha.
Citera
2013-04-17, 22:54
Medlem
Zaxxons avatar
Höll på bli galen på att inte komma på vem Kammerling liknar, det är ju Maria Wetterstrand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in