2009-01-06, 23:05
Medlem
Jag har noterat när jag kopplat in en extraskärm att skärm 2 är betydligt mörkare i färgerna än skräm 1. Har antagit att det berott på att skärm 1 är en lcd medan 2an är en monitor. Men nu har jag noterat att färger varierar mellan min dator och andra datorer med lcd-skärm, allt är ljusare på min. Jag har provat att ändra skärmupplösning och färg i egenskaperna för bildskärm men det har inte fungerat, det är fortfarande ljusare hos mig. Nån som vet vad det beror på och hur jag kan åtgärda det?

Tack på förhand!
Citera
2009-01-07, 01:46
Medlem
Din lcd-monitor kanske helt enkelt är ganska ljusstark?
Citera
2009-01-07, 02:54
Medlem
Naits avatar
Den ena skärmen är helt enkelt mycket ljusare som han innan mig sa. Upplevde samma sak när jag körde lcd och crt bredvid varrandra. Lcd var mycket ljusstarkare och hade bätte färger. Det går att ställa in ljuset etc direkt på skärme, men svårt att få det exakt likadant.
Citera
2009-01-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
Den ena skärmen är helt enkelt mycket ljusare som han innan mig sa. Upplevde samma sak när jag körde lcd och crt bredvid varrandra. Lcd var mycket ljusstarkare och hade bätte färger. Det går att ställa in ljuset etc direkt på skärme, men svårt att få det exakt likadant.

Okey! Jag jobbar lite vid sidan av med grafisk design så det är lie drygt att hela tiden behöva tänka några nyanser mörkare än vad jag kan se. Jag har en laptop så jag har inte hittat några ljusinställningar dirrekt på skärmen. Finns det nåt annat man kan göra?
Citera
2009-01-07, 14:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla om du ser någon knapp med ikon för att ändra ljus, brukar vara Fn + någon F-tangent.

Sedan kanske det finns inställning för grafikkortet.
Citera
2009-01-08, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kolla om du ser någon knapp med ikon för att ändra ljus, brukar vara Fn + någon F-tangent.

Sedan kanske det finns inställning för grafikkortet.

nej men titta, det fanns två sånna knappar! Vad korkad jag känner mig nu som inte ens tänkt på att kolla tangentbodet, jag började direkt pilla i upplösningar! Tackar!

Dock har jag fortfarande problem med att färgarna tycks vara mattare på lcdn. Finns det nån uppenbar lösning på det som jag missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in