2009-07-22, 15:25
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirakelknas
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/282544-dfbdfdfh

Kanske inte direkt handlar om cannabis, men indirekt gör den det... Jag tycker att att det är rent åt helvete! Säg någon gång Britney Spears eller liknande fått ligga på marken backstage

Man blir fan lack när man läser sånt. Man hittar förmodligen mer droger (som t.ex ecstacy och kokain) på nattklubbar och konserter som spelar elektronisk musik som techno och house, än vad man gör på reggaegigs. Jag har varit på reggaeklubb och inte blivit tillfrågad om droger. Däremot var det någon spinkig indienörd med converse som fråga mig om jag hade något att snorta senaste gången jag var på nattklubb med indiepop-tema. Ändå så är det reggaekonserter polisen går efter.

Inte för att jag tycker polisen borde slå till mot electronica-klubbar istället, utan jag skulle helst vilja se att polisen lämnade alla ifred.
Citera
2009-07-22, 19:26
Medlem
jamesdeans avatar
Spansk polis griper en av Danmarks största haschsmugglare

Citat:
I flera år lyckades han gömma sig undan polisen, men i förra veckan lyckades spansk polis gripa Danmarks kanske största haschsmugglare någonsin: Birger de Wett Olsen.

Dansk polis har varit på jakt efter Olsen sedan 2004, då man avslöjade den största haschsmugglingen i landets historia.

Tidigare har andra i ligan dömts till långa fängelsestraff. Lars Petersen dömdes till livstid för haschsmuggling och för dråp av en kompanjon, Kim Simonsen, vars lik hittades nedgrävt vid den gamla ålfarm som tjänade som narkotikalager.

Under efterforskningen av brotten kom dansk polis Claus Malmqvist på spåren, som man menade var hjärnan bakom brotten. 2005 anhölls han i Brasilien, men sökte asyl och utlämnades inte förrän 2007.

I november 2007 dömdes Malmqvist, "Den långe" kallad, till 16 års fängelse för smuggling av 13 ton hasch och för försök att smuggla in ett halvt ton kokain.

Malmqvist överklagade domen till Östre Landsret (motsvarande hovrätten), som just nu behandlar fallet.

Fler än 20 personer dömdes, men en nyckelperson slapp genom polisens nät: Birger de Wett Olsen, som efterlystes internationellt. Polisen hävdar att Olsen var Claus Malmqvists högra hand.

Han åtalades, men lyckades fly landet. Olsen anses dessutom ha fortsatt att via sina medhjälpare smuggla in hasch i Danmark.

Förra året slog dansk polis till och grep ett antal personer för insmuggling av sammanlagt 17 ton hasch från Spanien och Nederländerna.

Flera domar har fallit, men huvudmannen, känd som "Lucky", gick fri. Enligt polisen är "Lucky" identisk med Birger de Wett Olsen.

I så fall har lyckan vänt för den misstänkte knarkkungen, som efter gripandet av spansk polis nu har utlämnats till Danmark.
Citera
2009-07-22, 19:59
Bannlyst
Citat:

Kanske inte direkt handlar om cannabis, men indirekt gör den det... Jag tycker att att det är rent åt helvete! Säg någon gång Britney Spears eller liknande fått ligga på marken backstage

Känns som ganska relevant upplysning i artikeln

Brottsstatistik

Hultsfredsfestivalen 2009

- Sammanlagt 170 anmälda brott

- 25 narkotikabrott

- 4 våldtäkter

- 1 våldtäktsförsök

- 3 sexuella ofredanden

- 15 misshandelsfall (5 av dessa grova misshandelsfall)

- 42 stöldbrott

Uppsala Reggaefestival 2008

- 260 narkotikabrott

- 0 våldsbrott

Legalisera nu! Det behövs egentligen inga andra argument!
Citera
2009-07-22, 20:23
Medlem
jamesdeans avatar
Axel Björklund på DN har nu skrivit en krönika om Nyheter24's artikel.

Citat:
Nyheter 24 gör i dagarna ett stort nummer på att polisen är rasistisk, baserat på de musikartister som man tagit in för drogtest. Det är en mycket bra artikel - mycket mer genomarbetad än de nyhetsartiklar man vanligtvis förknippar sajten med - och kanske ligger det något i tesen de driver.

Den amerikanska tidningen Village Voice har länge bevakat den så kallade hiphoppolisen i New York. För två år sedan skrev Sean Gardiner en fantastisk artikel om hur The Game skuggades under hela sitt besök i New York. Det är egentligen inget nytt att samma hiphoppolis även verkar finnas i Sverige. I september skrev Karolina Ramqvist om fenomenet på Expressens Sidan 4: Utländska artister punktbevakas när de kommer till stan (Busta Rhymes, Sean Paul, Snoop, Beenie Man). Vissa har narkotika i kroppen, vissa inte. Men lika inför lagens långa arm verkar vi inte vara - det måste onekligen vara få procent av alla genomresande som stannas för drogprovtagning.

