2008-12-27, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tirad
Ja det är som att säga att sverige ska vara ett land för folk av "den svenska rasen". Inga finnar, inga samer, inga invandrare osv. Kanske inte heller folk med valloner i släkten? Riktiga svenskar är vel blonda och blåögda?

Helt RÄTT, Israel kommer aldrig att bli en sekulär demokrati, alltså dem kommer alltid att dömda folk beroende på religion, bakgrund osv. Dem har med andra ord anamat en del av demokratin, det räcker inte för att kalla sig "demokratisk stat".
Citera
2008-12-27, 01:49
Medlem
Tirads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turnip Master
Det handlar inte om rasism, det handlar om nationellt självbevarande.

Så vitt jag vet finns det ingen annan nation som har inskrivet i sin grundlag att en invånarna måste tillhöra en viss ras. Tycker det är jävligt konstigt. Lite apartheid-sydafrika över det hela.

Liksom att judar har större rättigheter, även om dom är nyinflyttade, än araber som är födda där och vars släkt bott där i generationer.

Det är fel.
Citera
2008-12-27, 01:49
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazz
Läs allt, han ville ha en (oberoende) källa på "författningslagen" och det är vad han fick. Vad är det ditt problem ? Förståndshandikappad ?
Jepp och jag fick precis vad jag ville;
Citat:
Israel är en parlamentarisk demokrati och alla medborgare över 18 år är röstberättigade. Förutom välfärdsfrågor och ekonomi handlar den politiska debatten om den israelisk–palestinska konflikten och hur judisk den judiska staten ska vara.

Det politiska livet dominerades länge av det socialdemokratiska Arbetarpartiet och det liberala Likud partiet,. Efter att Arbetarpartiet lämnat koalitionsregeringen med Likud den 20 november 2005 följde stora förändringar av det politiska landskapet i Israel. Det efterföljande nyvalet den 28 mars 2006 innebar en stor framgång för det av Likuds tidigare partiledare Ariel Sharon bildade mittenpartiet Kadima.

På grund av Sharons ohälsa fick dock Ehud Olmert leda partiet i valrörelsen. Efter valet blev Olmert premiärminister i en koalitionsregering tillsammans med Arbetarpartiet, Shas och Pensionärspartiet . Trots att Israel är en erkänd demokratisk stat råder en viss brist i knesset, många oberoende vägrar erkänna att Israel är en fullbordad demokratisk stat på grund av den omtalade författningslagen
Jag ser inga som helst problem med detta och dom skriver att det är en fullgod demokrati, om du nu har några problem med författningslagen så får du posta ut de styckena åt mig.
Citera
2008-12-27, 01:51
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Så vitt jag vet finns det ingen annan nation som har inskrivet i sin grundlag att en invånarna måste tillhöra en viss ras. Tycker det är jävligt konstigt. Lite apartheid-sydafrika över det hela.

Liksom att judar har större rättigheter, även om dom är nyinflyttade, än araber som är födda där och vars släkt bott där i generationer.

Det är fel.
Annu en gång måste jag be om källa till den lagen eftersom den uppenbarligen inte efterlevs;
Citat:
Staten Israels befolkning var i maj 2007 cirka 7,2 miljoner: 76,5 procent judar, 4 procent associerad med den judiska befolkningen (vanligtvis immigranter från före detta Sovjet med judiskt påbrå) och 19,5 procent kristna och muslimer.
Citera
2008-12-27, 01:52
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazz
Har du fortfarande inte förstått vad denna lagen innebär eller ?
Nej, kan du ge mig en källa på vad den innebär eller hittar du ingen?
Citera
2008-12-27, 01:52
Medlem
Tirads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Det är väl upp till majoriteten att bestämma. Finnar och samer är väl ok tycker jag. Vallonsläkt är också okej. Resten vettefan. Vad tycker du?
Efter du svarat på den frågan så får du gärna svara på vilket land kommer din släkt ifrån?

Iof det går inte riktigt att jämföra. Araberna som bor där är ju födda där men dom diskrimineras. Inflyttade judar har större rättigheter än infödda araber i israel.

Tycker inte mitt ursprung har något att göra med den här tråden faktiskt.
Citera
2008-12-27, 01:53
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birobidzhan
Du kan se med två knapptryck.

Och har du glömt vårt diskussion om geografin? För det har inte jag. Som sagt, motbevisa mig eller tig.

Du vet inte vilka frågor du vill ha svar på.

Jag tog en bild med uppenbart bruna områden på den palestinska sidan, och uppenbart stora områden med grön färg på den Israeliska sidan. Jag sa inget om odlade grödor, det kanske är skog, vad fan vet jag. Grejen med det hela var att visa på judarnas förmåga att konstbevattna öken.
Citera
2008-12-27, 01:54
Bannlyst
Citat:
Iof det går inte riktigt att jämföra. Araberna som bor där är ju födda där men dom diskrimineras. Inflyttade judar har större rättigheter än infödda araber i israel.

Tycker inte mitt ursprung har något att göra med den här tråden faktiskt.
Aldrig hört begreppet nation? Sov du under historielektionerna som behandlade 1800-talet?
Citera
2008-12-27, 02:02
Medlem
Tirads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Är du trög eller? Inte samer men större än t.ex syrianer..

Jag menar på att infödda araber inte har samma rättigheter i israel som inflyttade judar. Därav jämförelsen med samer.
Citera
2008-12-27, 02:03
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Jag menar på att infödda araber inte har samma rättigheter i israel som inflyttade judar. Därav jämförelsen med samer.

Jag förstår vad du menar. Men jag var ärligt rasistisk.
Citera
2008-12-27, 02:43
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Enklaste lösningen vore att bomba sönder "palestina" och alla pedofilprofetsdyrkarna där. Omvärlden kommer ha glömt det om 5 år, och då är det bara att bygga israeliska konstbevattnade apelsinplantage på marken.

Ingen kommer sakna palestinierna.
Du verkar inte vidare påläst. Tror du palestinerna är de enda som vill ha bort Israel från regionen? I princip varje land i regionen har varit motståndare till Israel sedan staten utropades på nytt.
Citera
2008-12-27, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Ja, och jag har motbevisat dig, Israel är en demokrati som tillåter alla att ställa upp i val, varesig etnicitet eller ursprung. Precis som det stod i Wikipedia!
Nu är det upp till DIG att motbevisa mig genom att istället spy ut din munndiarré faktiskt gräva fram en länk till något som visar mitt påstående felaktigt. Eller har dina påståenden lika mycket potens som du har i brallan? D.v.s. noll och intet?

Jasså det gör du? Lät dagmammorna på fritis dig klippa och klistra lite 'Död åt judarna!' och 'Insallah, jihad!' kollage i morse?

Hahaha.
Vad sägs om att du tar och skaffar dig ett arbete istället?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_95144.svd

"att Israel väljer demokratins väg, d v s omvandlas till en sekulär demokrati och blir en stat för alla medborgare, en stat med lika rättigheter för alla etniska och religiösa grupper, en stat som inte diskriminerar sina icke-judiska medborgare.
Att förespråka en tvåstatslösning, utan att ifrågasätta Israels apartheidsystem, innebär att Israels koloniala karaktär indirekt accepteras. "

Bland annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in