• 1
  • 2
2009-01-04, 19:51
Medlem
Arbetarbroders avatar
Lord Calvert.
Ständigt med på topplistan över den mest sålda spriten på Systembolaget. Det är helt enkelt så att det blir Lord Calvert om svenskarna själva får välja.
Varför är det så? Är det priset som talar? En 35:a kostar 109:- och det gör nog Lord Calvert till den billigaste whiskyn på Systembolaget. Är det så att folk dricker sig fulla på whisky och vill ha en billig kostnad för det??

Eller är det en prisvärd whisky helt enkelt? När jag läser om smaken på www.systembolaget.se så låter den rätt normal: "Tämligen mild, ren smak med inslag av fat, säd och vanilj.". Enda som låter konstigt är att lukten har en släng av bränt socker.

Jag har aldrig provat Lord Calvert, men nu är jag sugen på att se vad som lockar och ska köpa en flaska i veckan.

Vad har ni för relation till denna kanadensiska dundersuccé whisky som går under namnet Lord Calvert?
Citera
2009-01-04, 21:35
Medlem
Bagus avatar
Den är billig och lättdrucken. Om man inte är van vid whisky så tror jag att de kanadensiska socker-smakande sorterna är något som man lätt kan hinka i sig.
Minns själv när jag var yngre(15-18) att jag föredrog de billiga sötsliskiga whisky sorterna.
Kan tyvärr inte minnas hur just lord calvert smakade, men jag antar att den hamnar inom just den genren, var iaf något jag brukade dricka innan mina smaklökar hade utvecklats. Idag tror jag knappast att jag hade klarat av att ta ett glas calvert, föredrar då ren vodka om man ska ha billig sprit.
Citera
2009-01-04, 22:02
Medlem
Avva66s avatar
Jordkulvert som jag kallar den är ingen höjdare,
det måste va priset i kombination med söndersupna
smaklökar som avgör.

Så värst lättdrucken tycker jag inte den är heller,
det är en pina att få i sej dom gånger man blivit bjuden.
Citera
2009-01-04, 22:26
Medlem
Mr.Muttleys avatar
Lord Calvert går hem i stugorna för att den är billig o rinner lätt ner för arbertarstrupar... Visst har ju ett antal liter runnit förbi mina smaklökar under åren. Men visst finns det bättre whiskey sorter så som Jameson.
Citera
2009-01-05, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Muttley
Lord Calvert går hem i stugorna för att den är billig o rinner lätt ner för arbertarstrupar... Visst har ju ett antal liter runnit förbi mina smaklökar under åren. Men visst finns det bättre whiskey sorter så som Jameson.
Lord Calvert funkar.... som ingrediens i drinkar och så... men är ganska odrickbar annars... lika så Jameson... Tacka vet jag "riktiga" Whisky.... (nu kommer jag att få många mot mig tror jag)... Lagavulin, Laphroaig, Bowmore, Caol Ila, Talisker, Auchentoshan, Bruichladdich, Macallan... Finns MÅNGA goa Whisky men lord calvert och jameson hör inte riktigt dit tycker jag
Citera
2009-01-05, 15:47
Medlem
hesons avatar
Funkar till whisky&cola (den enda "drink" som funkar bilvarm).
Men sedan jag blindprovade den oblandad mot andra virrar kan jag inte dricka den längre, inte ens JackD har så äckliga bismaker. (JD har andra äckliga bismaker men de är inte lika vidriga)

Jag har kvar både Jacken och Calverten sedan den provningen för fyra år sedan, jag kom på att jag var värd bättre sprit.

Jameson funkar tillockmed ljummen med en skvätt vatten, om inget annat finns.
Citera
2009-01-05, 18:15
Medlem
Trumpeters avatar
Relativt billig och lättdrucken är troligen huvudförklaringarna till att den säljer bra. Var mycket mycket länge sedan jag drack men i och med att jag inte köpt den själv har den inte satt några positiva smakspår.
Citera
2009-01-05, 23:06
Medlem
NordicVs avatar
Vi hade en överårig alkis i lumpen (27år) som drack den.
Testade och bestämde mig för att aldrig dricka Lord Kack igen.

20 år senare så vill en vän till familjen som tycker att jag är en whiskysnobb blindtesta mig. Han blev lite snopen när jag direkt känner igen Calverten.

Mest prisvärda whiskyn på Systemet är helt klart Black Ribbon.
Citera
2009-01-05, 23:10
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagu
Den är billig och lättdrucken. Om man inte är van vid whisky så tror jag att de kanadensiska socker-smakande sorterna är något som man lätt kan hinka i sig.
Minns själv när jag var yngre(15-18) att jag föredrog de billiga sötsliskiga whisky sorterna.
Jag har läst någonstans att smaklökarna för att uppskatta whisky inte utvecklas förrens man är runt 25 år, så det kanske är ungdomarna som står för en del av den höga försäljningen av Lord Calvert? Just sötsliskig och whisky måste ju också vara en udda kombination som det inte finns så många av på systemet?

Sen ska man inte underskatta priset, jag tror det är den billigaste whiskyn i landet och jag förstår att folk inte vill lägga ner en förmögenhet, speciellt om man dricker mycket whisky.
Fast jag är trots allt imponerad att den säljer så extremt bra som den gör. Är det verkligen vanligt att folk super sig fulla på whisky? Jag trodde man tog 1-2 glas whisky och sen söp sig full på någon annan sprit, alternativt öl, men där måste jag ta fel. Rena whiskyfyllor måste vara betydligt vanligare än jag anat, men fan de känns som bakfyllan på det måste vara sju resor tyngre än på vanlig starköl?
Citera
2009-01-05, 23:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag köpte en kvarting Lord Calvert för något år sen...tvi vale, den passade inte mig alls.

Däremot så tillhör den näst dyraste whiskyn på systemet mina favoriter, rekomenderar klart "Black Velvet". Den är mycket god enligt mig och har en lite egen smak. Dessutom är det något så ovanligt som en whisky som faktiskt blir god med cola (även om jag föredrar den rent..direkt ur flaskan..man ä väl igen jävla borare).
Citera
2009-01-09, 02:31
Medlem
Imponerads avatar
Den säljer endast för priset, skulle det höjas med bara 10 kr så skulle de säkert halvera försäljningen. Många alkoholiserade män dricker whiskey och många tar nog det som är billigast om de ska ha det som sk vardags whiskey
Citera
2009-01-09, 02:40
Medlem
Adrian von Butts avatar
Är verkligen L C billigaste wirren? Har styggelsen Mac Scot då slutligen gått ur tiden. Det, min Herrar, är det jävligaste jag smakat. Alla kategorier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in