• 1
  • 2
2009-01-07, 05:11
Bannlyst
hej
Jag har ett problem. Jag har en nybliven polare som öppna sig för mig. Han måste känna ett starkt förtroende och han hade visst bara sagt detta till en till.
Grejen är att han säger de är en läggning men när han berätta detta var han nervös vilket jag förstår. Men jag blev nästan chockad men ville hjälpa honom.
Hans grej är att han köper vuxenblöjor och har dem på sig på natten. Han har napp med och sin nalle som han sover med. Han tänder på detta att ha blöja på sig och att kissa och bajsa på sig typ. Men är detta en läggning i så fall har jag missat det el behöver han hjälp. Han visa något på internet till mig om en hemsida om sånt här men bebisgrejer. Han vill vara liten igen och slippa krav. Min första reaktion var att detta inte är bra, han sa även han ville snacka med någon men inte gjort de alltså någon professionell. Jag har inte vetat så mycket men sett på tv någon gång om detta med bebisgrejen.
Citera
2009-01-07, 06:02
Medlem
bananpastejs avatar
tycker det låter som nåt taget ur avsnittet "king baby" från serien csi. s05e15
Citera
2009-01-07, 07:00
Medlem
just_a_girls avatar
Paraphilic infantilism heter fenomenet på eng.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paraphilic_infantilism
Citera
2009-01-07, 10:13
Medlem
Har aldrig hört talas om detta förut. Låter jävligt skruvat om jag får säga det själv.

Känslan är ju att en sådan person skulle klara sig extremt dåligt i samhället, finns det särskilda hem för dem?
Citera
2009-01-07, 10:23
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Låter som extrem regression. Som något man gör när man inte orkar vara stark och bara vill bli omhändertagen. Blöjor, napp och nalle kanske förstärker de där känslorna hos honom, vilken han troligen finner befriande eller nåt. Frågan är ju varför han tänder på det. Kanske för att han då kan slappna och släppa loss sin sexualitet utan skuld? Eller så har han skapat någon sorts associationer. Vem vet hur det blev som det blev.

Det är lätt att ta till freudianska förklaringar eftersom Freuds teorier är fucked up i sig själva. Vi utomstående kan nog inte förstå hur det är för honom, därför är det dumt att försöka analysera.

Jag tror att det hela är oskyldigt och ofarligt, även om de flesta av oss uppfattar det som bra skumt.

EDIT: Wikipedia-länken verkar stödja mina resonemang. Det här är troligen helt ofarligt. Och man får vara försiktigt med att förväxla det med pedofili eller något annat tillstånd som kan vara farligt.
Senast redigerad av SheriffeN^^ 2009-01-07 kl. 10:25.
Citera
2009-01-07, 10:31
Medlem
Snövits avatar
R&S --> Alt sex

