2017-03-24, 18:45
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Kul att se att självaste polisen lyfter fram sina egna brister i narkotikafrågan.

Nej det hör inte till vardagen att vi får läsa. Jag har fått intrycket att det inte är särskilt högt i tak när det gäller avvikande åsikter inom den myndigheten? Ännu underligare ändå att dom ska blanda sig i hälsofrågor och ha en "officiell" ståndpunkt.
Senast redigerad av Mollip 2017-03-24 kl. 18:49.
Citera
2017-03-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Nej det hör inte till vardagen att vi får läsa. Jag har fått intrycket att det inte är särskilt högt i tak när det gäller avvikande åsikter inom den myndigheten? Ännu underligare ändå att dom ska blanda sig i hälsofrågor och ha en "officiell" ståndpunkt.
Då har vi fått samma intryck, kul med någon som tar bladet från munnen, då kanske fler törs kliva fram för att försöka minska lidandet lagatiftningen ställer till med.
Citera
2017-03-24, 21:41
Medlem
blymes avatar
Det är klart att Norge ska få Sverige att ändra ståndpunkt i denna fråga, vi klarar ju inte av att ändra på någonting själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip

Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Läste om detta i en annan artikel i svt, hur kommer detta kunna tänkas påverka Sverige? Är det svårare för den generella svensken att "vifta bort" detta då Norge är vårat grannland och lika oss på många sätt och vis?
Citera
2017-03-26, 11:30
Medlem
jamesdeans avatar
Joar Forsell, LUF: Svensk narkotikapolitik är inhuman och misslyckad
Citera
2017-03-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Joar Forsell, LUF: Svensk narkotikapolitik är inhuman och misslyckad

En mycket bra insändare.. väldigt human och saklig..
Citera
2017-03-27, 16:32
Medlem
Mollips avatar
Göterborgsposten 27/3:
USA i förarsätet mot laglig marijuana
Legaliseringen av marijuana i Oregon, USA, har fått cannabisindustrin att blomma ut. Men motstridiga regler och avsaknaden av forskning hämmar framgångssagan. Det gör också missbruket.
Citera
2017-03-27, 17:46
Medlem
Är det någon mer än jag som har problem med postnord? Får inte hem mina varor i tid
Citera
2017-03-27, 22:03
Medlem
jamesdeans avatar
[video] Malou Efter 10: 12-åriga Alicia blev frisk från epilsepsi av medicinsk cannabis. Mamman kanske ni känner igen från denna debattartikeln från ett par år sen: http://nyheter24.se/debatt/800068-2-mamman-darfor-gav-jag-min-10-ariga-dotter-cannabis

Och så en debattartikel jag knappt orkar länka till för den är så korkad, men... http://www.dn.se/debatt/repliker/obehaglig-manniskosyn-i-skademinskningspolitiken/

Jag har tagit upp tidigare hur nolltoleransarna verkar ha en ny strategi att anklaga sina motståndare för det de själva sysslar med, och här ser man ytterligare exempel på det. Han anklagar de som vill se skademinimering för att ha en obehaglig människosyn, när "alla" vet att det är folk som honom själv som har den obehagliga människosynen. Han är så hardcore i sin nolltolerans att han till och med argumenterar emot sprutbyte, något som ju tom de politiska partierna accepterat som en bra åtgärd vid det här laget.
Citera
2017-03-28, 15:26
Medlem
DrThackerys avatar
Citat:
[video] Malou Efter 10: 12-åriga Alicia blev frisk från epilsepsi av medicinsk cannabis. Mamman kanske ni känner igen från denna debattartikeln från ett par år sen: http://nyheter24.se/debatt/800068-2-mamman-darfor-gav-jag-min-10-ariga-dotter-cannabis

Och så en debattartikel jag knappt orkar länka till för den är så korkad, men... http://www.dn.se/debatt/repliker/obehaglig-manniskosyn-i-skademinskningspolitiken/

Jag har tagit upp tidigare hur nolltoleransarna verkar ha en ny strategi att anklaga sina motståndare för det de själva sysslar med, och här ser man ytterligare exempel på det. Han anklagar de som vill se skademinimering för att ha en obehaglig människosyn, när "alla" vet att det är folk som honom själv som har den obehagliga människosynen. Han är så hardcore i sin nolltolerans att han till och med argumenterar emot sprutbyte, något som ju tom de politiska partierna accepterat som en bra åtgärd vid det här laget.

Gah, så genomskinligt! Nolltoleransarna har haft sin tid, deras metoder fungerar helt enkelt inte. Spridandet av felaktig information i skolor och massmedia, kriminaliseringen av brukare och den obehagliga människosynen har bara gjort problemen värre. Både ur ett folkhälsoperspektiv och genom ökande kriminalitet.

Det är inte så svårt egentligen; legalisering och statligt monopol på cannabis, sluta jaga brukare (oavsett drog) och lägg intäkterna från "cannabisbolaget" på polisen, framförallt organiserad brottslighet, och missbruksvård. Detta skulle innebära ett dubbelt slag mot organiserad brottslighet eftersom en stor del av deras inkomst skulle försvinna och polisen skulle kunna bekämpa dem mer effektivt med större resurser. Cannabis skulle kunna kvalitetskontrolleras och man får möjlighet att marknadsföra diverse alternativ till rökning för att minimera de negativa hälsoaspekterna.
De som hamnar i missbruksproblem skulle sluta ses som brottslingar och istället mötas av en mer välfinansierad missbruksvård. Avkriminalisering och avstigmatiseringen skulle i min mening också leda till att fler vågade söka hjälp.
Citera
2017-03-28, 17:28
Medlem
klybans avatar
Citat:

Det Malou gör där, är det medvetet eller är hon såpass dålig intervjuare.
Undrar då jag nog inte tittat på henne alls på flera år.

Där hon säger när det är CBD man pratar om, och att man tagit brot det man blir beroende av.
Där hon sen ädnrar till "berusad".
Men för sen fråga ungen om vand hennes kompisar tycker om hon tar knarksprutor.
Tänkte vad är det för fel på Malou.

Såg i AB om Kanada och nu säger dom det ska vara klart till halvåret 2018.
Det har gått betydligt långsammare än de först sa.
Nästan så man undrar om de ens arbetet med frågan före de blev valda.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BaLml/uppgifter-kanada-vill-legalisera-cannabis
Citera
2017-03-28, 20:48
Medlem
Mollips avatar
Citat:

Gunnar Bergström debatterar uselt och lyckas inte på något sätt att övertyga. Påståendena blir bara tomma fraser. Vi glömmer honom.
Citera
2017-03-29, 13:30
Medlem
Droganvändare: Den svenska narkotikapolitiken dödar oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här