Även svenska artister inom de urbana musikgenrerna pratar ofta om att de känner sig extra bevakade jämfört med kollegor i andra musikgenrer. Rapparen Petter är en av dem som som blivit inplockad för att ha "spretat med fingrarna".

- När de tog in mig vägrade de att ge sig, jag har ju varit ren i så många år så jag sa "ta in mig och pinka! Jag tänker dock ställa till ett helvete för er i media!". Och mitt i allting började de anklaga mig för att ta anabola. Men de gav sig, säger Petter idag.

Petter tror att det snarare än att bara handla om hiphopare och reggaeartister rör sig om att polisen "pinpointar" kändisar, eftersom spektakulära gripanden ger mer uppmärksamhet och på sikt högre anslag.

Exempelvis Kleerup-incidenten på Grammisgalan (där TSOOL-Ebbot tyckte att polisen borde slå till på idrottsgalan istället) talar också för att det snarare rör sig om allmän punktmarkering av kända människor. Om det nu gör någon skillnad.

Så här förklarades fenomenet i den amerikanska tidskriften Slate redan år 2000: Polisen har ett system som bygger på att man tar den person som tillhör den grupp som med störst sannolikhet bär droger. Om de har droger på sig ökar sannolikheten. Samtidigt börjar andra grupper bära droger i högre utsträckning - de stoppas ju aldrig - och till slut är sannolikheten att grupperna (i detta fall svarta och vita amerikaner) bär droger lika stor. Alltså fortsätter polisen att bara ta svarta. Det är alltså inte rasism per se utan en strategi men, som Slate så fint påpekar, "it's still not very pretty".

Om man försöker vara mindre svart och vit (no pun intended) och utgår från att anledningen till ingripanden inte är rasism utan att minska droganvändandet - då kommer några funderingar. Funkar detta? Ramqvist menar ju att det inte gör det. Är rejvkommissionen ett exempel på lyckat polisarbete? Är de gripanden som resulterar i domar verkligen avskräckande?
Citera
2009-07-22, 21:26
Medlem
Byxors avatar
Citat:

– Uppsala reggaefestival är kanske den mysigaste och trevligaste plats du kan befinna dig på som polisman i tjänst. Du möts enkom av trevliga människor, glada tillrop, gemensamma fotograferingar och så vidare. Det är behäftat med väldigt lite spontana problem. Däremot finns det mer komplexa problem, narkotikarelaterade sådana exempelvis, säger Per Halldén till Nyheter24.

Yeah, undrar varför? Kan inte för mitt liv förstå att de inte ser sambandet...
Citera
2009-07-23, 03:50
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxor
– Uppsala reggaefestival är kanske den mysigaste och trevligaste plats du kan befinna dig på som polisman i tjänst. Du möts enkom av trevliga människor, glada tillrop, gemensamma fotograferingar och så vidare. Det är behäftat med väldigt lite spontana problem. Däremot finns det mer komplexa problem, narkotikarelaterade sådana exempelvis, säger Per Halldén till Nyheter24.

Yeah, undrar varför? Kan inte för mitt liv förstå att de inte ser sambandet...

Kan inte för mitt liv förstå att dom ens ser det som ett problem
Citera
2009-07-24, 04:30
Medlem
Bucketheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tudoreli
Vilket trams. Om inte snubben hade någon superteknisk "haschkanon" i hallen som avfyrades när grisarna kom, så låter det föga troligt att hunden skulle varit nära att svimma, då jag inte i min vildaste fantasi kan förstå hur så mycket rök skulle kunna vara i omlopp där. Även om 5 personer satt och sög på varsin megajoint vid tillfället så borde det inte bringat tillräckligt med rök för att en hund vid god vigör skulle svimma. Säkerligen stressad och rädd, då situationen verkade rätt skarp, men svimma? Njaaa.....jag tvivlar. Jag tror att det är någon av AF's lama journalister som fixat ihop historian för att sälja lösnummer, som så många gånger förr.

Jag är ingen doktor, och jag förstår att djur reagerar annorlunda än vi människor på saker och ting, men jag kan bara tala av egna erfarenheter av mina och bekantas hundar. Jag har själv rökt dagligen i ca 7-8 år och det är sällan mina hundar inte ligger i soffan brevid när jag röker. Jag vill inte gå så långt som vissa och hävda att dom faktiskt gillar det och blir påverkade, för det vet jag ingenting om. Det jag dock vet är att dom sällan lämnar rummet när det röks, även om vi sitter 5-6 pers och puffar samtidigt. Den ena hunden gillar dock inte när det kommer rök emot henne och brukar ibland gå därifrån. Dom två andra bryr sig dock inte ett dugg, utan fortsätter jaga ekorrar i drömmarnas värld medans vi puffar på. Jag blåser dock aldrig rök mot hundarna, och det gör inte mina vänner heller. Dock så vet jag inte hur den passiva röken påverkar dom i det långa loppet, och om man hårdrar det är det kanske lite oansvarigt av mig att låta dom vara i samma rum när vi röker, men jag är inte perfekt på långa vägar, och vore passiv rökning jättefarligt för hundar vore nog det säkerligen något jag skulle läst om eller fått höra genom alla mina år som hundägare.

