Citat:
Ursprungligen postat av
jamesdean
Jag är ganska säker på att hade inläggen handlat om att cannabisförbudet är bra, då hade inte polisen klagat. Men eftersom inläggen handlar om att förbudet är dåligt, då är det helt plötsligt "Nä, nu ska vi inte prata om huruvida lagen är bra eller dålig, det är inte vi som bestämmer lagarna."
Det märkliga med detta, är att man alltid ställer sig bakom det förlegade argumentet "vi följer bara lagen". Jag tror ingen misstror dem där, men det är just faktumet att de väljer att göra en drive emot just narkotika som sticker i ögonen på folk, inte att de följer lagen. Med tanke på hur tjock vår lagbok är, så finns det en uppsjö väsentliga saker som de skulle kunna affischerna om (jag tänker direkt på affisch om civilkurage när man misstänker barn/hustrumisshandel). Även om det är ett brott emot Sveriges nuvarande lag att bruka cannabis, så betyder inte det att polisen i lund prompt behöver fokusera på detta. Anledningen är snarare att det är enkla "brott" som snabbt kommer in i deras statistik, vilket är tvärt emot deras ståndpunkt att de "bryr sig". Vidrigt synsätt ifrån Polisen, om ni frågar mig.