2009-02-02, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
G skaffa ett liv, ett heltidsjobb..eller en yrkesutbildning. Gr nt med ditt liv istllet fr att sitta i timmar famfr skrmen och spridda ditt frdumsfulla och onyanserade hat!

Varsgod en anpassad klla, konkret och ytlig .. fr halvblinda och lata mnniskor - som du..!

http://video.google.com/videoplay?do...02797772997781

mvh

Giladi

mvh

Giladi

Du str dig s otroligt mycket p ganjabarnet, varfr? Jag tycker att han bemter dig med respekt och kloka inlgg(trots att jag inte r en "expert" i mnet som ni), men det finns en sak jag vet; att nr man brjar kra med personangrepp fr att motdebattren ska knna sig obekvm(?) tyder bara p att man r "verbevisad" och saknar argument, kanske obekvmt fr dig?

Synd att alla "palestinavnner" har frsvunnit frn trden, d var alla ni pro-israel inte s aktiva som nu.
Citera
2009-02-02, 16:23
Medlem
HC47s avatar

Det r som ni sger, Hamas har inte setts "in action" under normala frhllanden men de har ju inte direkt visat framftterna. De mrdar sitt eget folk, trnar barnsoldater och bedriver allmn hjrntvtt. Fr att inte nmna att de envisas med att skjuta in raketer i Israel. Jag kan frst om de vill gra motstnd men varfr envisas med dessa attacker nr de vet om att Israel hnsynslst ger igen? De vet att de inte kan vinna. De vet att det kommer resultera i enorma civila frluster.

Kortfattat s tycker jag bda sidor ska ha lite framfrhllning. Ingen av sidorna har det fr tillfllet. Men som jag sagt tidigare s r det Israel som br ta initiativ. Men Hamas, som det fungerar idag, visar inga tendenser till att vilja ha fred och demokrati. Det r ett problem.
Citera
2009-02-02, 16:29
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47

Det r som ni sger, Hamas har inte setts "in action" under normala frhllanden men de har ju inte direkt visat framftterna. De mrdar sitt eget folk, trnar barnsoldater och bedriver allmn hjrntvtt. Fr att inte nmna att de envisas med att skjuta in raketer i Israel. Jag kan frst om de vill gra motstnd men varfr envisas med dessa attacker nr de vet om att Israel hnsynslst ger igen? De vet att de inte kan vinna. De vet att det kommer resultera i enorma civila frluster.

Kortfattat s tycker jag bda sidor ska ha lite framfrhllning. Ingen av sidorna har det fr tillfllet. Men som jag sagt tidigare s r det Israel som br ta initiativ. Men Hamas, som det fungerar idag, visar inga tendenser till att vilja ha fred och demokrati. Det r ett problem.

Vad jag har saknat ngon som faktiskt kan resonera! Tack

Hamas har velat ha fred, de har erbjudit fred och str ppna fr frhandlingar samt att de str fr 1967-rs grnserna. Israel pstr att Hamas brutit mot vapenvilan men nmner inte vad som var avtalat, lyfta blockaden, Israel lyfte blockaden men endast 20% frndenheter kom in.

Jag vill grna ha klla p nr Hamas mrdar sina civila, tnk p att det inte ska vara spioner eller fatah anhngare som kollaborerar med Israel. Propaganda har alla regeringar, jag tror all media har sin vinkling tyvrr ser det s ut, men det r en annan kamp att ta.

Du r vldigt resonlig, du ser att ett motstnd behvs men hur ska det se ut? Hur ska man gra fr att bli fri? Demonstrationer anordnas, hr blir civila skjutna av IDF, tyvrr.

Mvh
Citera
2009-02-02, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet

Hamas har velat ha fred, de har erbjudit fred och str ppna fr frhandlingar samt att de str fr 1967-rs grnserna. Israel pstr att Hamas brutit mot vapenvilan men nmner inte vad som var avtalat, lyfta blockaden, Israel lyfte blockaden men endast 20% frndenheter kom in.

Jag vill grna ha klla p nr Hamas mrdar sina civila, tnk p att det inte ska vara spioner eller fatah anhngare som kollaborerar med Israel. Propaganda har alla regeringar, jag tror all media har sin vinkling tyvrr ser det s ut, men det r en annan kamp att ta.

Du r vldigt resonlig, du ser att ett motstnd behvs men hur ska det se ut? Hur ska man gra fr att bli fri? Demonstrationer anordnas, hr blir civila skjutna av IDF, tyvrr.

Mvh

Jag hller med om att palestinierna behver ett motstnd, kalla motstndet hammas eller ali baba, irrelevant, det viktiga r att det finns ett motstnd.

