2003-08-26, 21:49
Medlem
En nöt att knäcka om någon vill visa IQ-musklerna
för en mindre vetande (eller tipsa om någon bra
website som beskriver XP´s innersta hemligheter
på ett populärvetenskapligt sätt).

Nyss uppgraderad från stenåldern till rymdåldern,
från 95 A till XP Home Edition (båda bärbara),
upptäckte jag hur mycket skrot XP kör på tomgång.

Den gamla 95´an klarar sig med två grejor:

Explorer
Loadwc (ladda toaletten?)

När man rotar fram en liknande lista hos XP
finner man att den kör hela 18 prylar:

ApntEx
CTFMON
QtaET2S
Apoint
SPOOLSV
EXPLORER
SVCHOST
SVCHOST
SVCHOST
SVCHOST
taskmgr
LSASS
SERVICES
WINLOGON
CSRSS
SMSS
System
Systemets vänteprocess

En snabb sammanräkning visar att den drar över
60 MB minne på bara tomgång och man märker hur
hårddisken rasslar utan att man gör något och
ibland fryser muspekaren liksom fast i farten
någon sekund innan den går dit man vill (trots
1666 MHz och 256 MB RAM under motorhuven).

Antagligen är det en massa lyx-automatik som
ligger och puttrar, typ avkänna CD-inmatning
och obegripliga loggfiler på allt som händer i
burken (sådant behöver jag inte, säckar systemet
ihop installerar jag om det från recovery-CD´n).

Min målsättning är att rensa ned tomgångsdriften
till ett absolut minimum (så det fortfarande är
Windows XP, inte DOS) för att få ut ett absolut
maximum av systemresursernas prestande att
disponera för program jag verkligen vill köra.

Frågan är alltså vad alla dessa prylar egentligen
gör, vilka som är onödiga och hur man förhindrar
de sistnämnda att gå igång när datorn startas?
Citera
2003-08-26, 22:25
Medlem
11:48s avatar
tjena!
jag kan bidra med en länk i ämnet!
här finns det massor med tipps på hur du optimerar ditt system!
tweakxp
hoppas att det var till nån hjälp!
/11
Citera
2003-08-26, 22:37
Medlem
dezs avatar
rymdåldern !

haha din gamle skämtare ! rymdålder =)
Citera
2003-08-26, 22:49
Medlem
Kör man xp bör man nog ha 384-512 MB minne (xp drar ungefär 128 MB) för att det ska flyta bra. Har du "bara" 18 processer igång efter uppstart, själv har jag 28 pr. igång men jag har en 512 "sticka" och jag har inga som helst problem med xp.
Citera
2003-08-27, 00:29
Medlem
Raazs avatar
Flyttad från Datasäkerhet.
Citera
2003-08-27, 01:50
Medlem
sharpedges avatar
Apntex ApntEx.exe

(Alps Electric Co) Alps Pointing Device Driver for Windows NT4/2000/XP. This task will be found on laptops which use TouchPads made by Alps Electric (e.g. Sony Vaio laptops). Both this task and APOINT below are needed for the TouchPad to work properly.

Recommendation :
Required if you use or may use the TouchPad – leave alone.
---
Ctfmon CTFMon.exe

(Microsoft) CTFMon comes with Microsoft Office XP and Windows XP – it activates the Alternative User Input Text Input Processor (TIP) and the Microsoft Office XP Language Bar. As long as the Text Services & Speech are enabled in the Control Panel, this program will force itself back into your list of background programs.

Recommendation :
Disable "Text Services & Speech" in the Control Panel if you are not using them. Then, disable CTFMon using Startup Manager. (Note that if you use Word, Excel or PowerPoint to write in different languages, eg. English and Arabic, then you will be using "Text Services & Speech" facilities).
---
QtaET2S Ingen aning
---
Apoint APoint.exe

(Alps) Driver for Alps manufactured touchpads found in some laptops. On Windows NT4/2000/XP both this task and APNTEX above are required for the TouchPad to work properly.

