Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
S lnge du inte talar/skriver om pplen och menar pron , frsts men d du blandat villt mellan dessa lr inte bara jag ha problem med dina texter. Vad gller mina texter och sikter om konflikten, r det uppenbart att jag inte behver antyda mer vad jag str fr!!
Du behver definitivt inte bevisa vart du str, snarare om varfr du anser dig ha rtt och kanske, som en verraskning s lr du dig ngot nytt och byter sikt, om n lite.
Citat:
Javiserligen r det s att jag har rtt. Inte bara jag och det pstr jag inte eller men dem argument och fakta jag frmedlar, med insikten att en mer kontextuell syn p problemet behvs - fr en mer rttvis och balanserad framfrhllning /behandling av frgan, r det svrt att frneka.
Att du lr dig nya saker har frmodligen med din tidigare ytliga, ganska vinklade syn p problemet som av allt att dma, grundar sig p mnga r av ensidig rapportering, av media som knner att den mste tillfredsstlla ca 450,000 gnllande araber och muslimer i Sverige!
Du besvarar inte frgorna i mitt inlgg, jag tar fr givet att du insett vilken katastrof din debatt metod r, du har inte frmedlat fakta d du vgrar acceptera fakta som bevisar orsaken till konflikten. Rttvisa kan du tala dig gul om, inte kommer du frst vad rttvisa innebr frens du inser att det r Palestinierna som lider av orttvisa.
Du r bra att p babbla herr, var god visa mig dina kllor som du pstr verbevisar mina, du har inte visat ngonting n, kanske kan du verraska, tillt mig tvivla.
Citat:
Jag har frklarat flera ggr att deras rtt till kamp r lika klar som Israelernas rtt att frsvara sig. Att ensidigt blunda fr de r av terrorn, som i sig strker israelernas hrdnackade politik bidrar INTE till konstruktiv lsning. Jag har lnkat faktiskt till brott begngna av dessa lnder , inte bara till dem utan ven andra arablnder. Dessa lnder har i generationer uppmuntrat, sttt och sponsrat och trnat palestinsk terror mot israel fr att dels slippa hantera deras frustration p hemma plan dels hlla Israel sysselsatt med skerhetsproblem/terror.
Du har frklarat vad? Var god ls om din frsta mening och terkom. Hur kan deras rtt till kamp vara lika klar? Vad menar du egentligen med klar? Vill du att kriget fortskrider?
Det du kallar terror r en reaktion p de aktioner din nation valt att genomg. Viljan att frst konflikten grundar sig i viljan att frst problematiken, kan vi stta punkt p att du inte frstr problematikens grundlggande faktor? Nr en stat bidrar till att bryta mot internationell rtt genom att t.ex. fra ver sin befolkning p ockuperat omrde s bidrar man inte till ngon konstruktiv lsning, ser du varfr du alltid hamnar ngra steg efter oss andra i debatten? Grundlggande faktorn till problemen r just din och dina gelikars vilja att inte stta er in i andras skor.
Du skyller hela tiden p att alla araber r terrorister, i brjan av trden stllde jag en frga ngra gnger som varken du eller ngon annan vgar besvara; Hur stoppar man terrorism? Fljdfrgan r nstan sjlvklar; Tror du att Israel under OCL skapade fler eller frre terrorister? Simpelt, fler! Varfr du missar pongen gng p gng fr du faktiskt frklara.
Citat:
Och du verkade missa helt min stllningstaganden i sakfrgan. Du upprepar dig som en gammal LP. Och frgar varfr jag frnekar brott begngna av IDFHar du inte frsttt nnu att jag frnekar inte IDF:s/ Israels brott utan ser det som en del av konflikten, logisk fljd och helt i samklang med palestiniernas stndiga brott. Arabiska palestinska attacker mot judiska samhllen och senare Israel , skett med klar och tydlig vetskap om att judarna r en del av omrdets urinnevnarna och efter att lagligt kpt sina marker .
1947 har dessa judars rtt, erknts av FN och r drmed att betrakta som rttmttiga gare, med suverntitet och skyldighet att frsvara sig..
Varfr upprepar jag mig tror du?
Ok, nu har du ganska tydligt skrivit vad du tycker, en fljdfrga; Vilka brott anser du IDF begtt som kan ha skadat fredsprocessen?
Dina diffusa frklaringar till brotten r inte att du "inte frnekar", fr just brotten i sig har lett till attacker ifrn palestinierna, just brotten har frargat det palestinska folket. Du ser inte ens muren som fel, trots det har jag visat dig vad World Court tycker, olaglig! Hur har du mage att pst att du bevisat ngonting?
Vill du veta var din partiska vision visar sig? Du ser Israels brott som en del av konflikten, visst kan brott begs av rtgg, vad tycker du om alla andra brott som begs av IDF? Som inte kommer ifrn "ett par rtgg"? Problemet r ditt perspektiv p brott, lagen sger en sak men herr Giladi ser Israel ver lagen. Hamas r terrorstmplade, varfr r inte Israel det? Du erknde att du ser brotten som begs, det r ett riktigt hyckelpartaj detta, du anser inte att det r vrre om en polis (till skillnad ifrn en civil) r kriminell?
Vet du frresten vad mer FN tycker och tnker? Frutom att du anvnder FN nr det behagar s missar du att skyldigheterna r mer n bara frsvar, frsvara den ockuperade befolkningen ingr, sdant r du inte intresserad av lngre antar jag.
Citat:
Jag frsvarar INTE Israel VLDIGT AGGRESSIVT, utan frsvarar landets rtt att i enighet med FN:s 51, frsvara sig och sina medborgare mot upprepande frsk av aggressiva fiender, senast ifrgr att samka stora skador/alt. frgra landets existens. Vem som helst med mod och insikt skulle gra det, utan att fr den delen ven behva bortfrklara, st fr eller rttfrdiga varje felsteg eller misshandling som Israels arm begr. Du frsvarar inte - hoppas jag - allt som begs i frihetsnamn frn extrema palestinska grupper..??!!
Ett krig i sig r ett brott och om palestinierna har inte bara gett sig i denna lek utan ven startat den, br de ven tla den genom att ansvara fr en rad behagliga konsekvenser och ta ansvar fr sin del i konflikten.
Mvh
Giladi
Okej, inte aggressivt, hller du med om att du frsvarar Israel irrationellt med andra ord?
Som sagt, du anvnder FN nr det passar dig. Du tar fr givet att jag skulle frsvara allt som du r emot, jag konstaterar bara att Israel r problemet och den felande delen av konflikten. Jag har gng p gng lnkat till information som visar min position, du lser B'Tselem, kommer du ngonsin erknna att du egentligen ljg om det?
http://www.btselem.org/English/ Varfr r du s rdd fr att titta in p sidan?
Du skriver om ansvar, ansvar Israel inte tar, som dessutom vrldssamfundet hller med om medan du lever i din bubbla s kan vi andra backa ett steg och tycka synd om dig som s ivrigt hller fast vid din punkt, att en diskussion om denna konflikt ska urarta till en diskussion om hur vida Israel felat r helt absurt. Det r ingen hemlighet att Israel radikaliserat palestinierna.