Citat:
Ursprungligen postat av
jamesdean
[video]
Malou Efter 10: 12-åriga Alicia blev frisk från epilsepsi av medicinsk cannabis. Mamman kanske ni känner igen från denna debattartikeln från ett par år sen:
http://nyheter24.se/debatt/800068-2-mamman-darfor-gav-jag-min-10-ariga-dotter-cannabis
Och så en debattartikel jag knappt orkar länka till för den är så korkad, men...
http://www.dn.se/debatt/repliker/obehaglig-manniskosyn-i-skademinskningspolitiken/
Jag har tagit upp tidigare hur nolltoleransarna verkar ha en ny strategi att anklaga sina motståndare för det de själva sysslar med, och här ser man ytterligare exempel på det. Han anklagar de som vill se skademinimering för att ha en obehaglig människosyn, när "alla" vet att det är folk som honom själv som har den obehagliga människosynen. Han är så hardcore i sin nolltolerans att han till och med argumenterar emot sprutbyte, något som ju tom de politiska partierna accepterat som en bra åtgärd vid det här laget.
Gah, så genomskinligt! Nolltoleransarna har haft sin tid, deras metoder fungerar helt enkelt inte. Spridandet av felaktig information i skolor och massmedia, kriminaliseringen av brukare och den obehagliga människosynen har bara gjort problemen värre. Både ur ett folkhälsoperspektiv och genom ökande kriminalitet.
Det är inte så svårt egentligen; legalisering och statligt monopol på cannabis, sluta jaga brukare (oavsett drog) och lägg intäkterna från "cannabisbolaget" på polisen, framförallt organiserad brottslighet, och missbruksvård. Detta skulle innebära ett dubbelt slag mot organiserad brottslighet eftersom en stor del av deras inkomst skulle försvinna och polisen skulle kunna bekämpa dem mer effektivt med större resurser. Cannabis skulle kunna kvalitetskontrolleras och man får möjlighet att marknadsföra diverse alternativ till rökning för att minimera de negativa hälsoaspekterna.
De som hamnar i missbruksproblem skulle sluta ses som brottslingar och istället mötas av en mer välfinansierad missbruksvård. Avkriminalisering och avstigmatiseringen skulle i min mening också leda till att fler vågade söka hjälp.