Nr det gller att ta stllning om hamas hurvida dom ddar sina egna eller inte eller om dom vill frinta alla judar vet jag inte vart jag str. Jag har sett mnga videos presenterande hr i trden dr man ser hur dom beter sig, stmmer dessa eller inte?

Jag r som sagt fr ett palestinskts motstnd, men jag mste erknna att hamas verkar inte vara dom nyttigaste just fr palestinierna.

Det jag vill se r en lngvarig fred, fr bda parters skull men frmst fr palestiniernas d det r dom som ockuperas och lever i misr, i princip. Om hamas r det rtta vet jag dock inte med tanke p deras "taktik".

Stmmer det att israel brt vapenvilan? Hur kommer det sig att man stndigt hr att det r hamas som brt den? Konstigt.

Finns denna vapenvila tillgnglig ngonstans dr man kan se p vad dessa bda parter skrev under?
Citera
2009-02-02, 16:45
Medlem
HC47s avatar
Citat:

Mvh

Jag knner att jag varit lite inaktiv i trden senaste tiden. Mycket pluggande.

Visst har Hamas gjort lite anstrngningar men de skickar hela tiden dubbla budskap. De vill ha fred men p sina villkor, precis som Israel. Att terg till 1967-rs grnser tycker jag r en bra lsning men det kan ju inte ske ver en natt (eller ett r).

Det dr med att de mrdar civila (med hnvisning till att de bryter mot deras primitiva lagar) r ganska vldokumenterat. Finns ett antal videos p Youtube och den som sker kan skert finna hgst vetenskapliga artiklar i mnet. Ska ska lite senare och se vad jag kan hitta. Det finns en sak man mste tnka p nr det gller propaganda; Det r sllan lgner. Det r vinklade sanningar eller delar av sanningar. Att det finns mnniskor som vljer att visa upp (i detta fallet) Hamas brott fr egen vinning gr det inte mindre sant. Men visst ska man ha ett kritiskt ga mot dessa kllor, precis som alla kllor. Inte minst de som r allmnt accepterade.

Det r som du sger. Motstndet sls oftast ner vldigt vldsamt, vilket r tragiskt. Hr kommer det internationella samfundet in i bilden. Det mste riktas mer kritik mot Israel och ges mer std till folket i de ockuperade delarna av Palestina.

Jag tror det finns en vldigt bra lsning; ta bort vetortten i FN.
Citera
2009-02-02, 16:45
Medlem
Robbs24s avatar
Citat:
Hamas har velat ha fred, de har erbjudit fred och str ppna fr frhandlingar samt att de str fr 1967-rs grnserna.
Varfr njde man sig inte frn Hamas hll med de eftergifter Israel gjorde nr man flyttade p sina egna bosttare p Gazaremsan? Bulldozrarna rev Israelernas hem, inte palestiniernas.

D tycker jag det visar p en klockren otacksamhet nr man fortstter sin missilbeskjutning n lngre in p Israeliskt territorium. Inte helt otippat flg missilerna den hr gngen n lngre in ver grnsen, eftersom man kunde anvnda det nya territoriet t denna typ av terrorism terigen.

Man kan lsa lngre bak i trden dr det framgr tydligt att jag inte tycker Israel r ett fredens land, men rtt ska bannemig vara rtt.
Citera
2009-02-02, 16:50
Medlem
Citat:

de har Wazz redan svarat p. rakerterna symbolisera att motstndet r kvar. just fr Israeliska befolkningen fr att motbevisa IDF lgner.

om du kanske kommer ihg frn 2006 nr IDF i en presskonferens sa att de har frstrt 60% av hizbollah raketer. nsta dag fick de runt 1200 rakter sen kom Hassan Nasrallah p tv och sa till de "ni mste ha rknat fel"
Citera
2009-02-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbs24
Varfr njde man sig inte frn Hamas hll med de eftergifter Israel gjorde nr man flyttade p sina egna bosttare p Gazaremsan? Bulldozrarna rev Israelernas hem, inte palestiniernas.

D tycker jag det visar p en klockren otacksamhet nr man fortstter sin missilbeskjutning n lngre in p Israeliskt territorium. Inte helt otippat flg missilerna den hr gngen n lngre in ver grnsen, eftersom man kunde anvnda det nya territoriet t denna typ av terrorism terigen.

Man kan lsa lngre bak i trden dr det framgr tydligt att jag inte tycker Israel r ett fredens land, men rtt ska bannemig vara rtt.
hr en bra program som frklara om de

Broken Dreams of Gaza
http://se.youtube.com/watch?v=mhs2LR...e=channel_page
Citera
2009-02-02, 16:57
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:

Visst har Hamas gjort lite anstrngningar men de skickar hela tiden dubbla budskap. De vill ha fred men p sina villkor, precis som Israel. Att terg till 1967-rs grnser tycker jag r en bra lsning men det kan ju inte ske ver en natt (eller ett r).

