2011-01-04, 22:14
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammalpirat
Ojo näst intill allt knark dödar, till och med cb. Men det som får folk att dö av cannabis är inte att själva drogen i sig...det är att den är olaglig -----> kriminella gäng---->poffpoffdöd

så båda ni hade fel

Vilket har absolut ingenting med cannabis att göra, att det är olagligt har med politik att göra, det är politiken som dödar, sen finns det inga gäng i Sverige som dödar över cannabis.
Citera
2011-01-04, 22:15
Medlem
Damp CPCPs avatar
Anledningen till att det inte är legaliserat är för att en majoritet inte vill att det skall vara så. Men det kommer an på oss att visa att de största nackdelarna i hela cannabisfrågan är förbudet. Det är förbudet som är skadligt, och tills vi som har insett det har väckt frågan och upplyst folket så kommer det vara kriminaliserat.

Staten har lyckats otroligt väl med sin propaganda. Men tack vare eldsjälar i USA och Canada så verkar vindarna vända.
Citera
2011-01-04, 22:17
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Det här med att cannabis aldrig har dödat är en sanning med modifikation.
Hur ni än vrider och vänder på det så är det hälsovådligt att dra ner rök i lungorna och cannabisrökning har garanterat lett till en hel del cancerfall genom åren.
Saken är ju då att det är själva rökningen och inte cannabisen som är bovet i dramat, men som sagt; en sanning med modifikation.

Om det nu garanterat lett till en del cancerfall så får du gärna visa källor på detta.
Det finns ingenting om att cannabis skulle leda till cancer, för man röker inte lika mycket som man gör av cigaretter, alla som har rökt cannabis som har fått cancer har även rökt cigaretter, så det finns inget söm stödjer det du säger.

Klart det är hälsovådligt att dra ner rök i lungorna, det är även hälsovådligt att dricka lösningsmedel.
Citera
2011-01-04, 22:20
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammalpirat
Ojo näst intill allt knark dödar, till och med cb. Men det som får folk att dö av cannabis är inte att själva drogen i sig...det är att den är olaglig -----> kriminella gäng---->poffpoffdöd

så båda ni hade fel

Jag förstår att du är ironisk, men det är inte sällan folk drar till med liknande argument om drograttfylla osv för att "bevisa" hur dödsfarlig cannabis är. Jag brukar "kontra" med att säga, "sover du inte på 36 timmar så är det väldigt stor risk att du dör." Personen jag talar med sitter helt oförstående och tror att jag är dum i huvudet (haschet har visst suddat ut alla hjärnceller ändå). "Sover du inte på så lång tid, och sätter dig bakom ratten, så kanske du somnar, kör av vägen och dör."

Varken brist på sömn eller cannabis leder till döden, däremot kan korkade handlingar av människor som missbedömer sin förmåga leda till döden.
Citera
2011-01-05, 21:35
Medlem
inkers avatar
FAN vad jag är trött på allt snack om legalisering i sverige.

(artikeln handlade inte om sverige jag vet men diskussionen kommer ju alltid upp om sverige imed att det är svenskar som bor i sverige främst som använder flashback.)

ni hoppar över två stadier till legalisering - att det ska bli mer socialt acceptera ! - avkriminaliserat - LEGALISERAT !

för att det ska bli först, mer socialt accepterat, måste vi som cannabis stödjare utbilda sanning om cannabis till våra nära & och kära, och alla t.ex korkade arbetskamrater .. För staten genom skolan kommer då aldrig göra det ..

SEN KOMMER AVKRIMINALLISERING & LEGALISERING.

Fridens alla ! Och kom ihåg ! Utbilda folk omkring er !
Citera
2011-01-06, 08:19
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caen
Det vet jag inte om de kommer klara, men om det är någon generation som kommer göra Sverige gott är det 90-talisterna.

