Sydsvenskan har nyss börjat en kampanj som heter #framåtmalmö som handlar om de många våldsdåden i Malmö, där man som privatperson kan höra av sig och berätta vad man tycker behöver göras för att få bukt med våldet. Första artikeln med svar har redan lagts upp och till min stora glädje har en person tagit upp narkotikapolitiken.
Vi tror på #framåtmalmö
Citat:
Sebastian Holm, 28 år, bor på Limhamn:
– Det här kanske låter extremt, men jag tycker att man ska legalisera vissa droger, som cannabis. Vi kan inte fortsätta att kriminalisera människor som har problem, utan vi måste hjälpa dem. Och om droghandeln skulle förstatligas, så slår man dessutom ut de kriminellas marknad. Men framförallt måste vi som stad bli vänligare mot varandra. Hälsa på varandra, hjälpa varandra, våga säga ifrån.
Det finns också en sida där man själv kan skicka in svar på vad man tycker behöver göras. Som vi alla vet är narkotikapolitiken en stor bov i dramat, inte minst förbudet mot cannabis, och det tycker jag ni alla ska skriva in och berätta! Ju fler svar de får på detta temat destu bättre, så skriv gärna in med era tankar. Här är länken:
https://docs.google.com/a/sydsvenskan.se/forms/d/1odBQwOWof4wq66f_jqnE5-piWuGelC2N7qSJIurnlaY/prefill?pref=2&pli=1