Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilken part i Gaza-konflikten sympatiserar du med?
Israel
49,77%
1950 röster
Hamas
32,62%
1278 röster
Ingen bestämd uppfattning
17,61%
690 röster
2015-03-03, 17:13
  #2713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeuxouvertes
Bra dokumentär om gräsrotsrörelsen för fred i Israel på Svt finns att se, "En farlig idé"

Väcker hopp om att alla ska kunna leva sida vid sida i det fina landet

Självklart - exakt - det är sådana rörelser som kan ena folken och göra extremist-tänkarna sysslolösa...

Önskan om fred måste komma inifrån folken själva - inte utifrån av ngn väst-politiker som vill kapa politiska poäng på att "mäkla fred" i detta oroliga område.

Menvad som är tråkigt är att de som vuxit upp där tar den miltära närvaron och att folk dör där då och då av sprängattentat mm som en naturens gång, elr naturlig tillvaro om man så tänker.

Dvs de har aldrig upplevat fred och bara ett fåtal av dem varit utomlands så de har inte det perspektivet.

De israeler som däremot har varit utomlands sagt de blivit paffa av att inte se militär posteringar här och var.
Citera
2015-12-14, 10:11
  #2714
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Nästan 33% har röstat på skäggtomtarna som utgör ett hot mot hela Europa . Obegripligt.
Citera
2015-12-14, 13:01
  #2715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Nästan 33% har röstat på skäggtomtarna som utgör ett hot mot hela Europa . Obegripligt.
Jaja, nu är ju Hamas mål att få en egen stat och slut på ockupationen. Men visst, det finns säkert IS- sympatisörer även där. Jag har själv sett en intervju med en ledare inom Hamas där han får frågan om dom kan erkänna staten Israel. hans svar var nåt i stil med, i en förhandling är ingenting omöjligt. En lösning på Israel-Palestinakonflikten skulle kunna lugna ner situationen i hela området. IS- dårarna är dock ett kapitel för sig, dom måste förintas. Jag har själv inte röstat men jag stöder Hamas kamp, dock inte deras attacker på civila. Palestinierna i sig utgör nog inget vidare hot mot Europa.
Citera
2015-12-14, 15:16
  #2716
Medlem
otukts avatar
Haha så hjärndöd tråd för de lättledda. Varför ens stödja något av dem? Kritisera båda är det enda rätta för en som har haft priviligeriet att växa upp i ett av världens bästa länder med fred i över 150år.
Citera
2015-12-14, 19:12
  #2717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Nästan 33% har röstat på skäggtomtarna som utgör ett hot mot hela Europa . Obegripligt.
Ja det är sjukt bortom rim och reson. Den som inte vid det här laget har fattat att islam/koranen/medina-muhammed representerar utstuderad djäfla ondska, finns det snart inget hopp om.
Citera
2015-12-14, 19:19
  #2718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bxpnlt
Jaja, nu är ju Hamas mål att få en egen stat och slut på ockupationen. Men visst, det finns säkert IS- sympatisörer även där. Jag har själv sett en intervju med en ledare inom Hamas där han får frågan om dom kan erkänna staten Israel. hans svar var nåt i stil med, i en förhandling är ingenting omöjligt. En lösning på Israel-Palestinakonflikten skulle kunna lugna ner situationen i hela området. IS- dårarna är dock ett kapitel för sig, dom måste förintas. Jag har själv inte röstat men jag stöder Hamas kamp, dock inte deras attacker på civila. Palestinierna i sig utgör nog inget vidare hot mot Europa.
Minns du namnet på denna Hamas-ledare? Kan det möjligen vara fadern till Mosab Hassan Yousef, författaren till boken The Son of Hamas - och medverkande i filmen The Green Prince: https://www.youtube.com/watch?v=cFWBhVeWCXQ

Mosab har btw lämnat Islam/Hamas/terrorism bakom sig, och flyttat till USA. Familjen har klippt banden pga detta.
Citera
2015-12-15, 10:01
  #2719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Minns du namnet på denna Hamas-ledare? Kan det möjligen vara fadern till Mosab Hassan Yousef, författaren till boken The Son of Hamas - och medverkande i filmen The Green Prince: https://www.youtube.com/watch?v=cFWBhVeWCXQ

Mosab har btw lämnat Islam/Hamas/terrorism bakom sig, och flyttat till USA. Familjen har klippt banden pga detta.
Nej, jag minns inte, det var i någon dokumentär i Svt. Troligen inte uppdrag granskning.
Citera
2023-03-15, 14:42
  #2720
Medlem
Hamas vill inte ha fred, de vill fördriva eller mörda alla judar. Därför anser jag att det samhälle som stöttar dem ska jämnas med marken och det finns inga civila i området som kallas palestina. Israel är det enda civiliserade landet i Mellanöstern där män och kvinnor har samma rättigheter och där fullständig religionsfrihet råder.

Enkelt val.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback