Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-05, 02:13
  #1
Avstängd
Framtidenss avatar
Jag har XP, 1 Ghz processor och 512 Ram i flera datorer.
Nu kan vi alltså få Terrabyte för en krona per Gb, kan det bli segt?

Min ena dator är seg, jag använder hälften av 8 Gb på OS-part., brukar det bero på mängden program, halvfull partition eller vad?

Min andra har halvfullt av 8 Gb men är inte lika laddad med program än och snabbare.
Idealet är visst minimalt på OS-part och mer på andra, men mycket lägger sig med OS automatiskt.
Vad gör man ex. med mailfiler om börjar bli för långa, dela upp dom?
__________________
Senast redigerad av Framtidens 2009-01-05 kl. 02:51.
Citera
2009-01-05, 02:36
  #2
Avstängd
jewhaens avatar
Jag förstår inte... Vad menar du? 1 TB hårddisk? En krona per MB? Va? 1 GB för 1024 kr? Va? Va? Va?
Citera
2009-01-05, 02:49
  #3
Avstängd
Framtidenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Jag förstår inte... Vad menar du? 1 TB hårddisk? En krona per MB? Va? 1 GB för 1024 kr? Va? Va? Va?
En krona per Gb
Citera
2009-01-05, 03:10
  #4
Medlem
kalle.bs avatar
Jag förstår inte frågan riktigt. Men om du ska han mer plats över så får du helt enkelt rensa program och filer du sällan använder.
Citera
2009-01-05, 08:17
  #5
Avstängd
Framtidenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Jag förstår inte frågan riktigt. Men om du ska han mer plats över så får du helt enkelt rensa program och filer du sällan använder.

Det är 2 ämnen, blir datorn seg med en disk på en Tb?

Varför är den seg nu.
Citera
2009-01-05, 08:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Varför är den seg nu.
Du skrev ovanför att du har 512MB ram. Där har du den troligaste orsaken till att den är seg.
Citera
2009-01-05, 08:57
  #7
Avstängd
Framtidenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du skrev ovanför att du har 512MB ram. Där har du den troligaste orsaken till att den är seg.
Båda har 512 ram
Citera
2009-01-05, 09:17
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Jag har XP, 1 Ghz processor och 512 Ram i flera datorer.
Nu kan vi alltså få Terrabyte för en krona per Gb, kan det bli segt?

Min ena dator är seg, jag använder hälften av 8 Gb på OS-part., brukar det bero på mängden program, halvfull partition eller vad?

Min andra har halvfullt av 8 Gb men är inte lika laddad med program än och snabbare.
Idealet är visst minimalt på OS-part och mer på andra, men mycket lägger sig med OS automatiskt.
Vad gör man ex. med mailfiler om börjar bli för långa, dela upp dom?

Herre gud människa. Jag fick läsa igenom ditt inlägg 5 (!) gånger innan jag fattade vad du menade.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Jag har XP, 1 Ghz processor och 512 Ram i flera datorer.
Du förklarar att du har två datorer med samma hårdvara, XP, 1 Ghz processor och 512 mb ram i båda.


Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Nu kan vi alltså få Terrabyte för en krona per Gb

Du konstaterar att hårddiskar är billiga idag

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
kan det bli segt?

Sen undrar du om din dator kan bli seg om du köper till en stor hårddisk. Nej, datorn blir inte segare av en större hårddisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Min ena dator är seg, jag använder hälften av 8 Gb på OS-part., brukar det bero på mängden program, halvfull partition eller vad?

Här förklarar du att en av dina två datorer är seg. Att du installerat saker på C: (din OS-partition) så att det finns halva utrymmet kvar. Dock har din OS-part bara 8gb tilldelat. Det är på tok för lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
brukar det bero på mängden program, halvfull partition eller vad?

Sen undrar du om segheten kan bero på mängden program eller nåt annat. Din OS-partition är för liten. Gör den större. Minst 30gb.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Min andra har halvfullt av 8 Gb men är inte lika laddad med program än och snabbare.

Din andra dators OS-part är också halvfull. Men den är snabbare, och inte lika fylld med program och dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Idealet är visst minimalt på OS-part och mer på andra, men mycket lägger sig med OS automatiskt.

Ja, det är idealiskt att inte ha så mkt på OS-partitionen om den inte är så stor. Men nej, det är inte mkt som lägger sig automatiskt på OS-partitionen. Ta reda på vad som tar upp utrymme så får du hjälp att lägga dom filerna på nåt annat ställe.

Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Vad gör man ex. med mailfiler om börjar bli för långa, dela upp dom?

Man säger åt mailprogrammet att lägga mailen på nåt annat ställe.
Citera
2009-01-05, 09:26
  #9
Medlem
Du behöver köpa en ny dator. Vem klarar att sitta vid den i mer än 5 minuter och bli frustrerad för att allt går så långsamt?

Finns bra sationära á la förra årets modell för 3-4k.


lite OT kanske.
Citera
2009-01-05, 09:57
  #10
Avstängd
Framtidenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Herre gud människa. Jag fick läsa igenom ditt inlägg 5 (!) gånger innan jag fattade vad du menade.

Du förklarar att du har två datorer med samma hårdvara, XP, 1 Ghz processor och 512 mb ram i båda.

Du konstaterar att hårddiskar är billiga idag

Sen undrar du om din dator kan bli seg om du köper till en stor hårddisk. Nej, datorn blir inte segare av en större hårddisk.

Här förklarar du att en av dina två datorer är seg. Att du installerat saker på C: (din OS-partition) så att det finns halva utrymmet kvar. Dock har din OS-part bara 8gb tilldelat. Det är på tok för lite.

Sen undrar du om segheten kan bero på mängden program eller nåt annat. Din OS-partition är för liten. Gör den större. Minst 30gb.

Din andra dators OS-part är också halvfull. Men den är snabbare, och inte lika fylld med program och dylikt.

Ja, det är idealiskt att inte ha så mkt på OS-partitionen om den inte är så stor. Men nej, det är inte mkt som lägger sig automatiskt på OS-partitionen. Ta reda på vad som tar upp utrymme så får du hjälp att lägga dom filerna på nåt annat ställe.

Man säger åt mailprogrammet att lägga mailen på nåt annat ställe.

Så kan det gå med 2 ämnen, jag glömde att det ska vara ett i taget och återkommer om resten, tack.
Citera
2009-01-05, 11:59
  #11
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidens
Så kan det gå med 2 ämnen, jag glömde att det ska vara ett i taget och återkommer om resten, tack.

Va? Har du ännu mer problem? Köp en ny burk!
Citera
2009-01-06, 08:31
  #12
Avstängd
Framtidenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froid
Du behöver köpa en ny dator. Vem klarar att sitta vid den i mer än 5 minuter och bli frustrerad för att allt går så långsamt?

Finns bra sationära á la förra årets modell för 3-4k.


lite OT kanske.
Jag tror det går bra att rensa istället, vi har 4 PC och 4 bärbara, inte så billigt att byta, så vi ska nog satsa på max. RAM och Tb-diskar först.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback