2009-01-07, 08:43
Medlem
Hej,

jag hyrde en bil i Tyskland i tre dagar i september och dagarna före jul fick jag ett mail från dem om att jag skulle betala 900€ för en skadad koppling. Detta kom alltså 3 månader efter att jag lämnat tillbaka bilen. Det var heller inte ett försäkringsärende "due to inappropriate driving".

Till saken hör att jag inte körde galet på något sätt och dessutom körde 95% på autobahn på högsta växeln. Jag märkte heller inga konstigheter med bilen när jag hade den.

Vad de säger är att kopplingen är bränd (the clutch is burnt). Jag körde totalt ca 60 mil och som sagt mestadels på samma växel. Vad jag skulle vilja veta är om det överhuvudtaget är möjligt att förstöra en koppling på den sträckan ens om man kör riktigt vårdslöst, och vad man isåfall måste göra. Min tolkning är ju att det är en förslitningsskada och att jag hade oturen att vara den sista som hade bilen innan det upptäcktes. Men jag tänker inte betala 9000 spänn för att nån tysk med moppemustasch buskört med "min" hyrbil. Men diskussionen om hur jag ska slippa betalkravet hör kanske bättre in under Juridik.
Citera
2009-01-07, 08:47
Medlem
p0wnis avatar
Man kan bränna en koppling på väldigt kort sträcka om man vill

Men av det du beskriver känns helt osannolikt, vad var det för bil? Jag menar, jag har aldrig vart med om att behöva byta koppling på en normal personbil :S.
Citera
2009-01-07, 08:50
Medlem
Det var en Jaguar X-type diesel.
Citera
2009-01-07, 08:51
Medlem
Homo Insulariss avatar
Om man är ovan vid bilen kan man bränna kopplingen utan att vara medveten om det, om man vid upprepade tilfällen gasar mycket innan kopplingen greppat.
Sedan är det förstås så att kopplingen pga detta slits mer i hyrbilar. Om du slirat onödigt mycket på den så kan det ju vara just din hyrestid som slutligen fick slitaget att bli så stort att den även slirar lite vid normal körning.
Märkte du om kopplingen tog högt?
Citera
2009-01-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo Insularis
Om man är ovan vid bilen kan man bränna kopplingen utan att vara medveten om det, om man vid upprepade tilfällen gasar mycket innan kopplingen greppat.
Sedan är det förstås så att kopplingen pga detta slits mer i hyrbilar. Om du slirat onödigt mycket på den så kan det ju vara just din hyrestid som slutligen fick slitaget att bli så stort att den även slirar lite vid normal körning.
Märkte du om kopplingen tog högt?
Det är möjligt att den tog ganska högt, men jag växlade som sagt inte så mycket.
Citera
2009-01-07, 09:14
Medlem
Homo Insulariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bickle76
Det är möjligt att den tog ganska högt, men jag växlade som sagt inte så mycket.
Om den tog högt från början så var i princip kopplingen slut då du fick bilen. Hur långt hade den gått?
Citera
2009-01-07, 09:24
Medlem
fetto5514s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bickle76
Hej,

jag hyrde en bil i Tyskland i tre dagar i september och dagarna före jul fick jag ett mail från dem om att jag skulle betala 900€ för en skadad koppling. Detta kom alltså 3 månader efter att jag lämnat tillbaka bilen. Det var heller inte ett försäkringsärende "due to inappropriate driving".

Till saken hör att jag inte körde galet på något sätt och dessutom körde 95% på autobahn på högsta växeln. Jag märkte heller inga konstigheter med bilen när jag hade den.

Vad de säger är att kopplingen är bränd (the clutch is burnt). Jag körde totalt ca 60 mil och som sagt mestadels på samma växel. Vad jag skulle vilja veta är om det överhuvudtaget är möjligt att förstöra en koppling på den sträckan ens om man kör riktigt vårdslöst, och vad man isåfall måste göra. Min tolkning är ju att det är en förslitningsskada och att jag hade oturen att vara den sista som hade bilen innan det upptäcktes. Men jag tänker inte betala 9000 spänn för att nån tysk med moppemustasch buskört med "min" hyrbil. Men diskussionen om hur jag ska slippa betalkravet hör kanske bättre in under Juridik.

Ring någon som är duktig på sånt här på en gång. Det hade jag gjort. Jag har numret till en duktig biljuridik-advokat i Göteborg om du vill rådfråga. Bara att PM-a.
Citera
2009-01-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo Insularis
Hur långt hade den gått?
Vet inte, men det borde stå på hyreskvittot. Får kolla det när jag kommer hem.
Citera
2009-01-07, 09:42
Medlem
Homo Insulariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetto5514
Ring någon som är duktig på sånt här på en gång. Det hade jag gjort. Jag har numret till en duktig biljuridik-advokat i Göteborg om du vill rådfråga. Bara att PM-a.
Definitivt klokt. Problemet är att en jurist har svårigheter att avgöra om det finns något case, rent tekniskt, därför är det bättre att tala med någon mekaniker man har förtroende för först.
Citera
2009-01-07, 10:29
Medlem
Jag tror att firman försöker ta en rövare och chansa på att du kanske betalar, så de själva slipper....

Men saken är den att för att kunna ställa krav på dig måste kunna bevisa att just du är den skyldige för att kopplingen är kaputt, alltså bevisa att det inträffade verkligen beror på att just du har misshandlat kopplingen.

Det innebär att de antingen måste demontera kopplingen mellan varje uthyrning för att kolla att tidigare kunder inte skadat den, och att den är frisk till nästa kund. Visa mig en enda biluthyrningsfirma som gör detta.....

Även om det skulle råka vara så att kopplingen var helt ny när du hyrde bilen så hjälper det inte. De måste i så fall bevisa att kopplingen var felfri och inte var defekt från fabriken, att monteringen av den har gjorts på rätt sätt m.m.

Kopplingar på originalbilar är normalt väldigt tåliga, så det är inte alls så lätt att köra sönder dem utan att ha en susning om att man skulle ha kunnat skada dem. Det krävs rejält med frekvent slirande under längre tider, eller tokbackande med husvagn eller liknande så det får jobba mot släpvangnsbroms t ex.

Jag skulle helt enkelt bara bestrida kravet.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-01-07 kl. 10:40.
Citera
2009-01-07, 18:39
Medlem
Antingen så var du som sagt sista brukaren, eller enligt min gissning den som kört bilen längst den sista tiden. Ställ dem frågan varför dom antar att du var den som orsakat detta.
Citera
2009-01-07, 19:01
Medlem
Tammers avatar
Trådskaparen undrar nog om man helt enkelt kan strunta i kravet eller om man måste bestrida det på nåt sätt. I Sverige måste man tydligen skriftligen bestrida såna krav, annars kommer Kronofogden att driva in kravet. Vad som gäller när kravet kommer från utlandet vet inte jag. Men det låter osannolikt att de skulle kunna tekniskt bevisa att en viss hyrbilskund orsakat en typisk slitageskada. Kopplingar tar slut ibland, så är det bara. Såna utgifter finns inbakade i hyrbilsfirmornas avgifter, de tar nog en chansning att kunden betalar helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in