Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag knner att jag varit lite inaktiv i trden senaste tiden. Mycket pluggande.
Visst har Hamas gjort lite anstrngningar men de skickar hela tiden dubbla budskap. De vill ha fred men p sina villkor, precis som Israel. Att terg till 1967-rs grnser tycker jag r en bra lsning men det kan ju inte ske ver en natt (eller ett r).
Det dr med att de mrdar civila (med hnvisning till att de bryter mot deras primitiva lagar) r ganska vldokumenterat. Finns ett antal videos p Youtube och den som sker kan skert finna hgst vetenskapliga artiklar i mnet. Ska ska lite senare och se vad jag kan hitta. Det finns en sak man mste tnka p nr det gller propaganda; Det r sllan lgner. Det r vinklade sanningar eller delar av sanningar. Att det finns mnniskor som vljer att visa upp (i detta fallet) Hamas brott fr egen vinning gr det inte mindre sant. Men visst ska man ha ett kritiskt ga mot dessa kllor, precis som alla kllor. Inte minst de som r allmnt accepterade.
Det r som du sger. Motstndet sls oftast ner vldigt vldsamt, vilket r tragiskt. Hr kommer det internationella samfundet in i bilden. Det mste riktas mer kritik mot Israel och ges mer std till folket i de ockuperade delarna av Palestina.
Jag tror det finns en vldigt bra lsning; ta bort vetortten i FN.
Tycker att dina ord r vldigt genomtnkta och korrekta. Jag mste hlla med om att hamas inte r bra fr palestinierna, palestinierna behver inte ett "inbrdes" krig mellan fath och hamas. Det r bara egoistiskt att hota, frflja och p andra stt pverka palestinierna fr att tex "vinna rster" eller fr att dom "inte ska visa vad dom verkligen tycker", hamas verkar tyvrr anvnda sig utav den taktiken. Men samtidigt s behver heller palestinierna inte ett korrupt "parti" eller vad dom r, nmligen fatah.
Det r nstan tragiskt att veta att palestinierna generellt har hamnat i klm mellan 2 olika piss organisationer, det r uppenbart att israel har tryck, pressat och anvnt mycket annan ociviliserad strategi fr att f hela palestina som "en framtid sjlvstndig stat" och som ett folk att stndigt vara frvirrade och urbalans, detta r konsekvenserna av muren och blockaden, bland annat.
Drfr r lsningen att oberoende utlndska lnder stller skpet dr det ska st. Precis som man visar vad man tycker om hamas, ska man visa vad man tycker om israels
handlingar, det r tragiskt att alla som ifrgestter deras
metoder fr att skapa "fred" alltid ska klassas som antisemiter och annat skitsnack.
Israel har all rtt i vrlden att finnas som stat, men dom har
verkligen inte all rtt att behandla palestinierna som dom gr/har gjort i flera r, detta br vara ngon sjlvklart hos alla vettiga mnniskor (ven om israel va dr frst eller om palestinier var dr frst; i landet allts). Problemet just nu r inte vem som har rtten till landet; problemet r att folk lider och dr i ondan p bda sidor, israel ska ta nstan hela ansvaret fr detta, faktist.