/Mod
Citera
2009-01-07, 16:44
Medlem
West-ens avatar
Bara på flashback det här ses som en psykisk störning måste jag säga, bara på flashback. ABDL kallas läggningen, vilket är en tvådelad läggning liksom BDSM. AB står för Adult Baby, och DL står för Diaper Lover. Nästan alla som är AB är DL, men enbart ett litet fåtal som gillar blöjor, gillar faktiskt att vara i babyroll (viktigt).
En ABDL-människa är verkligen inte mer psykiskt störd än en BDSM-människa, det handlar enbart om att den senare är betydligt mer vanlig och öppen, främst pga den attityd som framkommer i denna tråd. Jag kan förstå att obildade människor tror att det finns en koppling till pedofilism, men detta är verkligen inte fallet. Människor som tänder på att bära blöjor och/eller att bli behandlad som ett barn tänder inte på barn.
Själva scenariot att TS vän sover med dessa underliga prylar behöver faktiskt inte uppväcka sexuella känslor (även om det är troligt), utan det kan vara som så att han enbart känner en trygghet associerad till barndomen av det. Jag vill minnas att ett par studier har visat att majoriteten reagerar med lugn (sänkt hjärtfrekvens, lugnare andehämtning samt lättare insomnande) av att just använda napp. Sen är det dock ganska vanligt att majoriteten inte erkänner dessa känslor då de får så mycket kritik. Det TS vän har gjort är därmed mycket modigt, så de visar ju verkligen vilken bra vän du är om du avvisar han som en störd människa. En annan vanlig missuppfattning är att människorna skulle vara svagare eller inkompetenta inom deras arbete/sociala umgängeskrets. Detta är verkligen inte fallet. ABDL är enbart en sexuell läggning (precis som alla andra), som även kan uppväcka trygghet ifrån bardomen.
En stor sida där detta diskuteras är www.abdlscandinavia.com, vilket jag rekommenderar TS om han har svårt att tro mig. Det är helt normala människor ifrån alla grupper, dock verkar unga killar vara aningen överrepresenterade.
Citera
2009-01-08, 01:14
Bannlyst
Jag känner inte honom så bra och jag dömer inte honom. Området var nytt för mig och han är glad jag accepterar och stöttar honom i allt. Han har ingen egen lya detta är jobbigt. Men tack för all information jag fått.
Citera
2009-01-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss78
Jag känner inte honom så bra och jag dömer inte honom. Området var nytt för mig och han är glad jag accepterar och stöttar honom i allt. Han har ingen egen lya detta är jobbigt. Men tack för all information jag fått.

Det är väl inget problem i sig, om det inte är så att personen i fråga upplever det som ett problem. Som tumregel kan man väl säga att sexualitet är hälsosam så länge man inte gör sig själv eller andra illa, dvs. någon inte mår bra av det.

Det låter ju onekligen som det är något i hans liv som inte riktigt stämmer, när han uttrycker att han vill regrediera så att han slipper ta ansvar och när han säger att han vill prata med en professionell. Kanske är det att han bara behöver bli bekräftad i sin sexualitet, att inte bli fördömd. Kanske är det något djupare problem. Det är bara din vän som vet.
Citera
2009-01-08, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miss78

Det här får du gärna utveckla, så han bajsar i blöjor hemma hos dig?
Citera
2009-01-08, 21:54
Medlem
Tigresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noema
Som tumregel kan man väl säga att sexualitet är hälsosam så länge man inte gör sig själv eller andra illa, dvs. någon inte mår bra av det.

Tumregel? Var det inte napp han använde?
(*fnissfniss*)

Håller iaf helt med. Oavsett om din vän tycker att det är jobbigt för att han vill sluta med det han gör eller om han tycker att det är jobbigt för att han är rädd för samhällets reaktion så kan han bli hjälpt, endera med att bryta sitt beteende eller att acceptera det.

Själv förstår jag hela blöj-grejen, för min del är det en del av min lätta bdsm-läggning (Coercion och Control Removal i wiki-artikeln beskriver det bäst). Så jag förstår honom, men som sagt känner han att det är jobbigt på något sätt och vill prata om det så ska han prata om det.

Kudos till dig som istället för att dra dig undan och håna honom försöker att lära dig mer så att du kan fatta ett informerat beslut om hur du ska stötta din vän.
Citera
2009-01-09, 18:02
Bannlyst
Du ska veta att jag inte hånar honom. Men de känns som vi inte har samma intressen han är nervös kanske för detta med sin läggning. Jag har tvång ocd och grubblar lätt. Jag vill inte såra honom men de känns som inte denna vänskap känns rätt jag kan inte tvinga mig till den. Men vill inte såra honom och nu har de gått så långt att vi umgåtts en del. Jag har mött honom via en kompis och vi har mötts några gånger inte kännt han längre än någon vecka. Jag vet inte hur jag ska förklara detta kanske behöver jag en pausfrån honom så jag får lite och se över de hela. Nu är de folk här med olika sexuella läggningar. Men detta är nästan för mycket för mig med hans läggning och sen smittar hans problem på mig och han är väldigt på i msn och kontakt nästan varje dag någon ge råd hur jag avslutar detta på ett bra sätt uh.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in