Recommendation :
Essential if you use the touchpad, which you may do some day if your mouse malfunctions, or you forgot to take it with you. We suggest you leave it alone.
---
Spoolsv
SpoolSV.exe

(Microsoft)
Windows 2000/XP only. This is the Spooler service which manages spooled fax and print jobs.

Recommendation :
An integral part of the operating system, leave alone.
---
Svchost Svchost.exe

(Microsoft) Service Host – Generic Host Process for Win32 Services. Windows 2000/XP only. SVCHOST is a generic process which acts as a host for processes that run from DLLs rather than EXEs. At startup SVCHOST checks the Services portion of the Registry to construct a list of DLL-based services that it needs to load, and then loads them. There can be many instances of SVCHOST running, as there will be one instance of SVCHOST for every DLL-based service or grouping of services (the grouping of services is determined by the programmers who wrote the services in question). Under Windows XP Professional you can find out what DLL-based services SVCHOST is running by typing Tasklist /SVC at a Command Prompt (MS-DOS Prompt – this command is not available in Windows XP Home), while under Windows 2000 you need to use the TLIST –s command from a Command Prompt (MS-DOS Prompt).

Recommendation :
An integral part of the operating system, leave alone – multiple instances of SVCHOST is a normal occurrence. If you experience SVCHOST errors, the problem is most likely not with SVCHOST but with the DLLs it is hosting.
---
Lsass
Lsass.exe

(Microsoft)
Windows NT4/2000/XP only. LSASS is the Local Security Authentication Server. It verifies the validity of user logons to your PC/Server (in technical jargon : it generates the process that is responsible for authenticating users for the Winlogon service).

Recommendation :
---
Csrss
Csrss.exe

(Microsoft)
Windows NT4//2000/XP only. CSRSS is the Client Server Runtime SubSystem. CSRSS is started by SMSS. When the user application makes a Win32 API call, it is usually CSRSS which communicates with the operating system’s Kernel to execute the API call. CSRSS is also known as the Win32 Subsystem.

Recommendation :
---
Smss
Smss.exe

(Microsoft)
Windows NT4/2000/XP only. SMSS is the Session Manager SubSystem. SMSS’s purpose is to start, manage, and delete user sessions (or client sessions under Terminal Server). Under Terminal Server the management part includes dealing with the different subsystems (OS/2, Win32, POSIX) which a client session may wish to run.

Recommendation :
Citera
2003-08-27, 01:51
Medlem
sharpedges avatar
hoppas detta hjälpte
Citera
2003-08-27, 02:35
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservsurfaren

Den gamla 95´an klarar sig med två grejor:

När man rotar fram en liknande lista hos XP
finner man att den kör hela 18 prylar:

Du kan inte jämföra det du ser i XPs aktivitetshanterare med det du ser i "Stäng program" (Ctrl + Alt + Del) på Win 95 / Win 98.

/L
Citera
2003-08-28, 23:51
Medlem
Tack för de smarta svaren

Tack för svaren, nu kanske det går att speeda upp pytsen lite till. En annan sak i samma anda är bildskärmsinställningarna. Där saknar jag verkligen 24-bitarsfärg, det går bara att välja mellan 16-bitars och 32-bitars (i 1024x768). Jag kör på 16-bitars men det vore kul om det gick att klämma in 24-bitars också (ser i praktiken lika bra ut som 32-bitars men drar mycket mindre resurser).
Citera
2003-09-01, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservsurfaren
Jag kör på 16-bitars men det vore kul om det gick att klämma in 24-bitars också (ser i praktiken lika bra ut som 32-bitars men drar mycket mindre resurser).

Mja, men frågan är ju om det verkligen drar mindre resurser. I och med att processorn gärna arbetar med 16 eller 32 bitar, så betyder ju det att man måste göra massa speciallösningar för att köra 24-bitar och dessa tar istället mer resurser - om än något mindre minne.
Jag skulle tro att detta är anledningen till att man aldrig ser grafikkort som stöder 24-bitarsläget numera.

Men för att inte dra iväg den här tråden för långt ifrån sitt orginalämne, så bifogar jag här en länk med en listning av vanliga processer som körs på windowsburkar:
http://www.liutilities.com/products/...rocesslibrary/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in