2015-03-25, 15:33
Medlem
tengilllls avatar
New Report Provides Comprehensive Data on Marijuana Arrests and Charges in Colorado After Legal Regulation for Adult Use

Citat:
The report also reveals a decline in synthetic marijuana arrests, presumably because people are less likely to use synthetic marijuana when marijuana itself is no longer criminalized.
Något som är rätt självklart för många men som vissa avfärdar som rent nonsens
Citera
2015-03-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengillll
Polisen Lund: Vi bryr oss. Gör du?

Och en intressant kommentar från Niklas Jonsson jag vill lyfta fram. Lite statistik om vad som hände när konsumtionsförbudet trädde i kraft 1988 samt straffskalan ändrades 1993 för att man lättare skulle få kroppsbesiktiga misstänkta personer.

Länk till rapporten som hänvisas till

Edit:
Skjuter in en artikel från Censurombudsmannen som handlar om polisens affisch.
Polisens svar är heltokigt..
Citera
2015-03-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Lyfter fram denna igen, då vår ödmjuke Börje valt att svara med diverse närmast personangrepp i kommentarsfältet. Mycket intressant människa.

http://www.gd.se/opinion/insandare/vi-vill-inte-styra-over-andra

Han har fått svar!
Citera
2015-03-25, 16:35
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengillll
Polisen Lund: Vi bryr oss. Gör du?

Och en intressant kommentar från Niklas Jonsson jag vill lyfta fram. Lite statistik om vad som hände när konsumtionsförbudet trädde i kraft 1988 samt straffskalan ändrades 1993 för att man lättare skulle få kroppsbesiktiga misstänkta personer.

Länk till rapporten som hänvisas till

Edit:
Skjuter in en artikel från Censurombudsmannen som handlar om polisens affisch.

Väldigt intressant! Folk som vågar stå på sig med sina egna namn via facebook är beundransvärt.

Sedan att polisen cencurerar vissa inlägg är bara sjukt, inget de ska syssla med.
Citera
2015-03-25, 16:42
Medlem
tengilllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Väldigt intressant! Folk som vågar stå på sig med sina egna namn via facebook är beundransvärt.

Sedan att polisen cencurerar vissa inlägg är bara sjukt, inget de ska syssla med.

Ja det är verkligen inte 90 talet längre Riktigt skönt att folket börjar våga yttra sig om saken.
Som Polischefen i DC sa -"All those arrests do is make people hate us"
Citera
2015-03-25, 21:45
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio

Det blev inte riktigt dom reaktionerna dom hoppats på hehe:
Citat:
Polisen i Lund Hej

Kommentarerna i detta inlägg handlar nu i huvudsak om huruvida narkotikabrott ska vara kriminaliserat eller inte. Polisens uppgift är bland annat att se till att de lagar som finns efterföljs. Kommentarerna håller sig i stor utsträckning utanför syftet med kampanjen och vi har därför beslutat oss för att stänga detta inlägg
.
Kommentarerna i det där inlägget verkar snarare handla enbart om att ringa narkotikabrott ska avkriminaliseras.Humor och sann glädje på samma gång.
Citera
2015-03-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det blev inte riktigt dom reaktionerna dom hoppats på hehe:

Kommentarerna i det där inlägget verkar snarare handla enbart om att ringa narkotikabrott ska avkriminaliseras.Humor och sann glädje på samma gång.

I sak har han rätt, men då det inte är olagligt att vilja ändra lagar ser jag inte hur det är emot deras arbete att påpeka faktafel.
Citera
2015-03-25, 23:43
Medlem
jamesdeans avatar
Jag är ganska säker på att hade inläggen handlat om att cannabisförbudet är bra, då hade inte polisen klagat. Men eftersom inläggen handlar om att förbudet är dåligt, då är det helt plötsligt "Nä, nu ska vi inte prata om huruvida lagen är bra eller dålig, det är inte vi som bestämmer lagarna."
Citera
2015-03-25, 23:57
Medlem
Knarkfabrik i villa
Citera
2015-03-26, 08:20
Medlem
tengilllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Jag är ganska säker på att hade inläggen handlat om att cannabisförbudet är bra, då hade inte polisen klagat. Men eftersom inläggen handlar om att förbudet är dåligt, då är det helt plötsligt "Nä, nu ska vi inte prata om huruvida lagen är bra eller dålig, det är inte vi som bestämmer lagarna."
Precis. Så är det så gott som alltid när man pratar med polis eller annan som är super indoktrinerad.
"Oj, argumenten tog slut och han har avväpnat mig helt... Locket på!"
Citera
2015-03-26, 08:57
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Det märkliga med detta, är att man alltid ställer sig bakom det förlegade argumentet "vi följer bara lagen". Jag tror ingen misstror dem där, men det är just faktumet att de väljer att göra en drive emot just narkotika som sticker i ögonen på folk, inte att de följer lagen. Med tanke på hur tjock vår lagbok är, så finns det en uppsjö väsentliga saker som de skulle kunna affischerna om (jag tänker direkt på affisch om civilkurage när man misstänker barn/hustrumisshandel). Även om det är ett brott emot Sveriges nuvarande lag att bruka cannabis, så betyder inte det att polisen i lund prompt behöver fokusera på detta. Anledningen är snarare att det är enkla "brott" som snabbt kommer in i deras statistik, vilket är tvärt emot deras ståndpunkt att de "bryr sig". Vidrigt synsätt ifrån Polisen, om ni frågar mig.
Citera
2015-03-26, 10:38
Medlem
tengilllls avatar
Inte direkt cannabis relaterat men intressant att se Portugals besparingar när det gäller avkriminalisering av all drogbruk. Inte minst tack vare alla humanitära satsningar man gjort!
A social cost perspective in the wake of the Portuguese strategy for the fight against drugs

Intressant att människor mår bättre, missbrukarantalet sjunkit kraftig och kostnaden för samhället är mindre.
Det är utan tvekan en framgångsekvation!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in