Det dr med att de mrdar civila (med hnvisning till att de bryter mot deras primitiva lagar) r ganska vldokumenterat. Finns ett antal videos p Youtube och den som sker kan skert finna hgst vetenskapliga artiklar i mnet. Ska ska lite senare och se vad jag kan hitta. Det finns en sak man mste tnka p nr det gller propaganda; Det r sllan lgner. Det r vinklade sanningar eller delar av sanningar. Att det finns mnniskor som vljer att visa upp (i detta fallet) Hamas brott fr egen vinning gr det inte mindre sant. Men visst ska man ha ett kritiskt ga mot dessa kllor, precis som alla kllor. Inte minst de som r allmnt accepterade.

Det r som du sger. Motstndet sls oftast ner vldigt vldsamt, vilket r tragiskt. Hr kommer det internationella samfundet in i bilden. Det mste riktas mer kritik mot Israel och ges mer std till folket i de ockuperade delarna av Palestina.

Ah du menar youtube Jag anvnder inte youtube som klla, snarare frelsarna eller annat intervjuoffer. Ibland finns det klipp som r mindre trovrdiga, det hller jag helt med om.

Vad som egentligen hnder dr nere finns dokumenterat, om fler varit som dig och resonerat kring hndelserna s hade frgan om kllor inte varit s vsentlig som den r just nu.

Bde Hamas och Israel ska f den kritik de frtjnar, det har jag alltid tyckt, det fr dremot rttegngar avgra senare just nu dr oskyldiga. Som du sger splittras VB just nu, det r den informationen som mste lyftas fram nr media rapporterar hndelserna. Fred br vara det alla strvar efter nd sger man "krossa Hamas", "dda alla araber" osv Frhandlingar r s vitt jag vet det mest effektiva mot terrorism.

Mvh
Citera
2009-02-02, 17:01
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbs24

Rtt ska vara rtt, hller helt med dig!

Det finns andra faktorer som pverkat situationen, det r allt ifrn ockupation till apartheid.

Fr terkomma senare, skriv grna de frgor du har

Mvh
Citera
2009-02-02, 17:03
Bannlyst
Citat:

Tycker att dina ord r vldigt genomtnkta och korrekta. Jag mste hlla med om att hamas inte r bra fr palestinierna, palestinierna behver inte ett "inbrdes" krig mellan fath och hamas. Det r bara egoistiskt att hota, frflja och p andra stt pverka palestinierna fr att tex "vinna rster" eller fr att dom "inte ska visa vad dom verkligen tycker", hamas verkar tyvrr anvnda sig utav den taktiken. Men samtidigt s behver heller palestinierna inte ett korrupt "parti" eller vad dom r, nmligen fatah.

Det r nstan tragiskt att veta att palestinierna generellt har hamnat i klm mellan 2 olika piss organisationer, det r uppenbart att israel har tryck, pressat och anvnt mycket annan ociviliserad strategi fr att f hela palestina som "en framtid sjlvstndig stat" och som ett folk att stndigt vara frvirrade och urbalans, detta r konsekvenserna av muren och blockaden, bland annat.

Drfr r lsningen att oberoende utlndska lnder stller skpet dr det ska st. Precis som man visar vad man tycker om hamas, ska man visa vad man tycker om israels handlingar, det r tragiskt att alla som ifrgestter deras metoder fr att skapa "fred" alltid ska klassas som antisemiter och annat skitsnack.

Israel har all rtt i vrlden att finnas som stat, men dom har verkligen inte all rtt att behandla palestinierna som dom gr/har gjort i flera r, detta br vara ngon sjlvklart hos alla vettiga mnniskor (ven om israel va dr frst eller om palestinier var dr frst; i landet allts). Problemet just nu r inte vem som har rtten till landet; problemet r att folk lider och dr i ondan p bda sidor, israel ska ta nstan hela ansvaret fr detta, faktist.
Citera
2009-02-02, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rifad
de har Wazz redan svarat p. rakerterna symbolisera att motstndet r kvar. just fr Israeliska befolkningen fr att motbevisa IDF lgner.

om du kanske kommer ihg frn 2006 nr IDF i en presskonferens sa att de har frstrt 60% av hizbollah raketer. nsta dag fick de runt 1200 rakter sen kom Hassan Nasrallah p tv och sa till de "ni mste ha rknat fel"

Jag hller med om mycket som alla pro-palestina skriver, ven wazz. Men jag tycker wazz r fr extrem i sina sikter, hur kan man tycka att det r bra att hamas skjuter raketer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in