Det är våran generation som jag åtminstone tror har en riktigt bra chans och förändra situationen, då vi var den generationen som växte upp med internet och många av oss är fritänkare av diverse slag som vi blivit med hjälp av det enorma informations flödet internet gett oss.

Internet <3

Artikeln var ju relativt värdelös, jag märkte själv dock att det fanns väldigt roliga paralleller att dra till CB när jag kollade på serien, som jag för övrigt varmt kan rekommendera.

Citat:
Det här med att cannabis aldrig har dödat är en sanning med modifikation.
Hur ni än vrider och vänder på det så är det hälsovådligt att dra ner rök i lungorna och cannabisrökning har garanterat lett till en hel del cancerfall genom åren.
Saken är ju då att det är själva rökningen och inte cannabisen som är bovet i dramat, men som sagt; en sanning med modifikation.

Nej det är ingen sanning med modifikation, ingen har dött av intoxinering av cannabiskonsumtion vilket är det som alltid syftas på när man säger att cannabis inte dödat någon. "Idiot"
Citera
2011-01-06, 08:38
Medlem
ellezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inker
FAN vad jag är trött på allt snack om legalisering i sverige.

(artikeln handlade inte om sverige jag vet men diskussionen kommer ju alltid upp om sverige imed att det är svenskar som bor i sverige främst som använder flashback.)

ni hoppar över två stadier till legalisering - att det ska bli mer socialt acceptera ! - avkriminaliserat - LEGALISERAT !

för att det ska bli först, mer socialt accepterat, måste vi som cannabis stödjare utbilda sanning om cannabis till våra nära & och kära, och alla t.ex korkade arbetskamrater .. För staten genom skolan kommer då aldrig göra det ..

SEN KOMMER AVKRIMINALLISERING & LEGALISERING.

Fridens alla ! Och kom ihåg ! Utbilda folk omkring er !

Det blir socialt accepterat och avkriminaliserat vid en legalisering. I vissa fall tror jag det är enklare att påverka 100 politiker än 9 miljoner svenskar..
Citera
2011-01-06, 19:33
Medlem
GreenProphets avatar
intoxinering är fullt möjligt efter en ny forskning(länk kommer).

För att det ska hända så ska man röka ca 1500 jollar under 20minuter.
Citera
2011-01-07, 21:22
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Om det nu garanterat lett till en del cancerfall så får du gärna visa källor på detta.
Det finns ingenting om att cannabis skulle leda till cancer, för man röker inte lika mycket som man gör av cigaretter, alla som har rökt cannabis som har fått cancer har även rökt cigaretter, så det finns inget söm stödjer det du säger.

Klart det är hälsovådligt att dra ner rök i lungorna, det är även hälsovådligt att dricka lösningsmedel.
http://erj.ersjournals.com/content/31/2/280
http://erj.ersjournals.com/content/31/2/280.full (Hela rapporten)

Hittade även undersökningar med resultat som tyder på att det inte är någon ökad risk och till och med förminskad risk.
Tills vidare så drar jag faktiskt tillbaka mitt uttalande om att det är cancerogent men jag står fast vid att det är hälsovådligt att inhalera rök av brännt material oavsett material.

Och om det här med lösningsmedlet är något stöd för en legalisering så kan jag tillägga att jag är inte alls är emot en legalisering utan är så starkt för det som man kan bli.

Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Nej det är ingen sanning med modifikation, ingen har dött av intoxinering av cannabiskonsumtion vilket är det som alltid syftas på när man säger att cannabis inte dödat någon. "Idiot"
Nja, jag kanske uttryckte mig dåligt men jag tror du fattar min poäng i alla fall. Jag påstår inte heller att någon har dött av som du säger "intoxinering av cannabiskonsumtion".
Det enda jag försöker få fram är att hur magiskt cannabis än är så är det inte skitnyttigt att inhalera brandrök.
Citera
2011-01-10, 00:19
Medlem
Citat:
http://erj.ersjournals.com/content/31/2/280
http://erj.ersjournals.com/content/31/2/280.full (Hela rapporten)

Hittade även undersökningar med resultat som tyder på att det inte är någon ökad risk och till och med förminskad risk.
Tills vidare så drar jag faktiskt tillbaka mitt uttalande om att det är cancerogent men jag står fast vid att det är hälsovådligt att inhalera rök av brännt material oavsett material.

