2009-01-06, 01:39
Medlem
rogerks avatar
Dom ungerska plisern var ju medvetna om mannens duperingsförmåga o vågade bara träffa honom tillsammans med annan kollega och i max 2 timmar. Ändå fick han pistol o lyckades försvinna..
Citera
2009-01-06, 02:26
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Känd lokaljournalist här i Malmö och ordförande i MFF support.

Filmen var gjord lite i mockumentär stil för att få oss att tvivla på att allt verkligen hade hänt. Kan lova er att det såklart har hänt.

En mer skeptisk gissning kan ju vara att rätt mycket faktiskt har hänt, men att filmarna vinklat och vridit och skarvat lite lagom mycket för att göra storyn ännu mera skruvad, och samtidigt så lite lagom mycket tvivel...
Citera
2009-01-06, 02:43
Medlem
A.Chigurhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Här kan man se den i HD på svt/play:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1356522

Någon som inte har tillräckligt med bandbredd (ja, jag vet att det är 2009 men det kanske finns några kvar...) kan - gå hit:
- klicka på "dokumentärer" och gå till "Bedragaren" så går den att se i WMP.

tack!
Citera
2009-01-06, 02:47
Medlem
Vesterbros avatar
Till er som gillade Bedragaren kan jag rekommendera Vikarien, också gjord av Åsa Blanck/Johan Palmgren. Den handlar om en ung högstadielärare som bryts ner av kaoset i klassrummet och beslutar sig för att ta sin egna gamle lärare till hjälp. Väldigt varm och vacker film!

EDIT: Men det var lite OT, så kan tillägga att filmen inte är fake, som vissa tror.
Senast redigerad av Vesterbro 2009-01-06 kl. 02:59.
Citera
2009-01-06, 04:37
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
En mer skeptisk gissning kan ju vara att rätt mycket faktiskt har hänt, men att filmarna vinklat och vridit och skarvat lite lagom mycket för att göra storyn ännu mera skruvad, och samtidigt så lite lagom mycket tvivel...

Ja, det kan nog vara så. Till exempel vore det väl ganska enkelt att höra sig för hos en myndighet i Ungern om dödsatesten och antagligen har de gjort det men inte fått det besked de ville ha - det vill säga att han var död.
I stället lät man en rabbi som med glimten i ögat säga lite kryptiska saker om han verkligen var död; allt för att hålla mystiken vid liv.
Citera
2009-01-06, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vesterbro
Till er som gillade Bedragaren kan jag rekommendera Vikarien, också gjord av Åsa Blanck/Johan Palmgren. Den handlar om en ung högstadielärare som bryts ner av kaoset i klassrummet och beslutar sig för att ta sin egna gamle lärare till hjälp. Väldigt varm och vacker film!

Klart off topic! Men har sett den dokumentären och var i liknande klass.. helt klart
Senast redigerad av -jOE! 2009-01-08 kl. 02:52. Anledning: trasig quote
Citera
2009-01-06, 11:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Till Er som tvivlar på denna dokumentärs äkthet: Läs mitt tidigare inlägg.

Jag vet även vem personen var som ägde tobaksaffären på Amiralgatan . Denne person blev också av med alla besparingar och tvingades sälja affären. Den "officiella" förklaring var "sjukdom".
Citera
2009-01-06, 12:29
Medlem
Nullisecunduss avatar
Nu börjar jag fundera på en riktig härva, kanske används denne man av säkerhetspolisen i ungern i form av spionliknande aktiviteter? få han död på paperet, ny identitet, så mycket hjälp som han förmodligen haft av myndigheterna, samtidigt har dom sett storheten i hans förmåga att byta skepnad och charmera sig in överallt.....
slipp fängelse och jobba för oss.....Vilda fantasier kanske men det känns fan inte omöjligt efter hur det verkar ha gått till i Ungern

Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Ja Ungern är ett korrupt land men att säga att det är ett pajasland så har du idiot förklarat dig själv. Säg ett enda f.d kommunist land som levt i diktatur som inte är korrupt idag.

Korrupta länder finns det gott om,alltså det finns fler pajasländer men om bedragaren lever, är alternativt var Ungern ett skämt, alltså....Pajasland, sen förstår jag om du har svårt att ta en generell sågning av ditt hemland...Men jag menar, kom igen, eran målvakt i fotbolls-landslaget står i mysbyxor även fast det är varmare än på Bahamas, när han svidar om till kortbyxor kanske Ungern kan få en liten upprättelse av mig men innan dess.....pajas-land
Citera
2009-01-06, 14:05
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddog
Biskopen lyckades ju sno åt sig runt 60 miljoner(?) av en israelisk diamanthandlare.
Detta i rena ädelstenar. Dessutom hade han ju bra kontakter, t ex polischefen i Budapest som släppte honom blev ju senare inrikesminister osv. Mycket skumt.
Dessutom var det väl 60 miljoner dollar det talades om, ganska mycket pengar med andra ord.
Det hade varit intressant att få veta lite mer om vad han hade för sig bland de diamanthandlande chassidierna i New York, och i Colombia och Australien.
Citera
2009-01-07, 00:11
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu

Ja, det saknades en del research.

Citera
2009-01-07, 00:41
Medlem
Tvivlar att Biskopen i verklighet skulle kunna få ut diamanter från Israel,säkerheten är för stor på flygplatserna där.
Citera
2009-01-07, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Tvivlar att Biskopen i verklighet skulle kunna få ut diamanter från Israel,säkerheten är för stor på flygplatserna där.

Han sålde dem i Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in