Som jag sa tidigare så vet jag ju inte hur hundar, eller djur överhuvudtaget reagerar på Thc, så dom kanske svimmar varje gång vi röker utan att vi märker det, men så bäng kan jag inte varit genom alla år att jag inte märkt något Har även vid ett tiotal tillfällen eller mer sett när personer blåst stora moln med rök på sina hundar utav något tecken på svimning. Tycker själv inte det är okej att blåsa rök på en hund, och tar därför inte dessa handlingar i försvar på något sätt, men i Christiania där jag bevittnat dom flesta av dessa händelser, springer (läs sprang) det en massa hundar, och det var rätt ofta man såg personer lite glada i hågen på allt möjligt, som ville bjuda sin fyrbente kamrat på en liten puff.

Jag är väldigt mån om mina hundar, och skulle aldrig utsätta dom för rök om jag såg att dom blev stressade eller visade andra tecken på obehag. Dom har också helt fritt fram att lämna rummet när dom helst vill, men det är sällan det händer, förutom den ena då, som verkar tycka det är lite läskigt. Det är dock värt att nämna att samma hund vägrar att gå ut i regnet och är lite smått skvätträdd (läs fjollig) i övrigt

Det som verkar logiskt i detta fall är väl kanske att hunden fick en liten "överdos" i sina luktorgan, och man ansåg därför att hunden inte skulle kunna utföra sitt jobb på bästa sätt och fick därför softa i hundkorgen nån dag käkandes på ett ben medan luktsinnet återhämtade sig. Det är också möjligt att hunden blev väldigt stressad av situationen i sig och uppvisade ett stressat beteende. Detta är dock bara min teori, och jag kan givetvis ha fel....men att hunden "chockades hårt av TUNG haschrök och var nära att svimma" köper jag lika lite som jag aldrig kommer köpa den där ding ding-blaskan som enligt mig borde finnas i tidningsstället tillsammans med andra science fiction lektyrer. Hur såg dom att hunden var nära att svimma (på grund av röken), raglade den runt ett tag, före den satt sig ner och drack ett glas vatten medans labrador kollegan kollade lungorna och bjöd på frolic för att sedan konstatera att det var röken som var boven?

Lite OT, men jag måste bara säga att snubbens förklaring till varför han hade ett gevär med lasersikte var klockrent! It made my day

många visa ord där!
Citera
2009-07-24, 11:41
Medlem
kissen_mjaus avatar
http://sydsvenskan.se/sverige/article519943/Liga-fast---odlade-cannabis-hemma.html

Och häxjakten fortsätter.
Heja Sverige, det var säkert det avgörande slaget i kriget mot knarket.
Eller så var det bara tre till som fick sina liv söndertraslade av lagens korta arm.
Citera
2009-07-24, 13:55
Medlem
Byxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
http://sydsvenskan.se/sverige/article519943/Liga-fast---odlade-cannabis-hemma.html

Och häxjakten fortsätter.
Heja Sverige, det var säkert det avgörande slaget i kriget mot knarket.
Eller så var det bara tre till som fick sina liv söndertraslade av lagens korta arm.

– Det hänger på tork här på polisstationen nu, säger hon.

Hehe det där fick mig att fnissa.
Citera
2009-07-30, 21:37
Medlem
frank_pes avatar
Cannabis kan vålla ångest och panik

Hittade nyss svaret till denna insändaren:

http://www.vf.se/Arkiv/Asikter/Insandare/2009/07/Cannabis-kan-valla-angest-och-panik--090719.aspx

Ja vad säger man, de klassiska motargumenten och översittarattityd från socialsekreteraren som att fler dör av tobak för att fler brukar det.

Tycker ni det lönar sig att ha cannabis medicinska egenskaper som motargument eller ska man i första hand se det som ett rusmedel?
__________________________________________________ _________________

Svaret är från 20/7 så om detta redan tagits upp kan mod slänga posten.

EDIT: Blev kanske lite konstigt formulerat i början för hittade först bara svaret till insändaren...
Senast redigerad av frank_pe 2009-07-30 kl. 21:54.
Citera
2009-07-30, 21:47
Medlem
SunshineBlinds avatar
Vart skulle man svara henne? Statistiken man kan kolla är ju tydligast i Holland, där antalet nyrekryterade heroinister har stannat upp, medan den ökar i England och Sverige t.ex.
Citera
2009-07-30, 21:49
Medlem
Avva66s avatar
Det är i första hand ett rusmedel, men jämfört med Alkohol så är det även medicin.
Och Alkohol skapar ju ingen ångest va???

Men som vanligt så svarar dom väl med att man inte ska jämföra med den lagliga Alkoholen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in