• 1
  • 2
2009-01-05, 20:51
Medlem
Hallå alla datanissar!

Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Det är så att jag drabbades av massa knasiga felmeddelanden och trojaner och grejor, så jag provade först att göra en viruskontroll med mitt antivirusprogram, Norman. Felmeddelanden återkom. Därefter gjorde jag en deep scan med gratisprogrammet a-squared Free. Under denna sökning identifierades 72 objekt som var mer eller mindre dåliga för min dator. Men inte alla "boxarna" var ifyllda, bara kanske hälften. Jag fyllde i alla "boxarna" och därefter valde jag att kasta dem istället för att sätta dem i karantän.

Jag tror nu att jag kastade något viktigt "starta-igång-windowsprogram" för att när jag sätter på datorn så laddar den inte fram skrivbordet utan bara skrivbordsunderlägget. Man kan inte heller klicka på något med musen. Det man däremot kan göra är att "kontroll-alt-deleta" och öppna program genom aktivitetshanteraren. Det är så jag lyckades öppna Firefox och skriva detta inlägg

Är detta problem bekant för någon av er, så skulle jag verkligen uppskatta om du/ni inkom med tips och idéer!

Hälsningar

Daniel
Citera
2009-01-05, 20:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Kör en systemåterställning så får du tillbaka skrivbordet...
Citera
2009-01-05, 22:07
Medlem
TPtests avatar
Som du sa har du fått virus. Virus är ett program som är menat att förstöra filer på din dator och främst system32 filer. De är också till för att sprida skit till andra via msn eller andra nätverk du kopplar upp dig till med användare som är i kontakt med dig.
Jag råder dig att göra en systemåterställning men främst en omformatering av hela datorn då massa filer kan vara skadade.

Om du inte vill detta, får du använda dig av fildelning.
Ladda ner Nod32. Tar minst av alla antivirus program och är ett utav de bästa.
Sök igenom datorn ta bort virus och allt.
Sedan tankar du TuneUp (30 dagar gratis).. Bland de bästa programmen idag IMO.
Den rensar datan från skadliga filer, gör den snabbare, tar bort system fel, hotfulla program, rensar hela systemet och hittar fel som inget annat program gör. Den gör massa fler saker.
Gör allt som går att göra med programmet från topp till slut. Gör inte defragmentering i början, utan vänta tills slutet för den tar tid :P
Sedan kan den också reparera filer som saknas och genvägar.
Citera
2009-01-05, 22:10
Medlem
CronoSs avatar
Antivirus program brukar inte ta bort nåt viktigt, ganska dåligt program i så fall...
Citera
2009-01-06, 04:07
Medlem
Låter skumt.

Om du går in i aktivitetshanteraren när datorn startat. Och trycker på New Task under Applications. Skriv in explorer.exe där och tryck OK.

då borde skrivbordet dyka upp iallafall
Citera
2009-01-06, 09:42
Medlem
Tack för svaren!

Men era svar har ju självfallet gett upphov till följdfrågor som jag hoppas ni kan besvara:

1. Vad är en systemåterställning och hur kör man en sådan?

2. Om jag måste genomföra en omformatering, då förlorar jag allt på hårddiskarna (C: och D: ), eller bara förlora information på C:?

3. Brukar inte antivirusprogram ta bort någonting? Det låter ju uselt. Så Norman (mitt antivirusprogram) kan inte hjälpa mig ta bort alla virus, trojaner och skit?

4. Om jag öppnar aktivitetshanteraren och klickar på "ny aktivitet" och där skriver in explorer.exe, så svarar datorn med en informationsruta med informationen: "Det går inte att hitta filen explorer.exe. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen. Du kan söka efter en fil genom att trycka på knappen Start och välja Sök". Men jag får ju inte fram startknappen!

Jag vill ju bara att datorn ska fungera igen så att jag kan spela CS och ladda porr igen! Jag vill ju inte fortsätta med ett skadat Windows, men är det verkligen nödvändigt att "blåsa ur datorn" (omformatera, tror jag det betyder och det var så supportkillen uttryckte det).

Tacksam för alla svar!

/Daniel
Citera
2009-01-06, 15:06
Medlem
G2rs avatar
HMMM, JAG AHDE SAMMA! jag fick virus på explorer.exe och tog bort den, ändå utvägen jag såg var en omformatering, finns säkert flera problem, men jag är inte så bra på datorer så jag visste inte riktigt..
Citera
2009-01-06, 17:56
Medlem
927s avatar
du borde kunna starta/öpnpa a-squared via utforskaren och återställa det som flyttades via programmets karantän.
kolla även om du hittar en logg på vad som hittades vid scanningen
Citera
2009-01-06, 18:29
Medlem
dobbelinas avatar
1. Restart your system
2. When the system first boots, type F8 to bring up the boot menu
3. Select the Safe Mode with Command Prompt option
4. Log-on as administrator if needed
5. At your command prompt type %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe
6. Hit Enter
6. This will open the system restore wizard…
Citera
2009-01-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kör en systemåterställning så får du tillbaka skrivbordet...
Citat:
Ursprungligen postat av Tretowns
Låter skumt.

Om du går in i aktivitetshanteraren när datorn startat. Och trycker på New Task under Applications. Skriv in explorer.exe där och tryck OK.

då borde skrivbordet dyka upp iallafall
Är det ingen som vet hur man får det att funka igen trots att dessa åtgärder inte fungerar?

/Tacksam
Citera
2009-01-08, 22:31
Medlem
927s avatar
funkar inte win+e?

man kan ju reparera windows genom att boota från windows cd

a-squared är ett mycket bra program så jag tror inte att det är det som är orsaken
Citera
2009-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
funkar inte win+e?

man kan ju reparera windows genom att boota från windows cd

a-squared är ett mycket bra program så jag tror inte att det är det som är orsaken
Vad är win+e? Ursäkta okunskapen. Om man bootar och grejor, så tappar man väl allt på hårddiskarna? Det är så jobbigt att återinstallera Counterstrike.

/Daniel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in