2009-01-07, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Tvivlar att Biskopen i verklighet skulle kunna få ut diamanter från Israel,säkerheten är för stor på flygplatserna där.

Undrade mer hur han lyckades lura på judar som får lära sig allt om diamanter att köpa slipade glasbitar.

Och vart fick han tag i de slipade glasbitarna?

Diamantslipare är ju till 99,9% judar så även här borde hans plan avslöjats.
Citera
2009-01-07, 09:23
Medlem
Det känns som alldeles för många osannolika parametrar i hela storyn.
Citera
2009-01-07, 10:29
Medlem
Oräklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Undrade mer hur han lyckades lura på judar som får lära sig allt om diamanter att köpa slipade glasbitar.

Och vart fick han tag i de slipade glasbitarna?

Diamantslipare är ju till 99,9% judar så även här borde hans plan avslöjats.

Nu var det väl iofs inte så att han sålde glasbitarna till någon, han lämnade kvar dem i butiken och tog med sig äkta varan när han drog. Finns andra än judar som slipar stenar. Att slipa glas är fö mkt enklare än att slipa äkta vara... Sen vet ju ingen av oss om han var i maskopi med ngn i Israel. Money talks... kanske någon stenslipare som mot anonymitet och en fair share var villig att assistera honom?

Att det skulle vara en bull shit story tror jag inte, möjligen lite kryddad för dramaturgin. Att den ruinerade fd fallskärmsjägaren skulle kunna leja detektiv och dessutom resa till Colombia osv är ingen kontradiktion. För det första kan termen ruinerad vara relativ...för det andra, oavsett hans ekonomiska status efter turerna tror jag hans chanser att få sin jakt finansierad av andra diamanthandlande och/eller lurade judar var ganska goda. Glöm inte heller bort att de har en god sammanhållning och hjälper varandra. Se exv Simon Wiesenthals mission att få fast gamla nazister långt efter kriget.
Citera
2009-01-07, 18:40
Medlem
EzZn0s avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Norbert_R%C3%B3zsa

Där fick Zemplenyi bo när han var häktad i ungern där står det lite om honom. Och det visar sig att han inte har en wikipedia sida..

"His guardian at the time was Gyorgy Zemplenyi, who was being hunted by Interpol on suspicion of fraud."
Citera
2009-01-07, 18:48
Medlem
diemydarlings avatar
Vad fan lämnade han kvar en massa glasbitar för? Hade väl varit samma sak om han lämnat hyllorna tomma? Polisen gick väl in för att dom sökte efter han, inte för att se om stenarna var falska eller äkta???
Senast redigerad av diemydarling 2009-01-07 kl. 18:54.
Citera
2009-01-07, 21:35
Medlem
Papan77s avatar
Imponerande man, ifall allt stämmer. Hoppas att ngn i världen kan ge mer svar...
Citera
2009-01-07, 22:11
Medlem
En nära släkting till mig jobbade i tobaksaffären som nämns i filmen.
Där spelade han hårt (mkt hårt, Dagens Dubbel för 25-40 lax per dag) på framförallt hästar men också på Oddset. Och han hade ofta fan ingen aning om vad han spelade på. Lira på krita gjorde han också. Trots att det är emot ombudens regler.

Han åkte aldrig, åtminstone sällan, ut till Jägersro (möjligen får att inte skylta så mkt med spelandet i sin hemstad) men åkte ofta till Halmstadtravet. Min släkting fick ibland åka som ombud för att hämta ut vinster. Hade han vunnit på lördagen kunde han inte vänta till måndagen med att hämta ut så då betalade han ofta ngn ett par tusen får att åka till en bana där dom körde på söndagen och hämta ut i luckan där så han fick kontanter. Förmodligen behövde han dom för att snabbt betala tillbaka lånade pengar i hand Ponzi-liknande upplägg.

Så jag antar att min släkting var en av de få som faktiskt plussade på Fader Mac
Citera
2009-01-08, 19:37
Medlem
TheCs avatar
Citat:
Gyorgy Zemplenyi, the manager of Hungary's 1992 Olympic swim team, died of a heart attack in prison on Jan. 20, nine months after being sentenced to four years in prison. Zemplenyi, 45, was convicted last year of fraud and embezzlement after he absconded with almost $2 million from the Hungarian swim federation.

Copyright Sports Publications, Inc. Mar 1999
Provided by ProQuest Information and Learning Company. All rights Reserved

http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3883/is_/ai_n8840098

Väldigt intressant story...
Hitta ovanstående info efter lite googlande...
Citera
2009-01-18, 12:32
Medlem
wrezaninis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Han var iallafall född jude, men bytte senare till kristendom eftersom hans fruga var kristen.

nja han blev Nasar det är faktiskt Kristna judar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazarene_(sect)

förövrigt så tycker jag att dokumentären är riktigt bra men sannings halten är väl sådär jag tror att folk som blir intervjuade gärna vill krydda saker när dom ser en kamera och filmaren ifrågasätter dom inte för att få så smaskig dokumentär som möjligt. Men dokun var riktigt kul att se hursom.
Senast redigerad av wrezanini 2009-01-18 kl. 12:35.
Citera
2009-08-09, 23:55
Medlem
xxxandors avatar
Vilka tuffingar dom där tre fallskärmsjägarna var..
Tror ni det han berätta var skitsnack? Eller var det sant.
Citera
2009-08-10, 12:20
Medlem
Moltas666s avatar
Dokumentären sändes på Svt igår. Finns att se på Svt play...

http://svt.se/2.102197/1.1635920/bedragaren_copy_copy

Det intressanta är dom tecken på att han fortfarande lever trots att han officiellt är död.
Citera
2009-08-10, 13:34
Medlem
Nils Tomtes avatar
Hittar inte dokumentären på svt Play. Tror ni att de lägger ut den igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in