Och om det här med lösningsmedlet är något stöd för en legalisering så kan jag tillägga att jag är inte alls är emot en legalisering utan är så starkt för det som man kan bli.

Nja, jag kanske uttryckte mig dåligt men jag tror du fattar min poäng i alla fall. Jag påstår inte heller att någon har dött av som du säger "intoxinering av cannabiskonsumtion".
Det enda jag försöker få fram är att hur magiskt cannabis än är så är det inte skitnyttigt att inhalera brandrök.

Grattis till att vara en informationssökande person. Du hade lätt kunnat hävda att du hade rätt genom att hänvisa till de 7% ökning i risk / år för lungcancer som studien du länkar till visar på. Dock tror jag att även om de justerat för ciggarettrökning inte justerat för att man blandar med tobak i de flesta fall.
Det finns även en studie på 55000 personer som visar att oavsett om du röker cannabis lite, måttligt eller mycket så ökar inte risken att dö tidigare än genomsnittet, tom att du lever lite längre än snittet om du rökte lite eller måttligt.
För tobak är det dock annorlunda, där fanns ett ofrånkomligt samband mellan för tidig död och ciggarettrökande. Det konstiga var att det visade att man levde längre om man rökte cb och tobak än bara tobak. Detta spekulerade författarna om hade ett samband mellan de anticanceriogena ämnena i cannabis.
Frågan är: litar du på statistik baserat på 55000 personer eller på ca. 350 st?
Citera
2011-01-10, 13:57
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikrunkaren
Grattis till att vara en informationssökande person. Du hade lätt kunnat hävda att du hade rätt genom att hänvisa till de 7% ökning i risk / år för lungcancer som studien du länkar till visar på. Dock tror jag att även om de justerat för ciggarettrökning inte justerat för att man blandar med tobak i de flesta fall.
Det finns även en studie på 55000 personer som visar att oavsett om du röker cannabis lite, måttligt eller mycket så ökar inte risken att dö tidigare än genomsnittet, tom att du lever lite längre än snittet om du rökte lite eller måttligt.
För tobak är det dock annorlunda, där fanns ett ofrånkomligt samband mellan för tidig död och ciggarettrökande. Det konstiga var att det visade att man levde längre om man rökte cb och tobak än bara tobak. Detta spekulerade författarna om hade ett samband mellan de anticanceriogena ämnena i cannabis.
Frågan är: litar du på statistik baserat på 55000 personer eller på ca. 350 st?
Det verkar ju onekligen som att det inte har någon vidare cancerogen effekt, mycket intressant.
Och jag hör inte till de som diskuterar för att ha rätt, jag diskuterar för att hitta sanningen, jag tycker den andra inställningen är osund.
Citera
2011-01-12, 18:39
Medlem
CB-herberts avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4284572
Citat:
Många unga mår dåligt
Var femte gymnasieelev i Karlskrona har använt cannabis. Det visar en undersökning om ungdomars psykosociala hälsa som forskaren Anneli Nilsson har gjort. Hon säger att många unga mår väldigt dåligt och att det skiljer sig mycket mellan Karlskrona och länets mindre kommuner.
Jag sågar sambandet dom drar med ungdomars välmående och cannabis, man kan inte förutsätta att alla av var 5:e elev är missbrukarprofiler då många provar en gång för att sedan inte göra detta något mer..

Det finns ganska många andra faktorer som kan ligga bakom detta så att skylla på cannabisen är inte så objektivt. Om man ändå ska skylla på droger så tror jag att nätdrogerna utgör ett betydligt större hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in